Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Kierunki pedagogiki współczesnej [PC-5F-KPE] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Edyta Zawadzka | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Pedagogika analityczno-empiryczna Literatura obowiązkowa: Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, Warszawa 1988, s. 103-121 s. 268-273 s. 282-300 J.B. Watson, Behawioryzm oraz Psychologia, jak ją widzi behawiorysta, Warszawa 1990, s. 436-437. Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 196-219 (rozdział: Pedagogika pozytywistyczna). 2. Pedagogika kultury Literatura obowiązkowa: S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Warszawa 1997, s. 142-151, s. 156-175 W. Dilthey, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004, s. 25-30 , s. 190-207 Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 220-231 (rozdział: Pedagogika kultury). 3.Pedagogika fenomenologiczna i fenomenologia pedagogiczna Literatura obowiązkowa: K. Ablewicz, Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003, s. 99-120. N. Pelcova, Człowiek i wychowanie w refleksji fenomenologicznej, Warszawa 2014, s. 94-99, 143-161. Lektura uzupełniająca: J. Gara, Od filozoficznych podstaw wychowania do ejdetycznej filozofii wychowania, Wydaw. APS Warszawa 2009, s. 10-42. 4. Pedagogika egzystencjalno-dialogiczna Literatura obowiązkowa: M. Buber, Wychowanie, tłum. S. Grygiel, „Znak” 1968, nr 4, s. 443-461. M. Nowak, Pedagogika egzystencjalizmu: jej założenia, cele i rola w rozwoju nauk pedagogicznych, „Rocznik Nauk Społecznych” 2004, tom XXXII, zeszyt 2, s. 5-29. Lektura uzupełniająca: J. Gara, Istnienie i wychowanie. Egzystencjalne inspiracje myślenia i działania pedagogicznego, Warszawa 2021, s. 69-118. 5. Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna Literatura obowiązkowa: H.G. Gadamer, Koło jako struktura rozumienia, w: Wokół rozumienia, wybór G. Sowiński, Kraków 1993, s. 227-234. A. Folkierska, Pytanie o pedagogikę, Warszawa 1990, s. 200-205, 238-262. Lektura uzupełniająca: K. Ablewicz, Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998, s. 25-41. 6. Pedagogika personalistyczna Literatura obowiązkowa: E. Mounier, Co to jest personalizm, w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III - księga druga, wybór S. Wołoszyn, Kielce 1998, s. 123-132. J. Maritain, Od filozofii człowieka do filozofii wychowania, w: Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 61-79 (tekst przedrukowany również w: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, tom III - księga druga, wybór S. Wołoszyn, Kielce 1998, s. 133-150). T. Gadacz, Wychowanie jako spotkanie osób, w: : Człowiek, wychowanie, kultura, red. F. Adamski, Kraków 1993, s. 107-113. Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 232-247 (rozdział: Pedagogika personalistyczna). 7. Pedagogika krytyczna Literatura obowiązkowa: H.A. Giroux, Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej, w: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Warszawa 1993, s. 111-139. P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa 1990, s. 59-69. Lektura uzupełniająca: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003, t. 1, s. 363-377 (rozdział: Pedagogika krytyczna). 8. Podsumowanie ćwiczeń. Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania. Kolokwium Literatura uzupełniająca: S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku, Kielce 1998, s. 31-98. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Pedagogika analityczno-empiryczna 06.10.2022 2. Pedagogika kultury 13.10.2022 3. Pedagogika fenomenologiczna i fenomenologia pedagogiczna 20.10.2022 4. Pedagogika egzystencjalno-dialogiczna 27.10.2022 5. Pedagogika hermeneutyczna i hermeneutyka pedagogiczna 03.11.2022 6. Pedagogika personalistyczna 10.11.2022 7. Pedagogika krytyczna 17.11.2022 8. Podsumowanie ćwiczeń. Różnicowanie się pedagogiki i sposoby jej uprawiania. Kolokwium 24.11.2022 |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, burza mózgów, analiza tekstów, realizacja zadań indywidualnych i grupowych |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocenianie formatywne podczas zajęć i sumatywne na koniec zajęć (kolokwium zaliczeniowe) Kryteria oceniania: uzyskanie na kolokwium mininum 51% możliwych punktów do zdobycia. Zarówno w zakresie udziału w dyskursie i zadaniach realizowanych podczas zajęć, jak i odpowiedzi na pytania stanowiące komponenty kolokwium oceniany jest merytoryczny poziom odpowiedzi na pytanie/wypowiedzi/realizacji zadania w zakresie zrekonstruowania założeń teoretycznych danego zagadnienia oraz umiejętności podjęcia jego analizy lub refleksji na nim. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.