Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-2S-MEP1 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych w środowisku | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: pedagogika resocjalizacyjna, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla III r. PC, spec.: pedagogika resocjalizacyjna, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Wykłady - Egzamin pisemny końcowy 2. Ćwiczenia - Ocena przygotowanej przez studentów prezentacji wraz ze scenariuszami zajęć na tematy ustalone z prowadzącym ćwiczenia |
||
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: • Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych; • Strategie oddziaływań profilaktycznych; • Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; • Koncepcja profilaktyki pozytywnej, podstawowe obszary oddziaływań profilaktycznych w zakresie profilaktyki pozytywnej, pozytywny potencjał młodzieży i środowiska lokalnego; • Koncepcja profilaktyki integralnej i profilaktyki opartej na badaniach naukowych; • Związek między profilaktyką i wychowaniem. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny; • Podstawowe założenie tworzenia programów profilaktycznych; • System rekomendacji programów profilaktycznych; • Ewaluacja programów profilaktycznych; • Profilaktyka w skali makro – Europejskie Standardy Jakości w Profilaktyce Uzależnienia od Narkotyków; • Profilaktyka w skali makro – polskie ustawy w systemie oddziaływań profilaktycznych: ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii; • Profilaktyka w skali mikro – profilaktyka w środowisku lokalnym; • Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki; TEMATYKA ĆWICZEŃ • Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego • Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole • Agresja wśród dzieci i młodzieży i formy jej zapobiegania i eliminowania. Trening zastępowania agresji (TZA) • Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom • Trening interpersonalny w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Trening umiejętności społecznych w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Socjoterapia w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Pedofilia – formy pomocy dzieciom narażonym na wykorzystywanie oraz wykorzystywanym seksualnie • Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym; warsztaty edukacji twórczej • Muzykoterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym • Choreoterapia i teatr jako metody oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych • Wykorzystanie metod i form twórczego myślenia w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy, profilaktyka. Praca z DDA • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem: przyczyny powstawania stresu, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem, wykorzystanie metod relaksacji w oddziaływaniach profilaktyczno-wychowawczych • Harcerstwo i jego system wychowawczy |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR |
||
Efekty uczenia się: |
PC1_KS_W03 Rozumie pojęcie metodyki oddziaływań profilaktycznych, potrafi zdefiniować cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki społecznej PC1_KS_W05 Zna podstawowe teorie zachowań dysfunkcjonalnych PC1_KS_W04 Zna pedagogiczne, socjologiczne, psychologiczne i prawne uwarunkowania projektowania oddziaływań profilaktycznych PC1_KS_U03 Potrafi znaleźć i zaprezentować informacje na temat lokalnych instytucji zajmujących się realizacją programów profilaktycznych na poziomie profilaktyki pierwotnej i wtórnej oraz realizowanych przez nie programów profilaktycznych PC1_KK_U01 Dokonuje krytycznej oceny realizowanych programów profilaktycznych, potrafi opisać kierunki zmian w zakresie oddziaływań profilaktycznych PC1_KS_U03 Potrafi stworzyć prosty projekt zajęć profilaktycznych i narzędzia do badań ewaluacyjnych PC1_KK_K02 ma przekonanie o potrzebie podejmowania działań profilaktycznych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Przygotowanie prezentacji na dany temat, co będzie stanowić potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia ćwiczeń Prezentacja powinna być przygotowana w grupach maks. 2-osobowych i liczyć min.30 slajdów. Konieczne jest dołączenie do prezentacji np. scenariuszy zajęć, warsztatów, ćwiczeń, lekcji itp. które dotyczą konkretnie danego tematu i które można przeprowadzić na ćwiczeniach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-22 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Egzamin pisemny - Zaliczenie ćwiczeń | |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych. 