Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań społecznych z elementami statystyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-2F-MSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań społecznych z elementami statystyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i statystycznego opracowania wyników badań ilościowych w pracy magisterskiej.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i prac domowych. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu końcowego. Zaliczenia platformy e-learningu: Opis statystyczny według ustaleń osoby prowadzącej ćwiczenia.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 44 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych

2. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

3. Podstawowe metody opisu statystycznego

3.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

3.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

3.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

3.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

3.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

4. Standaryzacja wyników Z

5. Podstawy wnioskowania statystycznego

5.1 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

5.5 Dobór testu statystycznego

5.6 Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby) (SPSS)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (SPSS)

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie pedagogiki specjalnej

Zna i opisuje przykłady obserwacyjnych i eksperymentalnych metod badawczych. Zna kryteria doboru odpowiednich do sformułowanych problemów metod i technik badawczych

Dostrzega i opisuje ważną empirycznie przestrzeń badawczą pedagogiki specjalnej

Zna założenia prowadzenia analiz ilościowych i jakościowych wyników badań. Opisuje podstawowe metody opisu statystycznego i wnioskowania oraz kryteria ich doboru

Umiejętności

Rozpoznaje ważną empirycznie przestrzeń badawczą z zakresu pedagogiki specjalnej

Określa założenia koncepcyjne badań i przeprowadza badania

Analizuje i interpretuje wyniki badań, formułuje wnioski pedagogiczne z badań

Określa kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki specjalnej

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Test w formie "open book" sprawdzający wiedzę i umiejętności nabyte podczas kursu, z wykorzystaniem programu SPSS.

Skala ocen:

51% – 60% – dostateczny (3)

61% – 70% – dostateczny plus (3+)

71% – 80% – dobry (4)

81% – 90% – dobry + (4+)

91% – 100% – bardzo dobry (5)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Grabowska
Prowadzący grup: Elżbieta Grabowska, Ewa Jakimowska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wiadomości i umiejętności studenta oceniane są na podstawie testu wiadomości kolokwiów, prac pisemnych i e- learningu

Kompetencje społeczne oceniane są na podstawie wypowiedzi ustnych

Pełny opis:

Wykład:

1. Powtórzenie procedury badawczej pedagogiki

2. Powtórzenie kluczowych informacji o podstawowych metodach i technikach badawczych

3. Wprowadzenie do statystyki - podstawowe pojęcia: populacja, próba reprezentatywna i tendencyjna, losowanie próby prostej i warstwowo- kwotowej, cechy i skale pomiarowe, przekształcanie skal, pomiar ciągły i skokowy

4. Wprowadzenie do opisu statystycznego: rodzaje i klasyfikacja wskaźników, zasady prezentacji wyników opisu

5. Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego, rodzaje i klasyfikacja testów, procedura stosowania testów statystycznych

6. Test zaliczeniowy

Ćwiczenia:

1-2 Opis statystyczny dla danych jakościowych

3. Opis statystyczny dla danych porządkowych

4-5-6- Opis statystyczny dla danych ilościowych

7-8. test istotności różnic dla danych jakościowych i porządkowych

9-10-11- testy istotności różnic dla danych ilościowych

12- 13 testy niezależności dla danych jakościowych, porządkowych i ilościowych

14-15 testy zgodności dla danych jakościowych, porządkowych i ilościowych

Literatura:

Od dn. 21 03 2020 do odwołania zajęcia są prowadzone metodą zdalną. Studenci mogą korzystać tylko z literatury udostępnionej przez bibliotekę APS.

Wszystkie osoby prowadzące ćwiczenia:

dr E.Grabowska,

dr B. Pilipczuk,

dr E. Jakimowska

i mgr A.Zapiór nawiązały kontakt ze studentami przez maila grupowego, wysyłają zadania kontrolne i i komentarze do prac przysyłanych przez studentów. Studenci mają dostarczone informacje o wskaźnikach opisu statystycznego, sposobie ich liczenia i interpretacji.

