Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS]
Semestr zimowy 2021/2022
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 3
Przedmiot: | Umiejętności psychologiczne [PY-5F-UPS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Gawrych | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Szustrowa, T. (red.) (1991). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW. (tekst dostępny również jako reprint w książce K. Stemplewskiej-Żakowicz i K. Krejtza: Wywiad psychologiczny, tom I, Warszawa. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, 2005) Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Specyfika kontaktu w wywiadzie psychologicznym; Kontrakty; Pytania i inne instrumenty konwersatoryjne, Zastosowanie praktyczne podczas wywiadu diagnostycznego; Diagnosta jako instrument własnej pracy. Dodatkowa: Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejza, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny, tom II. Warszawa PTP. (rozdziały: Opór i praca z oporem; Instrumenty konwersacyjne. Rozróżnienie klasyfikacja i badania) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Podczas zajęć skoncentrujemy się na następujących tematach: nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu psychologicznego, efektywne i nieefektywne słuchanie, obserwacja psychologiczna, budowanie pytań do wywiadu, techniki zadawania pytań, style odpowiadania, rozpoznanie i kształtowanie własnych zasobów i ograniczeń, rozumienie i praca z tzw. "trudnym klientem", rozumienie oporu i zachowań problematycznych, warunki skuteczności procesu pomagania, zamykanie kontaktu i relacji pomagania, analiza i interpretacja przeprowadzonych wywiadów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Stosowane będą metody aktywizujące: - mini wykłady - analiza materiału dźwiękowego przeprowadzonych przez studentów wywiadów i obserwacji - dyskusje - ćwiczenia w grupach |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: Jakość i terminowość wykonanych zadań (wywiad) Zaliczenie kolokwium śródrocznego (60%+1pkt.) Warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny udział podczas zajęć (w ćwiczeniach, dyskusjach), sporządzenie wywiadu, zaliczenie kolokwium, systematyczne czytanie literatury przedmiotu oraz wykonywanie samoobserwacji w ramach prac domowych Dopuszczalna liczba nieobecności na ćwiczeniach – 2 (powód dowolny) Nakład pracy studenta: Aktywny udział w zajęciach: 30 h Czytanie literatury i wykonywanie prac domowych: 30h Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20h |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa dla II DMPY 2A |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.