Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MEP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Wykłady - Egzamin pisemny końcowy 2. Ćwiczenia - Ocena przygotowanej przez studentów prezentacji wraz ze scenariuszami zajęć na tematy ustalone z prowadzącym ćwiczenia |
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: 1. Teoretyczne podstawy profilaktyki – skąd biorą się zachowania problemowe i ryzykowne; 2. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych; 3. Strategie oddziaływań profilaktycznych; 4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna; 5. Teoria resilience - rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych; 6. Koncepcja profilaktyki pozytywnej; 7. Profilaktyka pozytywna w praktyce; 8. Profilaktyka w szkole; 9. Zasady tworzenia programów profilaktycznych; 10. Ewaluacja programów profilaktycznych; 11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktycznego, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych; 13. Profilaktyka w środowisku lokalnym; 14. Profilaktyka z uwzględnieniem wieku rozwojowego odbiorów 15. Powtórzenie materiału TEMATYKA ĆWICZEŃ TEMATYKA ĆWICZEŃ - Agresja wśród dzieci i młodzieży - formy jej zapobiegania i eliminowania - Przeciwdziałanie alkoholizowaniu się nieletnich - Uzależnienie dzieci i młodzieży od nikotyny – oddziaływanie profilaktyczne - Zjawisko narkomanii wśród młodzieży – skutki i przeciwdziałanie - Problem prostytucji wśród nieletnich - Zjawisko bulimii i anoreksji u młodzieży szkolnej - Przeciwdziałanie uzależnieniu dzieci i młodzieży od komputerów (gier i Internetu) - Uzależnienie od telefonów komórkowych wśród uczniów – zagrożenia i zapobieganie - Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego - Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole - Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom - Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy - Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej - Muzykoterapia jako metoda oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych - Harcerstwo i jego system wychowawczy |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR |
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Rozumie pojęcie metodyki oddziaływań profilaktycznych, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej PC1_KS_W05 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych PC1_KS_W04 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych PC1_KS_U03 Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych PC1_KK_U01 Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych, potrafi opisać kierunki zmian w zakresie oddziaływań profilaktycznych PC1_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych PC1_KK_K02 ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
- Zaliczenie ćwiczeń - przedstawienie na zajeciach prezentacji na wybrany temat - Egzamin - egzamin testowy, 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Egzamin pisemny testowy - Zaliczenie ćwiczeń - prezentacje multimedialne |
|
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW 1. Teoretyczne podstawy profilaktyki – skąd biorą się zachowania problemowe i ryzykowne; 2. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych; 3. Strategie oddziaływań profilaktycznych; 4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna; 5. Teoria resilience - rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych; 6. Koncepcja profilaktyki pozytywnej; 7. Profilaktyka pozytywna w praktyce; 8. Profilaktyka w szkole; 9. Zasady tworzenia programów profilaktycznych; 10. Ewaluacja programów profilaktycznych; 11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktycznego, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych 12. System rekomendacji programów profilaktycznych; 13. Profilaktyka w środowisku lokalnym; 14. Profilaktyka z uwzględnieniem wieku rozwojowego odbiorów 15. Powtórzenie materiału TEMATYKA ĆWICZEŃ - Agresja wśród dzieci i młodzieży - formy jej zapobiegania i eliminowania - Przeciwdziałanie alkoholizowaniu się nieletnich - Uzależnienie dzieci i młodzieży od nikotyny – oddziaływanie profilaktyczne - Zjawisko narkomanii wśród młodzieży – skutki i przeciwdziałanie - Problem prostytucji wśród nieletnich - Zjawisko bulimii i anoreksji u młodzieży szkolnej - Przeciwdziałanie uzależnieniu dzieci i młodzieży od komputerów (gier i Internetu) - Uzależnienie od telefonów komórkowych wśród uczniów – zagrożenia i zapobieganie - Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego - Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole - Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom - Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy - Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej - Muzykoterapia jako metoda oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych - Harcerstwo i jego system wychowawczy |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. |
|
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: 1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów. Wykłady realizowane są w trybie synchronicznym w aplikacji Teames zgodnie z planem zajęć. Kanał w którym realizowane są wykłady w poniedziałki o godzinie 13.30: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ebb7ba88dca42358795c86f260278b2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=08d45914-7fc2-4966-9b55-e432756ba67a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 2. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń grupa ćwiczeniowa III DZPC-PRE-PI 1 realizuje ćwiczenia zgodnie z planem w piatki Kanał, w którym rezalizowane są ćwiczenia: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af3213fdd7c354125a05bf7be049b6aeb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0eef6fcb-a925-4f45-9b81-2aa1338451f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych (wykładów, ćwiczeń) - 60 godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin - łącznie - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.