Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej PC-5F-PIW
Semestr zimowy 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Podstawy edukacji integracyjnej i włączającej PC-5F-PIW
Zajęcia Semestr zimowy 2021/2022 (2021Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Terminy i miejsca:
każdy czwartek, 8:00 - 9:35
sala 2202/2203
Budynek biblioteczno-dydaktyczny B jaki jest adres?
każdy czwartek, 8:00 - 9:35
sala 3016
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Magda Lejzerowicz
Literatura:

Al-Khamisy, D. (2006). Edukacja przedszkolna a integracja społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Avramidis, E., Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration/inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17, 129-14.

Booth, T., Ainscow, M. (2011). Przewodnik po edukacji włączającej. Rozwój kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły.

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” (rozdział: Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji-między segregacją a włączaniem).

de Boer, A., Pijl, J.S., Minnaert, A. (2011). Regular primary school teacher attitudes towards inclusive Education: a review of the literature International. Journal of Inclusive Education, 15, 331-353.

Gajdzica, Z. (2011). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Gajdzica, Z., Wyczesany, J. (2005). Edukacja i wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością w wybranych krajach europejskich. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Janiszewska-Nieścioruk Z. (2007) (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kształcenie nauczycieli przygotowujące do edukacji włączającej. Profil nauczyciela edukacji włączającej. Europejska Agencja Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami.

Parys, K. (2007). Problemy integracji szkolnej w badaniach empirycznych – przegląd materiałów pokonferencyjnych. W: Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.). Problemy edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN. (wybrane fragmenty)

Szumski, G. (2000). Funkcja szkół specjalnych w prointegracyjnym systemie kształcenia-analiza doświadczeń zachodnioeuropejskich. Roczniki Pedagogiki Specjalnej t.11.

Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej: efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Wiącek, G. (2008). Efektywna integracja szkolna. Systemowy model uwarunkowań powodzenia w kształceniu integracyjnym. Lublin: KUL., Kraków : Impuls

Zamkowska, A. (2004). Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej. Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.

https://www.european-agency.o

Zakres tematów:

1. Edukacja włączająca, integracyjna i ogólnodostępna – wyjaśnienie pojęć. System edukacji uczniów se specjalnymi potrzebami w Polsce.

2. Specjalne potrzeby edukacyjne. Orzekanie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Polsce. Finansowanie nauki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

3. Postawy społeczne w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Stereotyp, stygmat, piętno. Strategie przeciwdziałania postawom dyskryminacyjnym.

4. Podmiotowość i autonomia w edukacji.

6. Przygotowanie kadr do pracy w szkołach włączających.

7. Czy włączanie ma sens? - konsekwencje wprowadzenia kształcenia integracyjnego i włączającego oraz rola szkół specjalnych w niesegregacyjnym modelu kształcenia.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, praca w grupach, praca z teksem, praca z rozporządzeniami

Metody i kryteria oceniania:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji nt. wybranych metod pracy mających na celu włączanie osób z różnymi potrzebami w procesie edukacyjnym.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa dla II DMPC 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.