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3 - 4. Budowanie systemu oddziaływań profilaktycznych na przykładzie systemy profilaktyki uzależnienia od alkoholu i narkotyków - ustawa o wychowaniu w trzeźwości i rozwiązywaniu problemów alkoholowych 5. Narodowy program rozwiązywania problemów alkoholowych. 6. Krajowy program przeciwdziałania narkomanii 7-8. Gminne programy profilaktyki 9. Program profilaktyczny szkoły 10. Skuteczność oddziaływań profilaktycznych 11 -12. Współczesne tendencje w profilaktyce - teoria resilience i profilaktyka pozytywna 13. Współczesne tendencje w profilaktyce - uniwersalność programów profilaktycznych - trening zastępowania agresji. 14. Probacja i profilaktyka | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowch (wykładów, ćwiczeń) - 60godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Łącznie - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjnarnych 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-29 - 2016-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Egzamin pisemny - Zaliczenie ćwiczeń | |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych. 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3 - 4. Budowanie systemu oddziaływań profilaktycznych na przykładzie systemy profilaktyki uzależnienia od alkoholu i narkotyków - ustawa o wychowaniu w trzeźwości i rozwiązywaniu problemów alkoholowych 5. Narodowy program rozwiązywania problemów alkoholowych. 6. Krajowy program przeciwdziałania narkomanii 7-8. Gminne programy profilaktyki 9. Program profilaktyczny szkoły 10. Skuteczność oddziaływań profilaktycznych 11 -12. Współczesne tendencje w profilaktyce - teoria resilience i profilaktyka pozytywna 13. Współczesne tendencje w profilaktyce - uniwersalność programów profilaktycznych - trening zastępowania agresji. 14. Probacja i profilaktyka | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowch (wykładów, ćwiczeń) - 15 godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 45 godzin Łącznie - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Egzamin pisemny - Zaliczenie ćwiczeń | |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych. 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3. Budowanie systemu oddziaływań profilaktycznych na przykładzie systemy profilaktyki uzależnienia od alkoholu - ustawa o wychowaniu w trzeźwości i rozwiązywaniu problemów alkoholowych 4. Narodowy program rozwiązywania problemów alkoholowych. 5. Gminne programy profilaktyki 6. Program profilaktyczny szkoły 7. Współczesne tendencje w profilaktyce - profilaktyka pozytywna 8. Probacja i profilaktyka | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowch (wykładów, ćwiczeń) - 60godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin Łącznie - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-27 - 2017-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Egzamin pisemny - Zaliczenie ćwiczeń | |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych. 2. Strategie oddziaływań profilaktycznych 3. Budowanie systemu oddziaływań profilaktycznych na przykładzie systemy profilaktyki uzależnienia od alkoholu - ustawa o wychowaniu w trzeźwości i rozwiązywaniu problemów alkoholowych 4. Narodowy program rozwiązywania problemów alkoholowych. 5. Gminne programy profilaktyki 6. Program profilaktyczny szkoły 7. Współczesne tendencje w profilaktyce - profilaktyka pozytywna 8. Probacja i profilaktyka | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SCHOLAR | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowch (wykładów, ćwiczeń) - 15 godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 45 godzin Łącznie - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Kamil Miszewski | |
