Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem 10-1S-WSA
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem 10-1S-WSA
Zajęcia Semestr zimowy 2018/2019 (2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (CW), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 11:40 - 13:15
sala 3088/3089
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Grażyna Hennel
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej

J.Górniewicz, Edukacja teatralna dzieci w placówkach kulturalno-oświatowych

H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu

H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.

B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym

Literatura uzupełniająca:

M.Głogowski,Zabawa w teatr

K.Szmidt, Pedagogika twórczości

Zakres tematów:

Rozwój i historia teatru dla dzieci.

Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci.

Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym:

- teatr przedmiotów codziennego użytku.

- teatr paluszkowy,

- teatr supełkowy,

- teatr pacynkowy,

- teatr kukiełkowy,

- teatr marionetek,

- teatr cieni,

- teatr „żywego planu”: pantomima, „czarny teatr”, teatr kostiumu i rekwizytu.

Przygotowanie spektaklu teatralnego:

-plan przedstawienia

-wykorzystanie różnych form teatralnych w przygotowaniu spektaklu.

-organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora.

-kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie.

- wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu

Program edukacji teatralnej:

- recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez małe dzieci

-elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji

-analiza gotowych programów edukacji teatralnej – rola w wszechstronnym i wielostronnym rozwoju małego dziecka

Konstruowanie programu edukacji teatralnej z wykorzystaniem następujących zagadnień:

-gry i zabawy integrujące członków zespołu teatralnego,

-metody rozwijające wyobraźnię dziecka – trening twórczości,

-ćwiczenia rozwijające ekspresję i plastykę ciała dziecka,

-ćwiczenia wyrażania emocji poprzez ruch, gest, mimikę, język

-ćwiczenia dykcji, intonacji w interpretacji tekstu.

-podstawowe formy i konwencje teatralne

-tworzenie przedstawień

Metody dydaktyczne:

Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie ćwiczeń z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem,

przygotowanie także portfolio podsumowującego wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć, zawierające przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka oraz opis wykorzystania wybranej formy teatralnej w projekcie edukacyjnym.

Uwagi:

gr ćwiczeniowa dla III DZPEP/ WZP

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury, prowadzenie warsztatu z grupą: 30h

Przygotowanie własnego spektaklu dla dzieci i prezentacja efektu w placówce praktyk:30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.