Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny [10-2S-IFD]
Semestr letni 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Instytucjonalne formy wsparcia dziecka i rodziny [10-2S-IFD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 33 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mieczysław Sędzicki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Brągiel J., Badora S., (red.). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole 2005 Dunajska A., Metody pracy z dzieckiem i rodziną, VD, Warszawa 2013 Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Ruszkowska M., Winiarski M., (red.), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M., (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia, APS, Warszawa 2012. „Świat Dobrej Przyszłości”. Podręcznik – innowacyjna metoda i narzędzia pracy wychowawczej, Fundacja Inicjatyw Menedżerskich, Lublin 2014 Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Definiowanie pojęcia „wsparcie”. Elementy wsparcia społecznego Instytucjonalne formy wsparcia. Szczególność formy instytucji pomocy społecznej Dziecko. Godność dziecka. Podmiotowość dziecka 2. Rodzina i jej znaczenie. Podstawy aksjologiczne systemu pomocy dziecku i rodzinie Polityka społeczna wobec rodziny jako subdyscyplina polityki społecznej Rodziny dysfunkcjonalne a system wsparcia Ubóstwo rodzin i dzieci jako kwestia społeczna Środki i instrumenty realizacji polityki rodzinnej 3. Cele, zadania, formy i podmioty instytucjonalnej pomocy społecznej w ramach Ustawy o pomocy społecznej z 2004r. Samorząd terytorialny w realizacji zadań polityki i pomocy społecznej Zadania – jednostek organizacyjnych gmin Rola Ośrodka Pomocy Społecznej Zadania – jednostek organizacyjnych powiatów Rola Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Świadczenia: usługi, praca socjalna, zasiłki, kryteria, uprawnienia Organizacje pozarządowe w realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej Praca socjalna 4. Instytucje wsparcia dziennego Świetlice środowiskowe, ogniska wychowawcze. Dom pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie Warsztaty terapii zajęciowej 5. Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym po roku 1989 Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego 6. Rodzina problemowa Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi Asystentura rodzinna – profesjonalne wsparcie rodzin problemowych Kuratela rodzinna 7. Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego 8. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna Sytuacja społeczna dziecka w opiece zastępczej 9. Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna 10. Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej Wybrane metody, techniki i narzędzia Kulturoterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej 11. Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej 12. Dzieci ulicy. Procesy marginalizacji i automarginalizacji oraz sposoby im przeciwdziałania. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanego materiału, aktywne uczestniczenie w zajęciach Forma zaliczenia: końcowe kolokwium pisemne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II PRE-PI 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.