Wykład realizowany jest zdalnie przez dr E.Grabowską - na maila grupowego dla całego roku wysyłane są pliki z materiałem wykładowym odnośnie kolejnych testów statystycznych W każdym pliku znajdują się zadania kontrolne, które studenci maja wykonać i odesłać do sprawdzenia

A. Góralski Wiarygodne wnioskowanie z danych Poradnik humanisty Wyd. Universitas Rediviva Warszawa 2016

A.Krajewska Statystyka dla pedagogów Trans Humana Białystok 1997

P.Francuz, R.Mackiewicz Liczby nie wiedzą skąd pochodzą Wyd. KUL Lublin 2007

E.Babbie Podstawy badań społecznych PWN Warszawa 2009

W związku obowiązującym zdalnym systemem nauczania podstawowym źródłem informacji o opisie statystycznym jest platforma e- learningu. Zadania/ pytania umożliwiają studentom sprawdzenie na ile opanowali materiał odpowiadający ćwiczeniom z przedmiotu.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 27 h zajęć

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Ze względu na obowiązującą formułę uczenia zdalnego wzrasta nakład pracy studenta na samodzielne studiowanie nadsyłanych materiałów i rozwiązywanie zadań kontrolnych do ok. 108 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pilipczuk
Prowadzący grup: Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Procedura postępowania badawczego.

- Podstawowe metody zbierania danych: obserwacja bezpośrednia, skale szacunkowe, ankieta, wywiad, socjometria, testy, eksperyment.

- Zasady doboru i sposobu opracowania i interpretacji wyników badań.

- Podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników: metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego.

Pełny opis:

1. Procedura postępowania badawczego.

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne)

- próba a populacja – strategia reprezentacyjna

- etapy analizy danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne)

- uogólnienie wyników badań – wnioski

2. Metody obserwacyjne: obserwacja bezpośrednia i pośrednia(wywiad).

3. Metody eksperymentalne (plany)

4. Podstawowe metody opisu statystycznego

4.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje właściwości (cech): jakościowe, porządkowe, ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje wskaźników statystycznych: wskaźniki miary tendencji centralnej, wskaźniki rozproszenia, wskaźniki współzależności

4.2. Miary położenia (tendencji centralnej)

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe (średnia arytmetyczna, środek przedziału zmienności)

4.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp, kwartyle)

- skale przedziałowe (odchylenie standardowe, wariancja)

4.4. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

5. Podstawowe metody wnioskowania

5.1. Kryteria doboru testów statystycznych ze względu na:

hipotezy statystyczne (istotności różnic, niezależności, zgodności),rodzaj badanych cech,

typ rozkładu danych

5.2. Procedura wnioskowania statystycznego

- opis modelu populacji generalnej

- opis próby

- hipotezy statystyczne

- weryfikacja hipotez statystycznych (błędy I i II rodzaju, ryzyko błędu we wnioskowaniu)

- sformułowanie wniosku statystycznego

5.3. Testy istotności różnic

- cechy jakościowe (test porównywania częstości dla m prób niezależnych)

- cechy ilościowe (test Fischera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób zależnych)

5.4. Testy niezależności

- skale nominalne (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych)

- skale przedziałowe (test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej)

5.5. Testy zgodności.

- skale nominalne (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2)

6. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996

A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009

A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987

H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Uwagi:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej.

Zaliczenie na podstawie kolokwiów z wykładu i ćwiczeń, prac domowych. Każdy student musi zaliczyć platformę e-learningu: Opis statystyczny

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 27 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 48 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Aneta Gop, Ewa Jakimowska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Procedura postępowania badawczego

- Schematy badawcze i narzędzia pomiarowe

- Podstawowe metody opracowywania, prezentacji i interpretacji wyników badań ilościowych

- Metody opisu statystycznego

- Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego

- Podstawy pracy z programem statystycznym SPSS

POMIAR EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie kolokwiów i prac domowych. Osoba prowadząca może również wskazać zaliczenie platformy e-learningowej (opis statystyczny).

- Wykład: Zaliczenie na ocenę na podstawie quizów i testu końcowego.

