Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku [10-2S-MEP1]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku [10-2S-MEP1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Hubert Iwanicki | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
TEMATYKA ĆWICZEŃ • Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego • Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole • Agresja wśród dzieci i młodzieży i formy jej zapobiegania i eliminowania. Trening zastępowania agresji (TZA) • Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom • Trening interpersonalny w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Trening umiejętności społecznych w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Socjoterapia w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Pedofilia – formy pomocy dzieciom narażonym na wykorzystywanie oraz wykorzystywanym seksualnie • Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym; warsztaty edukacji twórczej • Muzykoterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym • Choreoterapia i teatr jako metody oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych • Wykorzystanie metod i form twórczego myślenia w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy, profilaktyka. Praca z DDA • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem: przyczyny powstawania stresu, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem, wykorzystanie metod relaksacji w oddziaływaniach profilaktyczno-wychowawczych • Harcerstwo i jego system wychowawczy |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia - analiza tekstów źródłowych, praca w grupie, przygotowanie prezentacji multimedialnej i scenariuszy warsztatów, lekcji, zajęć itp. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Przygotowanie prezentacji na dany temat co będzie stanowić potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia ćwiczeń. Prezentacja w grupach 2-osobowych na min. 30 slajdów. Dołączenie do prezentacji np. scenariuszy zajęć, warsztatów, lekcji itp. które dotyczą danego tematu, a które można przeprowadzić na ćwiczeniach |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczniowa III PRE-PI gr. 1 Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowch (wykładów, ćwiczeń) - 60 godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Łącznie - 3 punkty |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.