Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE] Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 9

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE]
Zajęcia: Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 9 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:40 - 13:15
sala 3413
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 16
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Jarosław Korczak
Literatura:

W ramach Pedagogiki analityczno-empirycznej

Literatura obowiązkowa:

Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 103-121 s. 268-273 s. 282-300

J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 436-437.

Lektura uzupełniająca:

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 196-219 (rozdział: Pedagogika pozytywistyczna).

W ramach Pedagogiki kultury

S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-151, s. 156-175

W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 25-30 , s. 190-207

Lektura uzupełniająca:

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 220-231 (rozdział: Pedagogika kultury).

W ramach Pedagogiki fenomenologicznej i fenomenologii pedagogicznej

Literatura obowiązkowa:

K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003, s. 99-120.

N. Pelcova, Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, Warszawa 2014, s. 94-99, 143-161.

Lektura uzupełniająca:

J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Wydaw. APS Warszawa 2009, s. 10-42.

W ramach Pedagogiki egzystencjalno-dialogicznej

Literatura obowiązkowa:

M. Buber, Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak” 1968, nr 4, s. 443-461.

M. Nowak, Pedagogika egzystencjalizmu: jej założenia, cele i rola w rozwoju nauk pedagogicznych, „Rocznik Nauk Społecznych” 2004, tom XXXII, zeszyt 2, s. 5-29.

Lektura uzupełniająca:

J. Gara, Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Warszawa 2021, s. 69-118.

W ramach Pedagogiki hermeneutycznej i hermeneutyki pedagogicznej

Literatura obowiązkowa:

H.G. Gadamer, Koło jako struktura rozumienia, w: Wokół rozumienia, wybór G. Sowiński, Kraków 1993, s. 227-234.

A. Folkierska, Pytanie o pedagogikę, Warszawa 1990, s. 200-205, 238-262.

Lektura uzupełniająca:

K. Ablewicz, Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998, s. 25-41.

W ramach Pedagogiki personalistycznej

Literatura obowiązkowa:

E. Mounier, Co to jest personalizm, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III - księga druga, wybór S. Wołoszyn, Kielce 1998, s. 123-132.

J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61-79 (tekst przedrukowany również w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III - księga druga, wybór S. Wołoszyn, Kielce 1998, s. 133-150).

T. Gadacz, Wychowanie jako spotkanie osób, w: : Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 107-113.

Lektura uzupełniająca:

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 232-247 (rozdział: Pedagogika personalistyczna).

W ramach Pedagogiki krytycznej

Literatura obowiązkowa:

H.A. Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993,

s. 111-139.

P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 59-69.

Lektura uzupełniająca:

Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 363-377 (rozdział: Pedagogika krytyczna).

Zakres tematów:

Pedagogika analityczno-empiryczna

Pedagogika kultury

Pedagogika fenomenologiczna i fenomenologia pedagogiczna

Pedagogika egzystencjalno-dialogiczna

Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna

Pedagogika personalistyczna

Pedagogika krytyczna

Metody dydaktyczne:

- analiza tekstów

- pięć pytań o …

- praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach.

Uzyskanie na kolokwium minimum 51% punktów.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 9

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)