Metodologia badań społecznych z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2F-MSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań społecznych z elementami statystyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i statystycznego opracowania wyników badań ilościowych w pracy magisterskiej. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i prac domowych. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu końcowego. Zaliczenia platformy e-learningu: Opis statystyczny według ustaleń osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 44 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 3. Podstawowe metody opisu statystycznego 3.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 3.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 3.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 3.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 3.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 4. Standaryzacja wyników Z 5. Podstawy wnioskowania statystycznego 5.1 Formułowanie hipotez statystycznych - hipoteza zero i alternatywna - poziom istotności - błędy I i II rodzaju 5.5 Dobór testu statystycznego 5.6 Testy statystyczne i ich założenia - Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) (SPSS) - Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (SPSS) - Test korelacji liniowej Pearsona (SPSS) |
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie pedagogiki specjalnej Zna i opisuje przykłady obserwacyjnych i eksperymentalnych metod badawczych. Zna kryteria doboru odpowiednich do sformułowanych problemów metod i technik badawczych Dostrzega i opisuje ważną empirycznie przestrzeń badawczą pedagogiki specjalnej Zna założenia prowadzenia analiz ilościowych i jakościowych wyników badań. Opisuje podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania oraz kryteria ich doboru Umiejętności Rozpoznaje ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu pedagogiki specjalnej Określa założenia koncepcyjne badań i przeprowadza badania Analizuje i interpretuje wyniki badań, formułuje wnioski pedagogiczne z badań Określa kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Test w formie "open book" sprawdzający wiedzę i umiejętności nabyte podczas kursu, z wykorzystaniem programu SPSS. Skala ocen: 51% – 60% – dostateczny (3) 61% – 70% – dostateczny plus (3+) 71% – 80% – dobry (4) 81% – 90% – dobry + (4+) 91% – 100% – bardzo dobry (5) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT ŚR WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Grabowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiadomości i umiejętności studenta oceniane są na podstawie testu wiadomości kolokwiów, prac pisemnych i e- learningu Kompetencje społeczne oceniane są na podstawie wypowiedzi ustnych |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Powtórzenie procedury badawczej pedagogiki 2. Powtórzenie kluczowych informacji o podstawowych metodach i technikach badawczych 3. Wprowadzenie do statystyki - podstawowe pojęcia: populacja, próba reprezentatywna i tendencyjna, losowanie próby prostej i warstwowo- kwotowej, cechy i skale pomiarowe, przekształcanie skal, pomiar ciągły i skokowy 4. Wprowadzenie do opisu statystycznego: rodzaje i klasyfikacja wskaźników, zasady prezentacji wyników opisu 5. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, rodzaje i klasyfikacja testów, procedura stosowania testów statystycznych 6. Test zaliczeniowy Ćwiczenia: 1-2 Opis statystyczny dla danych jakościowych 3. Opis statystyczny dla danych porządkowych 4-5-6- Opis statystyczny dla danych ilościowych 7-8. test istotności różnic dla danych jakościowych i porządkowych 9-10-11- testy istotności różnic dla danych ilościowych 12- 13 testy niezależności dla danych jakościowych, porządkowych i ilościowych 14-15 testy zgodności dla danych jakościowych, porządkowych i ilościowych |
|
Literatura: |
Od dn. 21 03 2020 do odwołania zajęcia są prowadzone metodą zdalną. Studenci mogą korzystać tylko z literatury udostępnionej przez bibliotekę APS. Wszystkie osoby prowadzące ćwiczenia: dr E.Grabowska, dr B. Pilipczuk, dr E. Jakimowska i mgr A.Zapiór nawiązały kontakt ze studentami przez maila grupowego, wysyłają zadania kontrolne i i komentarze do prac przysyłanych przez studentów. Studenci mają dostarczone informacje o wskaźnikach opisu statystycznego, sposobie ich liczenia i interpretacji. Wykład realizowany jest zdalnie przez dr E.Grabowską - na maila grupowego dla całego roku wysyłane są pliki z materiałem wykładowym odnośnie kolejnych testów statystycznych W każdym pliku znajdują się zadania kontrolne, które studenci maja wykonać i odesłać do sprawdzenia A. Góralski Wiarygodne wnioskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016 A.Krajewska Statystyka dla pedagogów Trans Humana Białystok 1997 P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą Wyd. KUL Lublin 2007 E.Babbie Podstawy badań społecznych PWN Warszawa 2009 W związku obowiązującym zdalnym systemem nauczania podstawowym źródłem informacji o opisie statystycznym jest platforma e- learningu. Zadania/ pytania umożliwiają studentom sprawdzenie na ile opanowali materiał odpowiadający ćwiczeniom z przedmiotu. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 27 h zajęć Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty Ze względu na obowiązującą formułę uczenia zdalnego wzrasta nakład pracy studenta na samodzielne studiowanie nadsyłanych materiałów i rozwiązywanie zadań kontrolnych do ok. 108 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WYK
N CW
WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pilipczuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Procedura postępowania badawczego. - Podstawowe metody zbierania danych: obserwacja bezpośrednia, skale szacunkowe, ankieta, wywiad, socjometria, testy, eksperyment. - Zasady doboru i sposobu opracowania i interpretacji wyników badań. - Podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników: metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego. - formułowanie problemów i hipotez badawczych - dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne) - próba a populacja – strategia reprezentacyjna - etapy analizy danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - uogólnienie wyników badań – wnioski 2. Metody obserwacyjne: obserwacja bezpośrednia i pośrednia(wywiad). 3. Metody eksperymentalne (plany) 4. Podstawowe metody opisu statystycznego 4.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje właściwości (cech): jakościowe, porządkowe, ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje wskaźników statystycznych: wskaźniki miary tendencji centralnej, wskaźniki rozproszenia, wskaźniki współzależności 4.2. Miary położenia (tendencji centralnej) - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe (średnia arytmetyczna, środek przedziału zmienności) 4.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp, kwartyle) - skale przedziałowe (odchylenie standardowe, wariancja) 4.4. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 5. Podstawowe metody wnioskowania 5.1. Kryteria doboru testów statystycznych ze względu na: hipotezy statystyczne (istotności różnic, niezależności, zgodności),rodzaj badanych cech, typ rozkładu danych 5.2. Procedura wnioskowania statystycznego - opis modelu populacji generalnej - opis próby - hipotezy statystyczne - weryfikacja hipotez statystycznych (błędy I i II rodzaju, ryzyko błędu we wnioskowaniu) - sformułowanie wniosku statystycznego 5.3. Testy istotności różnic - cechy jakościowe (test porównywania częstości dla m prób niezależnych) - cechy ilościowe (test Fischera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób zależnych) 5.4. Testy niezależności - skale nominalne (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych) - skale przedziałowe (test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej) 5.5. Testy zgodności. - skale nominalne (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2) 6. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. Zaliczenie na podstawie kolokwiów z wykładu i ćwiczeń, prac domowych. Każdy student musi zaliczyć platformę e-learningu: Opis statystyczny NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 27 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 48 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Ewa Jakimowska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Procedura postępowania badawczego - Schematy badawcze i narzędzia pomiarowe - Podstawowe metody opracowywania, prezentacji i interpretacji wyników badań ilościowych - Metody opisu statystycznego - Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego - Podstawy pracy z programem statystycznym SPSS POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie kolokwiów i prac domowych. Osoba prowadząca może również wskazać zaliczenie platformy e-learningowej (opis statystyczny). - Wykład: Zaliczenie na ocenę na podstawie quizów i testu końcowego. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) - interpretacja wyników badań 2. Podstawowe metody opisu statystycznego 2.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 2.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 2.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 2.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 2.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 2.6 Standaryzacja wyników Z 3. Podstawy wnioskowanie statystycznego 3.1. Rozkład normalny i jego właściwości 3.2 Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego 3.3 Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne 3.4 Formułowanie hipotez statystycznych - hipoteza zero i alternatywna - poziom istotności - błędy I i II rodzaju 3.5 Dobór testu statystycznego 3.6 Testy statystyczne i ich założenia - Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) - Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS) - Test korelacji rangowej Spearmana (w SPSS) - Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS) 3.7 Wprowadzenie do pracy z programem SPSS - Korzystanie z podstawowych funkcji - Wprowadzanie danych do edytora danych - Tworzenie i opisywanie zmiennych - Uśrednianie i sumowanie zmiennych - Tworzenie tabeli częstości - Tworzenie wykresów (histogramów, wykresów słupkowych, kołowych, korelacyjnych) - Obliczanie i interpretacja miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu, miar zależności - Zastosowanie i interpretacja podstawowych testów statystycznych (t-Studenta, korelacji rangowej Spearmana, korelacji liniowej Pearsona, chi-kwadrat) |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. Ze względu na specyfikę pracy zdalnej, studenci zapoznają się z filmikami instruktażowymi do pracy z programem statystycznym SPSS. Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym. Linki do grup zajęciowych (ćwiczenia i wykłady) przesyłają studentom osoby prowadzące poszczególne zajęcia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h Godziny potrzebne do przygotowania się do zajęć: 22 h Godziny potrzebne do przygotowania się do zaliczenia (prace domowe, kolokwia, test końcowy): 22 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WYK
CW
N CW
CW
CW
CW
WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pilipczuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Procedura postępowania badawczego. - Podstawowe metody zbierania danych: obserwacja bezpośrednia, skale szacunkowe, ankieta, wywiad, socjometria, testy, eksperyment. - Zasady doboru i sposobu opracowania i interpretacji wyników badań. - Podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników: metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego. |
|
Pełny opis: |
1. Procedura postępowania badawczego. - formułowanie problemów i hipotez badawczych - dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne) - próba a populacja – strategia reprezentacyjna - etapy analizy danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne) - uogólnienie wyników badań – wnioski 2. Metody obserwacyjne: obserwacja bezpośrednia i pośrednia(wywiad). 3. Metody eksperymentalne (plany) 4. Podstawowe metody opisu statystycznego 4.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje właściwości (cech): jakościowe, porządkowe, ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje wskaźników statystycznych: wskaźniki miary tendencji centralnej, wskaźniki rozproszenia, wskaźniki współzależności 4.2. Miary położenia (tendencji centralnej) - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe (średnia arytmetyczna, środek przedziału zmienności) 4.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp, kwartyle) - skale przedziałowe (odchylenie standardowe, wariancja) 4.4. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 5. Podstawowe metody wnioskowania 5.1. Kryteria doboru testów statystycznych ze względu na: hipotezy statystyczne (istotności różnic, niezależności, zgodności),rodzaj badanych cech, typ rozkładu danych 5.2. Procedura wnioskowania statystycznego - opis modelu populacji generalnej - opis próby - hipotezy statystyczne - weryfikacja hipotez statystycznych (błędy I i II rodzaju, ryzyko błędu we wnioskowaniu) - sformułowanie wniosku statystycznego 5.3. Testy istotności różnic - cechy jakościowe (test porównywania częstości dla m prób niezależnych) - cechy ilościowe (test Fischera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób zależnych) 5.4. Testy niezależności - skale nominalne (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych) - skale przedziałowe (test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej) 5.5. Testy zgodności. - skale nominalne (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2) 6. Zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996 A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009 A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987 H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. Zaliczenie na podstawie kolokwiów z wykładu i ćwiczeń, prac domowych. Każdy student musi zaliczyć platformę e-learningu: Opis statystyczny NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 27 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 48 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym Linki: Wykład https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeea4247ff840461db9c201a0df5f659c%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e0e9e64-4e42-4e4a-b385-ee3e35370b65&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 KOD do wykładu: 6b4mnx3 Ćwiczenia - grupy: Logopedia: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adcbb42b2db8547d5aa2221f43bb9eb56%40thread.tacv2/conversations?groupId=95e6488a-ab5d-4e16-919f-af491898d3d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 kod: fowwv3i |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Ewa Jakimowska, Małgorzata Korko, Miłosz Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Procedura postępowania badawczego - Schematy badawcze i narzędzia pomiarowe - Podstawowe metody opracowywania, prezentacji i interpretacji wyników badań ilościowych - Metody opisu statystycznego - Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 3. Podstawowe metody opisu statystycznego 3.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 3.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 3.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 3.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 3.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 4. Standaryzacja wyników Z 5. Podstawy wnioskowania statystycznego 5.1 Formułowanie hipotez statystycznych - hipoteza zero i alternatywna - poziom istotności - błędy I i II rodzaju 5.5 Dobór testu statystycznego 5.6 Testy statystyczne i ich założenia - Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) - Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS) - Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS) |
|
Literatura: |
Polecana literatura: Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania i przeprowadzenia badania ilościowego oraz opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie kolokwiów, prac domowych i/lub mini-projektu. Wykład: Zaliczenie na ocenę na podstawie testu końcowego. Ocena jest średnią oceny z ćwiczeń i oceny z wykładu. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h Godziny pracy własnej studenta: 48 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
N WYK
