Rozwijanie umiejętności uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-RUU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwijanie umiejętności uczenia się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 1 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wybrane współczesne teorie uczenia się. - Uczenie się jako kompetencja kluczowa. - Czynniki ważne dla rozwijania umiejętności uczenia się. - Efektywne zarządzanie czasem i informacjami. - Rozwijanie umiejętności szybkiego czytania, szybkiego i trwałego zapamiętywania, właściwego sporządzania notatek. - Nauczyciel w procesie rozwijania u dzieci i młodzieży motywacji do uczenia się. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna współczesne teorie uczenia się. Umiejętności Potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze uczniów Potrafi samodzielne rozwijać wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł Potrafi twórczo korzystać z teorii dotyczących nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać. Kompetencje społeczne Jest gotów do działania na rzecz poprawy jakości edukacji przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Kiliszek, Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - wykonanie ćwiczeń podczas zajęć dydaktycznych - obecność na zajęcia - aktywność podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
1 Wybrane współczesne teorie uczenia się 2 Uczenie się jako kompetencja kluczowa. 3 Czynniki ważne dla rozwijania umiejętności uczenia się. 4 Efektywne zarządzanie czasem i informacjami 5 Rozwijanie umiejętności szybkiego czytania, szybkiego i trwałego zapamiętywania, właściwego sporządzania notatek. 6 Nauczyciel w procesie rozwijania u dzieci i młodzieży motywacji do uczenia się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Drapeau, Ch. (2002). Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warszawa: Wydawnictwo Klub Dla Ciebie. Drygen, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu się. Poznań: Zysk i S-ka. Goetz, M. (2019). Rozwijanie umiejętności uczenia się. Warszawa: Wiedza i Praktyka. Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. Święcicka, J. (2009). Trening koncentracji uwagi. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Angelow, B. (1998). Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Wydawnictwo Moderski i Ska. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes. Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS:1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - wykonanie ćwiczeń podczas zajęć dydaktycznych - obecność na zajęcia - aktywność podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
1 Wybrane współczesne teorie uczenia się 2 Uczenie się jako kompetencja kluczowa. 3 Czynniki ważne dla rozwijania umiejętności uczenia się. 4 Efektywne zarządzanie czasem i informacjami 5 Rozwijanie umiejętności szybkiego czytania, szybkiego i trwałego zapamiętywania, właściwego sporządzania notatek. 6 Nauczyciel w procesie rozwijania u dzieci i młodzieży motywacji do uczenia się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bąbel, P., Wiśniak, M. (2018). 12 zasad skutecznej. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Buzan, T. (2020). Rusz głową. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Buzan, T. (2021). Mapy twoich myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Buzan, T. (2021). Pamięć na zawołanie. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Drapeau, Ch. (2002). Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warszawa: Wydawnictwo Klub Dla Ciebie. Drygen, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu się. Poznań: Zysk i S-ka. Goetz, M. (2019). Rozwijanie umiejętności uczenia się. Warszawa: Wiedza i Praktyka. Nordengen, K. (2018). Mózg ćwiczy. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. Święcicka, J. (2009). Trening koncentracji uwagi. Warszawa: Wydawnictwo Diffin. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Angelow, B. (1998). Jak się uczyć skutecznie, szybko i przyjemnie. Poznań: Wydawnictwo Moderski i Ska. Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska, B. (2010). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Buzan, T. (2021). Podręcznik szybkiego czytania. Łódź: Wydawnictwo Aha!. Linksman, R. (2001). W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa: Wydawnictwo Diogenes. Nordengen, K. (2018). Mózg rządzi. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. Ostby, H., Ostby, Y. (2018). Jak działa pamięć. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15h SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS:1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.