Metodologia badań społecznych z elementami statystyki [PC-2F-MSS]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 7
Przedmiot: | Metodologia badań społecznych z elementami statystyki [PC-2F-MSS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Korko | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) - interpretacja wyników badań 2. Podstawowe metody opisu statystycznego 2.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 2.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 2.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 2.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 2.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- rozwiązywanie zadań na zajęciach w parach, grupach, indywidualnie - Praca ze zbiorem danych autentycznych (dane zebrane przez studentów w oparciu o ankietę online) i fikcyjnych - E-portfolio - zamieszczanie rozwiązań do zadań wykonywanych podczas ćwiczeń w wirtualnym Notesie Zajęć - praca z programem statystycznym SPSS - filmiki instruktażowe do pracy z SPSS - Quizy sprawdzające wiedzę i umiejętności za pomocą aplikacji typu kahoot, mentimeter - test "open book" - mini-projekt - Platforma E-learning (opis statystyczny) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- E-portfolio (10% oceny końcowej) - test "open book" (45% oceny końcowej) - Mini-projekt (45% oceny końcowej) Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla I DUPC-LOGo |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.