Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022 [2021Ln]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40
(sala nieznana)
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. D. A. Rybczyńska, B. Olszak-Krzyżanowska, Aksjologia pracy socjalnej, Śląsk, Katowice, 1999. 2. B. DuBois, K. Krogsrud Miley, Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Śląsk, Katowice, 1999. 3. E. Kantowicz, A. Leszczyńska-Rejchert, Stereotypy w pedagogice, pracy socjalnej i resocjalizacji, Akapit, Toruń 2012. 4. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 5. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 6. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 7. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 8. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 9. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 10. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 11. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 12. R. Ossowski, Nauczyciel-wychowawca w edukacji specjalnej, w: Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości, red. M. Chodkowska, Wyd. UMCS, Lublin 1998.. 13. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 14. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 15. B. Toeplitz-Wiśniewska, Cechy zawodu zaufania publicznego, [w:] Etyka zawodu psychologa, red. J. Brzeziński, Warszawa 2008, s. 83-86. 16. Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. naukowa: A. Błasiak, E. Dybowska, N. Pikuła, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012. 17. O etyce służb społecznych, pod red. Wandy Kaczyńskiej, IPSiR UW, Warszawa 2010. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka pedagogom; etyka zawodowa a deontologia zawodu; pedagog jako zawód zaufania publicznego; zobowiuązania etyczne w zawodzie pedagoga. 2. Wychowanie do wartości. Analiza wybranych teorii pedagogicznych w kontekście aksjologicznym. 3. Etyka wzoru osobowego. Próba wypracowania wzoru osobowego pedagoga i jego analiza. Wzory i cnoty budujące ethos zawodu pedagoga i niszczące go wady. Normatywne ujęcie roli zawodowej. 4. Kodeksy etyczne. Analiza prób sformalizowania normatywnych wymagań zadowowych. 5. Współczesne dylematy etyczne pedagogów. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, analiza przypadku, praca z tekstem. |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji podczas zajęć. Metodą wspomagającą jest ewentualnie komentarz pisemny oceniany w ramach aktywności. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa III ZZ/PE-2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.