Prowadzący grup: | Kamil Miszewski, Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-27 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania Egzamin ustny Praca w grupie na zajęciach Aktywność studenta - ocena wypowiedzi na zajęciach Przygotowanie scenariusza zajęć | |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami 2. Profilaktyka społeczna, pojęcia, cele profilaktyki, poziomy oddziaływań profilaktycznych, modele, strategie oddziaływań profilaktycznych. 3. Współczesne tendencje w profilaktyce: profilaktyka klasyczna i profilaktyka pozytywna, teoria resilience w służbie profilaktyki społecznej, czynniki ryzyka i czynniki chroniące w planowaniu oddziaływań profilaktycznych. 4. Mediacja rodzinna i rówieśnicza jako metoda oddziaływań profilaktyczno- wychowawczych w środowisku otwartym. 5. Metodyka kuratora sądowego. Zakres pracy i obowiązków kuratora rodzinnego i karnego 6. Podsumowanie materiału, sprawdzenie wiedzy. Ćwiczenia 1. Specyfika środowiska otwartego, pojęcie dziecka ulicy, dziecka ulicy na ulicy, umiejętności przystosowawcze wypracowane przez dzieci ulicy, zasady pracy w środowisku otwartym. 2. Działania w pracy pedagogicznej na ulicy w ramach oddziaływań profilaktycznych: streetworking, networking, partyworking. 3. Arteterapia jako forma pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym 4. Profilaktyka handlowi ludźmi: Scenariusze zajęć 5. Zooterapia, muzykoterapia, choreoterapia jako formy pracy profilaktycznej i wychowawczej w środowisku otwartym 6. Agresja, formy agresji, charakterystyka agresora i ofiary, profilaktyka w środowisku otwartym. 7. Metoda indywidualnego przypadku w pracy z dzieckiem w środowisku otwartym 8. Konstruowanie scenariusza profilaktycznego przez studentów | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Bielecka E. (red.), Pedagogika Społeczna – Zagrożona młodość. Innowacyjne formy interwencji społecznej, nr 2/2010 2. Borzucka-Sitkiewicz K, K. Kowalczewska-Grabowska Profilaktyka społeczna - Propozycje praktyczno-metodyczne: bloki tematyczne. UŚ 2013 3. Grudziewska E, Lewicka-Zelent A, Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego Difin 2015 4. Gdy rodzina się rozpada: potrzeby, decyzje, rozwiązania. Stowarzyszenie Mediatorów Rodzinnych, 2006 5. Józefowski E., Arteterapia w sztuce i edukacji, Wyd. Naukowe UAM 2012 6. Kurzeja A., Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków: 2010 7. Kurzępa J, Młodzi, piękne i niedrodzy, Młodość w objęciach seksbiznesu, Rubikon 2012 8. Łoskot M. i inni. (2011). Narkotyki i dopalacze: Diagnostyka i procedury postępowania młodzieżą wraz z aktualną listą narkotyków i dopalaczy. Poznań: Wydawnictwo Forum. 9. Mazurek W., Kuratela sądowa w kształtowaniu warunków bezpieczeństwa dzieci i młodzieży WAM 2014 10. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje(red.) Lukasek A., Bąkiewicz M., Conviventia, warszawa 2016 11. Ofiary handlu ludźmi, red. Mazowiecka L, Lex, 2014 Literatura uzupełniająca 1. Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, 2010. 2. McWhriter, Zagrożona młodzież Ujęcie kompleksowe dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych, PARPAMEDIA; Warszawa 2008. 3. Stańko-Kaczmarek M., Arteterapia i warsztaty edukacji twórczej, Difin 2013 4. Urban B.: Wiedza o agresji jako podstawa skutecznej profilaktyki przestępczości gwałtownej. kwartalnik. Probacja 1/2009 MS | |
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Liczba godzin kontaktowych: 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń, Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń - 40 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 20 godzin Łączna liczba punktów - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-03-02 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Egzamin pisemny - Zaliczenie ćwiczeń - prezentacje multimedialne | |
Pełny opis: |
TEMATYKA WYKŁADÓW: • Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych; • Strategie oddziaływań profilaktycznych; • Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; • Koncepcja profilaktyki pozytywnej; • Profilaktyka pozytywna w praktyce; • Strategie pozytywnej inicjacji; • Związek między profilaktyką i wychowaniem. