Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem [10-1S-WSA]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem [10-1S-WSA] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Hennel | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej J.Górniewicz, Edukacja teatralna dzieci w placówkach kulturalno-oświatowych H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne. B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym Literatura uzupełniająca: M.Głogowski,Zabawa w teatr K.Szmidt, Pedagogika twórczości |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Rozwój i historia teatru dla dzieci. Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci. Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym: - teatr przedmiotów codziennego użytku. - teatr paluszkowy, - teatr supełkowy, - teatr pacynkowy, - teatr kukiełkowy, - teatr marionetek, - teatr cieni, - teatr „żywego planu”: pantomima, „czarny teatr”, teatr kostiumu i rekwizytu. Przygotowanie spektaklu teatralnego: -plan przedstawienia -wykorzystanie różnych form teatralnych w przygotowaniu spektaklu. -organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora. -kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie. - wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu Program edukacji teatralnej: - recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez małe dzieci -elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji -analiza gotowych programów edukacji teatralnej – rola w wszechstronnym i wielostronnym rozwoju małego dziecka Konstruowanie programu edukacji teatralnej z wykorzystaniem następujących zagadnień: -gry i zabawy integrujące członków zespołu teatralnego, -metody rozwijające wyobraźnię dziecka – trening twórczości, -ćwiczenia rozwijające ekspresję i plastykę ciała dziecka, -ćwiczenia wyrażania emocji poprzez ruch, gest, mimikę, język -ćwiczenia dykcji, intonacji w interpretacji tekstu. -podstawowe formy i konwencje teatralne -tworzenie przedstawień |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie ćwiczeń z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem, przygotowanie także portfolio podsumowującego wiedzę i umiejętności zdobyte podczas zajęć, zawierające przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka oraz opis wykorzystania wybranej formy teatralnej w projekcie edukacyjnym. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla III DZPEP/ WZP NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury, prowadzenie warsztatu z grupą: 30h Przygotowanie własnego spektaklu dla dzieci i prezentacja efektu w placówce praktyk:30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.