Zabawa w edukacji elementarnej [10-1S-ZEE]
Semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zabawa w edukacji elementarnej [10-1S-ZEE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Hennel | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Baer U.: Gry dyskusyjne. Wyd. KLANZA Kędzior – Niczyporuk E.: Wprowadzenie do pedagogiki zabawy. Wyd. KLANZA Lublin 2003 Kędzior- Niczyporuk E. red. „O metodzie Klanzy. Teoria i praktyka ” Wydawnictwo KLANZA Lublin 2010 Marcinkowska M., Hofman Z.: Zabawa jako metoda pracy z grupą - założenia teoretyczne pedagogiki zabawy, Warszawa 2000 Reichel R., Rabenstein R., Thanhoffer M., Grupa i ruch. Tańce dla grupy. Opis: Tańce i zabawy dla grupy. Wyd. KLANZA GRUPA i ZABAWA, kwartalnik metodyczny Literatura uzupełniająca: Pacewicz A.. (red.) Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe. Tokarczuk O. (red.) Grupa bawi się i pracuje. UNUS Vopel K.W. „Zabawy interakcyjne”, Wydawnictwo Jedność, Kielce 1999 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Cele przedmiotu: Nabywanie przez uczestników umiejętności świadomego doboru metod do celów oraz potrzeb grupy. Zapoznanie z zasadami konstruowania scenariuszy zajęć, podczas których wykorzystywane są metody aktywizujące. Zapoznanie z rolą zabawy w edukacji elementarnej i możliwościami wzbogacenia lekcji o metody pedagogiki zabawy. Ćwiczenie w dawaniu i otrzymywaniu informacji zwrotnych > Przedstawienie struktur komunikacyjnych w pracy z dużą grupą. > Inspirowanie do poszukiwania nowych, ciekawych metod pracy z grupą. > Integracja słuchaczy poprzez aktywne działanie w grupach zadaniowych. > Kształcenie umiejętności współpracy w grupie. > Poszerzenie i pogłębienie samowiedzy oraz poprawa samooceny słuchaczy Treści przedmiotu: Kształcenie umiejętności przygotowania i prowadzenia zajęć aktywizujących grupę. Nabywanie przez uczestników umiejętności świadomego doboru metod do celów oraz potrzeb grupy. Zapoznanie z zasadami konstruowania scenariuszy zajęć, podczas których wykorzystywane są metody aktywizujące. Prezentacja projektów edukacyjnych, kulturalno-artystycznych, w których w praktyce działań animacyjnych wykorzystywane są metody aktywizujące. Przedstawienie struktur komunikacyjnych w pracy z dużą grupą. Metody i techniki pracy animacyjnej- metody ułatwiające integrację grupy (szybkie poznanie imion, poznanie nowego otoczenia), budujące zaufanie w grupie, ułatwiające sytuacje początkowe, ćwiczenia umożliwiające samopoznanie i poznanie innych, gry dydaktyczne i symulacyjne ułatwiające rozpoznanie problemu, jego uwarunkowań, metody ułatwiające wymianę myśli, gry dyskusyjne, zabawy rozluźniające, odprężające, oparte o ruch, taniec, gest, metody informacji zwrotnej, ułatwiające opracowanie tematu, integrujące duże grupy, umożliwiające wszystkim wspólną aktywna zabawę, bez rywalizacji, proste techniki plastyczne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia warsztatowe prowadzone metodami aktywizującymi. Ich celem jest zapoznanie studentów z wybranymi technikami zabawowymi, które mogą być inspiracją do poszukiwania nowych, twórczych rozwiązań w pracy z grupą. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Poprzez czynne uczestnictwo studenci poznają cele, zasady i podstawy teoretyczne stosowania zabawy w edukacji elementarnej, kształcą umiejętności tworzenia i prowadzenia zajęć dla małych i dużych grup. Uczestnicy przygotują i przeprowadzą zajęcia z uwzględnieniem animacji fabularnej i wynikania struktur. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa dla III DZPEP/ EPW NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie prezentacji na zaliczenie przedmiotu 20 Inne formy 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.