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny; • Projektowanie programu profilaktycznego ; • System rekomendacji programów profilaktycznych; • Ewaluacja programów profilaktycznych; • Skuteczność programów profilaktycznych; • Profilaktyka w skali makro – polskie ustawy w systemie oddziaływań profilaktycznych: ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii; • Profilaktyka w skali mikro – profilaktyka w środowisku lokalnym; • Bariery i wyzwania skutecznej profilaktyki. TEMATYKA ĆWICZEŃ • Opiekuńcza, wychowawcza i profilaktyczna rola pedagoga szkolnego • Profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w szkole • Agresja wśród dzieci i młodzieży i formy jej zapobiegania i eliminowania. Trening zastępowania agresji (TZA) • Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom • Trening interpersonalny w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Trening umiejętności społecznych w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Socjoterapia w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Pedofilia – formy pomocy dzieciom narażonym na wykorzystywanie oraz wykorzystywanym seksualnie • Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym; warsztaty edukacji twórczej • Muzykoterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym • Choreoterapia i teatr jako metody oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych • Wykorzystanie metod i form twórczego myślenia w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Rodzina z problemem alkoholowym – formy pomocy, profilaktyka. Praca z DDA • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem: przyczyny powstawania stresu, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem, wykorzystanie metod relaksacji w oddziaływaniach profilaktyczno-wychowawczych • Harcerstwo i jego system wychowawczy | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Gaś Z., Poleszak W. (2017). Opracowujemy i ewaluujemy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Ostaszewski K. (2016). Standardy Profilaktyki. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Śliwa S, (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu. Świątkiewicz G. (2002). Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa: Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Szymańska J. (2015). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. | |
Uwagi: |
INFORMACJE O ZDALNEJ REALIZACJI PRZEDMIOTU: 1. Informacje o sposobie zdalnej realizacji ćwiczeń gr ćwiczeniowa III DZPC-PRE-PI W czasie edukacji on-line prowadzenie pracy, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzącego zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidualne ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teames. 2. Informacje o sposobie zdalnej realizacji wykładów Materiały dydaktyczne do wykładów (prezentacja powerpoint ze ścieżką dźwiękową) przesyłane będą sukcesywnie na adres mailowy grupy: resocjalizacja1720@gmail.com. Wykłady zrealizowane w na terenie uczelni: - Wprowadzenie do profilaktyki społecznej. Pojęcie profilaktyki społecznej. Poziomy oddziaływań profilaktycznych; - Strategie oddziaływań profilaktycznych; - Teoretyczne podstawy współczesnej profilaktyki społecznej – teoria resilience, czynniki ryzyka i czynniki chroniące; - Koncepcja profilaktyki pozytywnej; Wykłady zrealizowane on-line: - Strategie pozytywnej inicjacji; - Związek między profilaktyką i wychowaniem. Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny; - Projektowanie programów profilaktycznych - System rekomendacji programów profilaktycznych Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych (wykładów, ćwiczeń) - 60 godzin - przygotowanie prezentacji na zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie się do egzaminu - 30 godzin - łącznie - 3 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W sytuacji trwania zawieszenia zajęć na Uczelni osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie przygotowanej przez studentów prezentacji wraz ze scenariuszami zajęć na tematy ustalone z prowadzącym ćwiczenia | |
Pełny opis: |
