Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Łukaszewska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybrane fragmenty z: 1. S. Dziamski, Kultura i etyka życia społeczno-zawodowego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005. 2. J. Hołówka, Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001. 3. J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Wyd. WSP, Rzeszów 1996. 4. Kodeks Etyczny Nauczyciela. 5. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, w: Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2000. 6. T. Kotarbiński, Istota oceny etycznej, w: Pisma etyczne. 7. I. Lazari-Pawłowska, Etyki zawodowe jako role społeczne, [w:] Etyka zawodowa, pod red. A. Sarapaty, Książka i Wiedza, 1971 8. I. Lazari-Pawłowska, Warunkowe i bezwarunkowe obowiązywanie norm moralnych, w: O wartościach, normach i problemach moralnych, PWN, Warszawa 1994. 9. Ph. Meirieu, Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika, Warszawa 2003. 10. M. Ossowska, Wzór demokraty, Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 11. Po co etyka pedagogom?, praca zbiorowa, red. W. Sawczuk, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2007. 12. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998. 13. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, w: Etyka nr 27, 1994. 14. J. Woleński, J. Hartman, Wiedza o etyce, Warszawa 2008. 15. D. Zając, Etyka zawodu nauczycieli, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2011. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Specyfika etyk zawodowych; Etyka zawodowa a deontologia zawodu. 2. Kwalifikacje zawodowe a kompetencje praktyczno-moralne. Znaczenie wartości w zawodzie zaufania społecznego i publicznego. 3. Wizerunek pracownika socjalnego na tle podejść teoretycznych i praktyki zawodowej. Cnoty w zawodzie, deontologizm, utylitaryzm, pryncypializm i sytuacjonizm. 4. Dialog i kontakty interpersonalne na tle konfliktów wartości w pracy pedagoga specjalnego. 5. Wzór osobowy; sylwetka pracownika socjalnego; rola i odpowiedzialność społeczna. 6. Etyki kodeksowe. Poglądy zwolenników i przeciwników etyk kodeksowych. Krytyczna analiza Kodeksu Etycznego Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych. 7. Tolerancja i stereotypizacja w zawodzie pracownika socjalnego. Powinność zawodowa i etyka altruizmu. 8. Współczesne dylematy etyczne pracownika socjalnego. |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem, analiza przypadków, dyskusja podczas zajęć w nawiązaniu do problematyki poruszanej w zaproponowanych tekstach. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć i czynny udział w dyskusji. Metodą wspomagająca jest pisemny komentarz oceniany w ramach aktywności. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćw III DZPE-PIZ |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.