Pełny opis:

1. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- analiza danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne)

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

- interpretacja wyników badań

2. Podstawowe metody opisu statystycznego

2.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

2.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

2.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

2.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

2.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

2.6 Standaryzacja wyników Z

3. Podstawy wnioskowanie statystycznego

3.1. Rozkład normalny i jego właściwości

3.2 Określenie prawdopodobieństwa w oparciu o rozkład empiryczny, rozkład teoretyczny i tablice rozkładu normalnego

3.3 Błąd standardowy i centralne twierdzenie graniczne

3.4 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

3.5 Dobór testu statystycznego

3.6 Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS)

- Test korelacji rangowej Spearmana (w SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS)

3.7 Wprowadzenie do pracy z programem SPSS

- Korzystanie z podstawowych funkcji

- Wprowadzanie danych do edytora danych

- Tworzenie i opisywanie zmiennych

- Uśrednianie i sumowanie zmiennych

- Tworzenie tabeli częstości

- Tworzenie wykresów (histogramów, wykresów słupkowych, kołowych, korelacyjnych)

- Obliczanie i interpretacja miar tendencji centralnej, miar rozproszenia, miar kształtu rozkładu, miar zależności

- Zastosowanie i interpretacja podstawowych testów statystycznych (t-Studenta, korelacji rangowej Spearmana, korelacji liniowej Pearsona, chi-kwadrat)

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007

A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009

A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987

H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Uwagi:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej.

Ze względu na specyfikę pracy zdalnej, studenci zapoznają się z filmikami instruktażowymi do pracy z programem statystycznym SPSS.

Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym. Linki do grup zajęciowych (ćwiczenia i wykłady) przesyłają studentom osoby prowadzące poszczególne zajęcia.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h

Godziny potrzebne do przygotowania się do zajęć: 22 h

Godziny potrzebne do przygotowania się do zaliczenia (prace domowe, kolokwia, test końcowy): 22 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Pilipczuk
Prowadzący grup: Elżbieta Grabowska, Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko, Barbara Pilipczuk, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Procedura postępowania badawczego.

- Podstawowe metody zbierania danych: obserwacja bezpośrednia, skale szacunkowe, ankieta, wywiad, socjometria, testy, eksperyment.

- Zasady doboru i sposobu opracowania i interpretacji wyników badań.

- Podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników: metody opisu statystycznego i wnioskowania statystycznego.

Pełny opis:

1. Procedura postępowania badawczego.

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- dobór metod badań (obserwacyjne i eksperymentalne)

- próba a populacja – strategia reprezentacyjna

- etapy analizy danych (opis próby i wnioskowanie statystyczne)

- uogólnienie wyników badań – wnioski

2. Metody obserwacyjne: obserwacja bezpośrednia i pośrednia(wywiad).

3. Metody eksperymentalne (plany)

4. Podstawowe metody opisu statystycznego

4.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje właściwości (cech): jakościowe, porządkowe, ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje wskaźników statystycznych: wskaźniki miary tendencji centralnej, wskaźniki rozproszenia, wskaźniki współzależności

4.2. Miary położenia (tendencji centralnej)

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe (średnia arytmetyczna, środek przedziału zmienności)

4.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp, kwartyle)

- skale przedziałowe (odchylenie standardowe, wariancja)

4.4. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

5. Podstawowe metody wnioskowania

5.1. Kryteria doboru testów statystycznych ze względu na:

hipotezy statystyczne (istotności różnic, niezależności, zgodności),rodzaj badanych cech,

typ rozkładu danych

5.2. Procedura wnioskowania statystycznego

- opis modelu populacji generalnej

- opis próby

- hipotezy statystyczne

- weryfikacja hipotez statystycznych (błędy I i II rodzaju, ryzyko błędu we wnioskowaniu)

- sformułowanie wniosku statystycznego

5.3. Testy istotności różnic

- cechy jakościowe (test porównywania częstości dla m prób niezależnych)

- cechy ilościowe (test Fischera dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób niezależnych, test Studenta dla dwu prób zależnych)

5.4. Testy niezależności

- skale nominalne (χ2 Pearsona dla m cech jakościowych)

- skale przedziałowe (test Studenta szacowania istotności współczynnika korelacji liniowej)

5.5. Testy zgodności.

- skale nominalne (test zgodności dwu rozkładów empirycznych - χ2)

6. Zaliczenie przedmiotu

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996

A. Góralski (red) - „Metody badań pedagogicznych w zarysie”, Wyd. Universitas Rediviva. Warszawa 2009

A. Góralski - „Metody opisu i wnioskowanie statystycznego dla psychologów i pedagogów”, Wyd. PWN, Warszawa 1987

H.H. Kruger – „Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Uwagi:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej.

