Warsztaty umiejętności interpersonalnych [AK-0F-WUI]
Semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium/warsztaty,
grupa nr 36
Przedmiot: | Warsztaty umiejętności interpersonalnych [AK-0F-WUI] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2020/2021 [2020Z]
(zakończony)
Laboratorium/warsztaty [LAB], grupa nr 36 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy poniedziałek, 17:10 - 18:45
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Gralewski | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. 2. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. 3. Chełpa, S., Witkowski, T. (2004). Psychologia konfliktów. Biblioteka moderatora. 4. Tease, A. (2003). Mowa ciała. jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów. Kielce: Jedność. Literatura uzupełniająca: 1. Volpel, K. W. (2002). Umiejętność współpracy w grupach. Zabawy i improwizacje. Kielce: jedność. 2. Hartley, P. (1997). Komunikacja w grupie. Poznań: Zysk i Spółka. 3. Belbin, R. M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia 1. Zajęcia wprowadzające związane z wzajemnym poznawaniem się uczestników grupy Treści szczegółowe: Prezentacja treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć, planowanych efektów kształcenia oraz zasad zaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia wstępne mające na celu wzajemne zapoznanie się ze sobą członków grupy zajęciowej. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Literatura do zajęć: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP – Podrozdział 2.1. Umiejętności interpersonalne – Klimat grupowy. Strony: 23-30. Zajęcia 2. Dzielenie się informacjami o sobie Treści szczegółowe: zasady tworzenie kontraktu grupowego. Ćwiczenia mające na celu pogłębienie samopoznania i samoświadomości uczestników zajęć oraz dzieleniem się informacjami o sobie między nimi. Ćwiczenia obniżające lęk i napięcie. Zajęcia 3. Budowanie zespołu Treści szczegółowe: procesy grupowe, definicja grupy, charakterystyka grupy: wielkość, role, status, relacje, interakcje, cele, normy grupowe. Literatura do zajęć: Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Rozdział 1 – Podstawowe prawidłowości funkcjonowania grup. Strony 21-55. Zajęcia 4. Współpraca w grupie i mechanizmy mające wpływ na jej produktywność Treści szczegółowe: czynniki zwiększające produktywność grupy (synergia, myślenie grupowe, umysł grupowy), oraz czynniki zmniejszające produktywność grupy (myślenie grupowe, polaryzacja grupowa, problemy koordynacyjne, próżniactwo społeczne, jazda na gapę). Ćwiczenia mające na celu pogłębianie integracji członków grupy. Literatura do zajęć: Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP – Podrozdział 2.3. – Umiejętności interpersonalne – Współdziałanie strony: 38-48 Oyster, C. K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Rozdział 6 – Produktywność grupy. Strony 178-206. Zajęcia 5. Komunikacja werbalna w grupie Treści szczegółowe: modele komunikacji werbalnej, słuchanie efektywne, zasady efektywnego słuchania i formułowania pytań. Literatura do zajęć: Oyster, C.K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Rozdział 4 – Komunikacja w grupie. Strony 113-144. Zajęcia 6. Komunikacja niewerbalna w grupie Treści szczegółowe: komunikacja niewerbalna (proksemika, kinezjetyka, paralingwistyka), czynniki wpływające na komunikację niewerbalną. Ćwiczenia dotyczące pogłębiania umiejętności komunikacyjnych. Literatura do zajęć: Oyster, C.K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Rozdział 4 – Komunikacja w grupie. Strony 113-144. Tease, A. (2003). Mowa ciała. jak odczytywać myśli innych ludzi z ich gestów. Kielce: jedność. Rozdziały od 3 do 8. Strony 31-92. Zajęcia 7. Sytuacje konfliktowe Treści szczegółowe: pojęcie konfliktu, źródła konfliktu, fazy konfliktu style reakcji na konflikt, strategie radzenia sobie z konfliktami. Literatura do zajęć: Oyster, C.K. (2002). Grupy. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka. Rozdział 9 –Konflikty intra – i intergrupowe. Strony 268-290. Chełpa, S., Witkowski, T. (2004). Psychologia konfliktów. Biblioteka moderatora Rozdziały od 3 do 6. Strony 103-201. Zajęcia 8. Podsumowanie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
WIEDZA -dyskusja -pokaz -prezentacja multimedialna -działania praktyczne -praca z tekstem UMIEJĘTNOŚCI -pokaz -modelowanie -prezentacja -działania praktyczne KOMPETENCJE SPOŁECZNE -dyskusja -pokaz -prezentacja |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Realizacja zajęć: Zajęcia będą prowadzone za pośrednictwem platformy MS TEAMS w czasie zgodnym z planem zajęć. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae379d8576941484584718f2f1bf53676%40thread.tacv2/conversations?groupId=f8bee99c-6a72-454c-b7ff-197aaa7ffe02&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Warunki zaliczenia zajęć: 1. Jednym z warunków zaliczenia zajęć jest aktywne w nich uczestnictwo. Dopuszczalna jest tylko jedna nieobecność na zajęciach. 2. Kolejnym warunkiem zaliczenia zajęć będzie zaliczenie (na ZAL lub NZAL) dwóch prac domowych. Pierwsza praca będzie polegała na przygotowaniu i zaprezentowaniu grupie jedno-do trzy slajdowej prezentacji PPT na temat własnej osoby - a w szczególności własnych zainteresowań, mocnych i słabych stron. Druga praca domowa będzie wiązała się z rozwiązaniem testu do zajęć poświęconych mechanizmom produktywności grupy. NAKŁAD PRACY STUDENTA Liczba godzin kontraktowych (ćwiczenia) - 15h Przygotowanie się do zajęć - 15h Przygotowanie prac domowych - 3h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 33h |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr warsztatowa I DZSC 2b |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.