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Aneta Gop, Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat metodologii badań pedagogicznych ilościowych oraz opisu i wnioskowania statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe, dokonać graficznej prezentacji danych i wykonać prostą analizę przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 3. Podstawowe metody opisu statystycznego 3.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 3.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 3.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 3.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 3.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 4. Standaryzacja wyników Z 5. Podstawy wnioskowania statystycznego 5.1 Formułowanie hipotez statystycznych - hipoteza zero i alternatywna - poziom istotności - błędy I i II rodzaju 5.5 Dobór testu statystycznego 5.6 Testy statystyczne i ich założenia - Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) - Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS) - Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS) |
|
Literatura: |
Polecana literatura: Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA • Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach • Praca na plikach danych zebranych w trakcie zajęć (np. poprzez wypełnienie przez studentów ankiety, kwestionariusza online i/lub wykonanie krótkiego eksperymentu) lub/i udostępnionych przez osobę prowadzącą • Quizy online sprawdzające dotychczasowe wiadomości • Zadania domowe • Kolokwia • Platforma E-learning (opis statystyczny) • Filmiki instruktażowe do pracy z programem statystycznym SPSS. NAKŁAD PRACY STUDENTA (studia niestacjonarne): Godziny kontaktowe np. wykład: 12 h, ćwiczenia: 15 h Godziny pracy własnej studenta: 60 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty INNE UWAGI: prowadzący przedmiot tworzą dla swoich grup zespoły na MS Teams, w których zamieszczają materiały do zajęć i w których studenci mogą składać prace domowe/ zadania. Linki do zespołów zostaną wysłane studentom przez prowadzących. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko, Miłosz Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań ilościowych w pracy magisterskiej. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i prac domowych. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu końcowego. Zaliczenia platformy e-learningu: Opis statystyczny według ustaleń osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 44 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 3. Podstawowe metody opisu statystycznego 3.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 3.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 3.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 3.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 3.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 4. Standaryzacja wyników Z 5. Podstawy wnioskowania statystycznego 5.1 Formułowanie hipotez statystycznych - hipoteza zero i alternatywna - poziom istotności - błędy I i II rodzaju 5.5 Dobór testu statystycznego 5.6 Testy statystyczne i ich założenia - Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) - Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS) - Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS) - Jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA (w SPSS) |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013 P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 44 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Korko | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Korko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i prac domowych. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu końcowego. Zaliczenia platformy e-learningu: Opis statystyczny według ustaleń osoby prowadzącej ćwiczenia. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 44 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych 2. Procedura postępowania badawczego - formułowanie problemów i hipotez badawczych - określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób) - ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych - próba a populacja – metody doboru próby badawczej - opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe) 3. Podstawowe metody opisu statystycznego 3.1. Kryteria doboru metod opisu danych - rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe - rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal) - rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności 3.2. Miary tendencji centralnej - skale nominalne (modalna) - skale porządkowe (mediana) - skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna) 3.3. Miary rozproszenia - skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji) - skale porządkowe (rozstęp) - skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności) 3.4. Miary kształtu rozkładu - skośność - kurtoza 3.5. Miary współzależności - skale nominalne (współczynnik siły związku) - skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana) - skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona) 4. Standaryzacja wyników Z 5. Podstawy wnioskowania statystycznego 5.1 Formułowanie hipotez statystycznych - hipoteza zero i alternatywna - poziom istotności - błędy I i II rodzaju 5.5 Dobór testu statystycznego 5.6 Testy statystyczne i ich założenia - Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) - Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS) - Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS) |
|
Literatura: |
E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008 S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013 J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007 P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007 M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006 T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001 K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć Godziny pracy własnej studenta: 44 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.