Zaliczenie na podstawie kolokwiów z wykładu i ćwiczeń, prac domowych. Każdy student musi zaliczyć platformę e-learningu: Opis statystyczny

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 27 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 48 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Nauczanie zdalne w trybie synchronicznym

Linki:

Wykład https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aeea4247ff840461db9c201a0df5f659c%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e0e9e64-4e42-4e4a-b385-ee3e35370b65&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

KOD do wykładu: 6b4mnx3

Ćwiczenia - grupy:

Logopedia:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adcbb42b2db8547d5aa2221f43bb9eb56%40thread.tacv2/conversations?groupId=95e6488a-ab5d-4e16-919f-af491898d3d0&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

kod: fowwv3i

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Ewa Jakimowska, Małgorzata Korko, Miłosz Romaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Procedura postępowania badawczego

- Schematy badawcze i narzędzia pomiarowe

- Podstawowe metody opracowywania, prezentacji i interpretacji wyników badań ilościowych

- Metody opisu statystycznego

- Wprowadzenie do wnioskowania statystycznego

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych

2. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

3. Podstawowe metody opisu statystycznego

3.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

3.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

3.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

3.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

3.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

4. Standaryzacja wyników Z

5. Podstawy wnioskowania statystycznego

5.1 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

5.5 Dobór testu statystycznego

5.6 Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS)

Literatura:

Polecana literatura:

Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania i przeprowadzenia badania ilościowego oraz opracowania wyników badań w pracy magisterskiej.

Ćwiczenia: Zaliczenie na podstawie kolokwiów, prac domowych i/lub mini-projektu.

Wykład: Zaliczenie na ocenę na podstawie testu końcowego. Ocena jest średnią oceny z ćwiczeń i oceny z wykładu.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h

Godziny pracy własnej studenta: 48 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Aneta Gop, Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko, Alina Zapiór
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem nauczania jest przekazanie studentom podstawowych informacji na temat metodologii badań pedagogicznych ilościowych oraz opisu i wnioskowania statystycznego. Student zna poszczególne etapy procesu badawczego, podstawowe kategorie pojęciowe w metodologii i statystyce, potrafi obliczyć podstawowe statystyki opisowe, dokonać graficznej prezentacji danych i wykonać prostą analizę przy zastosowaniu podstawowych testów statystycznych.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych

2. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

3. Podstawowe metody opisu statystycznego

3.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

3.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

3.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

3.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

3.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

4. Standaryzacja wyników Z

5. Podstawy wnioskowania statystycznego

5.1 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

5.5 Dobór testu statystycznego

5.6 Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS)

Literatura:

Polecana literatura:

Bąk, J. (2020). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla? Wydawnictwo W.A.B.

Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Wieczorkowska, G., Wierzbiński, J. (2011). Statystyka od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

• Zadania rozwiązywane wspólnie na zajęciach

• Praca na plikach danych zebranych w trakcie zajęć (np. poprzez wypełnienie przez studentów ankiety, kwestionariusza online i/lub wykonanie krótkiego eksperymentu) lub/i udostępnionych przez osobę prowadzącą

• Quizy online sprawdzające dotychczasowe wiadomości

• Zadania domowe

• Kolokwia

• Platforma E-learning (opis statystyczny)

• Filmiki instruktażowe do pracy z programem statystycznym SPSS.