TEMATYKA ĆWICZEŃ • Agresja wśród dzieci i młodzieży i formy jej zapobiegania i eliminowania. Trening zastępowania agresji (TZA) • Przemoc w rodzinie – zapobieganie i pomoc ofiarom • Trening interpersonalny w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Trening umiejętności społecznych w pracy profilaktyczno-wychowawczej • Pedofilia – formy pomocy dzieciom narażonym na wykorzystywanie oraz wykorzystywanym seksualnie • Arteterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym; warsztaty edukacji twórczej • Muzykoterapia i jej wykorzystanie w pracy profilaktyczno-wychowawczej w środowisku otwartym • Choreoterapia i teatr jako metody oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych • Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem: przyczyny powstawania stresu, indywidualne strategie radzenia sobie ze stresem, wykorzystanie metod relaksacji w oddziaływaniach profilaktyczno-wychowawczych Ćwiczenia: 08.03.2020 - 3 zajęcia były realizowane w Uczelni od 22.03 - ZDALNA KONTYNUACJA ZAJĘĆ 17.03.2020 - Przesłanie na maila starosty grupy studentów zadań do wykonania w okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych na Uczelni Ponieważ głównym założeniem zajęć prowadzonych w formie ćwiczeń było przekazanie studentom wiedzy praktycznej oraz wzbogacenie warsztatu pracy pedagoga-wychowawcy studenci mają za zadanie przygotować prezentację na min. 30 slajdów w grupach maks. 2-3 osobowych na ustalone wcześniej tematy. Do prezentacji dołączają np. scenariusze zajęć, warsztatów, ćwiczeń, lekcji itp. które dotyczą danego tematu i które byłyby możliwe do przeprowadzenia w środowisku otwartym. Po przygotowaniu i opracowaniu tematu studenci za pomocą USOS maila lub z domeny APS wysyłają swoją prezentację wraz ze scenariuszami zajęć na służbowy adres mailowy prowadzącego zajęcia: hiwanicki@aps.edu.pl Termin przesyłania prac upływa z dniem 08.06.2020 Po zatwierdzeniu i zaakceptowaniu prezentacji wraz ze scenariuszem zajęć przez prowadzącego zajęcia, student wysyła również swoją pracę na maila grupowego, gdzie muszą się znaleźć opracowane tematy wszystkich osób z grupy. Przygotowany i opracowany temat stanowić będzie potwierdzenie wykonania zadania i podstawę zaliczenia ćwiczeń. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Balcerek-Kałek Anna (2003). Budowanie szkolnych programów profilaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, - Łukowska K., Okulicz-Kozaryn K. (2010). Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Praktyczne wskazówki dla samorządów. Warszawa: Fundacja Etoh. - Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 2011-2015 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem - USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 147 poz. 1231) (tekst ujednolicony) Literatura uzupełniajaca: - Szpringer M. Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004. - Crone D., Horner R.,Hawken L. (2009). Przeciwdziałanie niepożądanym zachowaniom w szkole. Program poprawy wzorców zachowania. Warszawa : Wydaw. Edukacyjne PARPAMEDIA - Dąbkowska M. , Dąbkowski M. (2010). Zastraszanie i przemoc szkolna. Profilaktyka - podręcznik dla nauczyciela : Europejski Międzypaństwowy Program DAPHNE. Toruń: Wydaw. Naukowe Uniw. M. Kopernika. - Gaś Z. (1998). Psychoprofilaktyka. Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. - Szymańska J. (2000). Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN. - Irena Pufal-Struzik red. (2007). Agresja i przemoc w szkole. Przyczyny, rozpoznawanie, zapobieganie. Kielce : Wydaw. Pedagogiczne ZNP. - Jabłoński Piotr (2010) Vademecum profilaktyki narkotykowej. Warszawa : Departament Wychowania i Promocji Obronności MON ; Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2010. - Klimek Z. Profilaktyka zagrożeń w praktyce .Jelenia Góra, 2008. - Ostaszewski K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo. Naukowe SC | |
Uwagi: |
Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy, przekazywanie studentom zagadnień do samodzielnego opracowania, treści programowych oraz monitorowanie wykonywanych zadań przez studentów będzie realizowane zdalnie za pomocą korespondencji poprzez pocztę USOS lub na adres służbowy prowadzącego zajęcia. Studenci mają na bieżąco możliwość zgłaszania swoich pytań i uwag poprzez pocztę APS lub USOS-mail. Konsultacje indywidulane ze studentami są prowadzone za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz w godzinach dyżurów przy wykorzystaniu aplikacji Teames. Nakład pracy studenta - ćwiczenia: - 15 godzin kontaktowych - 40 godzin przygotowanie się do zajęć - 20 godzin przygotowanie do zaliczenia Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Bilska | |
Prowadzący grup: | Ewa Bilska, Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jarosława Lach | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.