Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-2S-MEP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1. Wykłady - Egzamin pisemny końcowy

2. Ćwiczenia - Ocena przygotowanej przez studentów prezentacji wraz ze scenariuszami zajęć na tematy ustalone z prowadzącym ćwiczenia

Pełny opis:

TEMATYKA WYKŁADÓW:

1. Teoretyczne podstawy profilaktyki – skąd biorą się zachowania problemowe i ryzykowne;

2. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych;

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;

4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna;

5. Teoria resilience - rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych;

6. Koncepcja profilaktyki pozytywnej;

7. Profilaktyka pozytywna w praktyce;

8. Profilaktyka w szkole;

9. Zasady tworzenia programów profilaktycznych;

10. Ewaluacja programów profilaktycznych;

11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktycznego, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych

12. System rekomendacji programów profilaktycznych;

13. Profilaktyka w środowisku lokalnym;

14. Profilaktyka z uwzględnieniem wieku rozwojowego odbiorów

15. Powtórzenie materiału

TEMATYKA ĆWICZEŃ

TEMATYKA ĆWICZEŃ

- Agresja wśród dzieci i młodzieży - formy jej zapobiegania i eliminowania

- Przeciwdziałanie alkoholizowaniu się nieletnich

- Uzależnienie dzieci i młodzieży od nikotyny – oddziaływanie profilaktyczne

- Zjawisko narkomanii wśród młodzieży – skutki i przeciwdziałanie

- Problem prostytucji wśród nieletnich

- Zjawisko bulimii i anoreksji u młodzieży szkolnej

- Przeciwdziałanie uzależnieniu dzieci i młodzieży od komputerów (gier i Internetu)

- Uzależnienie od telefonów komórkowych wśród uczniów – zagrożenia i zapobieganie

- Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego

- Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole

- Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom

- Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy

- Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej

- Muzykoterapia jako metoda oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych

- Harcerstwo i jego system wychowawczy

Literatura:

Literatura podstawowa:

- Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN,

- Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh.

- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem

- USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony)

Literatura uzupełniajaca:

- Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.

- Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA

- Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika.

- Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

- Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.

- Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP.

- Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010.

- Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008.

- Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR

Efekty uczenia się:

PC1_KS_W03

Rozumie pojęcie metodyki oddziaływań profilaktycznych, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej

PC1_KS_W05

Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych

PC1_KS_W04

Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych

PC1_KS_U03

Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat

lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych

PC1_KK_U01

Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych, potrafi opisać kierunki zmian w zakresie oddziaływań profilaktycznych

PC1_KS_U03

Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych

PC1_KK_K02

ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych

Metody i kryteria oceniania:

- Zaliczenie ćwiczeń - przedstawienie na zajeciach prezentacji na wybrany temat

- Egzamin - egzamin testowy, 20 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Bilska
Prowadzący grup: Ewa Bilska, Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

- Egzamin pisemny testowy

- Zaliczenie ćwiczeń - prezentacje multimedialne

Pełny opis:

TEMATYKA WYKŁADÓW

1. Teoretyczne podstawy profilaktyki – skąd biorą się zachowania problemowe i ryzykowne;

2. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych;

3. Strategie oddziaływań profilaktycznych;

4. Profilaktyka oparta na wiedzy i profilaktyka integracyjna;

5. Teoria resilience - rola czynników ryzyka i czynników chroniących w powstawaniu zachowań ryzykownych;

6. Koncepcja profilaktyki pozytywnej;

7. Profilaktyka pozytywna w praktyce;

8. Profilaktyka w szkole;

9. Zasady tworzenia programów profilaktycznych;

10. Ewaluacja programów profilaktycznych;

11. Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki - cechy skutecznego programu profilaktycznego, przyczyny niskiej skuteczności programów profilaktycznych

12. System rekomendacji programów profilaktycznych;

13. Profilaktyka w środowisku lokalnym;

14. Profilaktyka z uwzględnieniem wieku rozwojowego odbiorów

15. Powtórzenie materiału

TEMATYKA ĆWICZEŃ

- Agresja wśród dzieci i młodzieży - formy jej zapobiegania i eliminowania

- Przeciwdziałanie alkoholizowaniu się nieletnich

- Uzależnienie dzieci i młodzieży od nikotyny – oddziaływanie profilaktyczne

- Zjawisko narkomanii wśród młodzieży – skutki i przeciwdziałanie

- Problem prostytucji wśród nieletnich

- Zjawisko bulimii i anoreksji u młodzieży szkolnej

- Przeciwdziałanie uzależnieniu dzieci i młodzieży od komputerów (gier i Internetu)

- Uzależnienie od telefonów komórkowych wśród uczniów – zagrożenia i zapobieganie

- Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego

- Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole

- Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom

- Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy

- Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej

- Muzykoterapia jako metoda oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych

- Harcerstwo i jego system wychowawczy

Literatura:

Literatura podstawowa:

Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.

Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii

Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Uwagi:

INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU:

1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów.

Wykłady realizowane są w trybie synchronicznym w aplikacji Teames zgodnie z planem zajęć.

Kanał w którym realizowane są wykłady w poniedziałki o godzinie 13.30:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ebb7ba88dca42358795c86f260278b2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=08d45914-7fc2-4966-9b55-e432756ba67a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

2. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń

grupa ćwiczeniowa III DZPC-PRE-PI 1 realizuje ćwiczenia zgodnie z planem w piatki

Kanał, w którym rezalizowane są ćwiczenia:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af3213fdd7c354125a05bf7be049b6aeb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=0eef6fcb-a925-4f45-9b81-2aa1338451f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Nakład pracy studenta:

- liczba godzin kontaktowych (wykładów, ćwiczeń) - 60 godzin

- przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin

- łącznie - 3 punkty

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosława Lach
Prowadzący grup: Jarosława Lach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)