NAKŁAD PRACY STUDENTA (studia niestacjonarne):

Godziny kontaktowe np. wykład: 12 h, ćwiczenia: 15 h

Godziny pracy własnej studenta: 60 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

INNE UWAGI:

prowadzący przedmiot tworzą dla swoich grup zespoły na MS Teams, w których zamieszczają materiały do zajęć i w których studenci mogą składać prace domowe/ zadania. Linki do zespołów zostaną wysłane studentom przez prowadzących.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska, Małgorzata Korko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Korko, Miłosz Romaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań ilościowych w pracy magisterskiej.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i prac domowych. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu końcowego. Zaliczenia platformy e-learningu: Opis statystyczny według ustaleń osoby prowadzącej ćwiczenia.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 44 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych

2. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

3. Podstawowe metody opisu statystycznego

3.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

3.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

3.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

3.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

3.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

4. Standaryzacja wyników Z

5. Podstawy wnioskowania statystycznego

5.1 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

5.5 Dobór testu statystycznego

5.6 Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS)

- Jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA (w SPSS)

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013

P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 44 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Korko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot daje studentom wiadomości i umiejętności potrzebne do zaplanowania, przeprowadzenia i opracowania wyników badań w pracy magisterskiej.

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwiów i prac domowych. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu końcowego. Zaliczenia platformy e-learningu: Opis statystyczny według ustaleń osoby prowadzącej ćwiczenia.

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 44 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Powtórzenie kluczowych informacji o metodach badawczych w naukach społecznych

2. Procedura postępowania badawczego

- formułowanie problemów i hipotez badawczych

- określenie schematu badawczego (eksperymentalny, quasi-eksperymentalny, korelacyjny; między osobami i wewnątrz osób)

- ustalenie liczby i sposobu pomiaru zmiennych zależnych i niezależnych

- próba a populacja – metody doboru próby badawczej

- opis i prezentacja danych (tabele, wykresy i statystyki opisowe)

3. Podstawowe metody opisu statystycznego

3.1. Kryteria doboru metod opisu danych

- rodzaje zmiennych (cech): jakościowe i ilościowe

- rodzaje skal pomiarowych (przekształcanie skal)

- rodzaje miar statystycznych: miary tendencji centralnej, miary rozproszenia, miary kształtu rozkładu, miary współzależności

3.2. Miary tendencji centralnej

- skale nominalne (modalna)

- skale porządkowe (mediana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (średnia arytmetyczna)

3.3. Miary rozproszenia

- skale nominalne (dyspersja względna klasyfikacji)

- skale porządkowe (rozstęp)

- skale przedziałowe i ilorazowe (rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe, współczynnik zmienności)

3.4. Miary kształtu rozkładu

- skośność

- kurtoza

3.5. Miary współzależności

- skale nominalne (współczynnik siły związku)

- skale porządkowe (współczynniki korelacji rang Spearmana)

- skale przedziałowe i ilorazowe (współczynnik korelacji liniowej Pearsona)

4. Standaryzacja wyników Z

5. Podstawy wnioskowania statystycznego

5.1 Formułowanie hipotez statystycznych

- hipoteza zero i alternatywna

- poziom istotności

- błędy I i II rodzaju

5.5 Dobór testu statystycznego

5.6 Testy statystyczne i ich założenia

- Testy t-Studenta (dla prób niezależnych, dla prób zależnych, dla jednej próby)

- Test chi-kwadrat dla dwóch zmiennych (w SPSS)

- Test korelacji liniowej Pearsona (w SPSS)

Literatura:

E. Babbie- „Podstawy badań społecznych”, PWN, Warszawa 2008

S. Bedyńska, M. Cypryańska, M. (red) „Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego”, Wydawnictwo Akademickie Sedno Spółka z.o.o., Warszawa 2013

J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 2007

P. Francuz, R. Mackiewicz „Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce: nie tylko dla psychologów”, Wydawnictwo KUL. 2007

M. Łobocki - „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006

T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001

K. Rubacha – „Metodologia badań nad edukacją”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

G. Wieczorkowska, J. Wierzbiński – „Statystyka. Analiza badań społecznych”, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2007

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe np. wykład: 15 h, ćwiczenia: 30 h zajęć

Godziny pracy własnej studenta: 44 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 punkty

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)