Interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-ITK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Prezentacja podstawowych pojęć, teorii, strategii interwencji kryzysowej; Rozwijanie umiejętności koniecznych do przeprowadzenia skutecznej interwencji kryzysowej; Poznanie własnych możliwości i ograniczeń w pracy z klientem doświadczającym kryzysu i traumy. |
Pełny opis: |
Klasyczne modele i charakterystyki kryzysu. Kryzys a wydarzenia krytyczne. Kryzys emocjonalny jako szansa rozwoju. Stres a kryzys. Kryzysy w stresie chronicznym. Założenia i zróżnicowany kontekst interwencji kryzysowej. Założenia interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa – kontekst i znaczenie terminu. Indywidualna pomoc w kryzysie. Cele i zadania interwencji kryzysowej. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej. Strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej. Interwencje kryzysowe w kryzysie zagrożenia życia. Interwencje kryzysowe w sytuacjach doświadczania przemocy. Kryzys traumatyczny. Przemoc seksualna. Trudności i dylematy interwencji kryzysowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kluczyńska, S., Czabała, J. Cz. (red.) (2021). Interwencja kryzysowa. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej (Rozdziały:1,2,3,4,5) Warszawa: PARPA. Literatura uzupełniająca: Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Kluczyńska, S., Wrona, G.(2013). Lekarzu, reaguj na przemoc! Przewodnik dla pracowników ochrony zdrowia. Kraków: Instytut Łukasiewicza na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student powinien: objaśniać wybrane teorie kryzysu i interwencji kryzysowej; rozróżniać rodzaje kryzysów psychologicznych; scharakteryzować cele, zasady i etapy interwencji kryzysowej; wskazać różnice między interwencją kryzysową a innymi formami pomocy psychologicznej; wymieniać kryteria diagnostyczne ASD i PTSD; Umiejętności przeprowadzić ocenę aktualnego stanu funkcjonowania klienta w kryzysie; zaprezentować plan pomocy osobom w kryzysach rozwojowych i sytuacyjnych; oceniać potencjalne zagrożenie samobójstwem lub zabójstwem; przeprowadzić diagnozę ASD i PTSD; wykorzystywać wybrane strategie i techniki oddziaływania w interwencji kryzysowej; analizować różnice indywidualne w zmaganiu się z sytuacjami kryzysowymi; Kompetencje społeczne oceniać własne możliwości i ograniczenia w pracy z człowiekiem doświadczającym kryzysu; Sposób pomiaru egzamin pisemny w formie testu wiadomości ocena: wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć , analizy studium przypadku, odgrywania ról samoocena, ocena przez kolegów i nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie zaliczenia testu sprawdzającego wiedzę z zakresu przedmiotu. Test jednokrotnego wyboru- zalicza 60% Ćwiczenia: praca w małych grupach wykonywanie prac pisemnych zgodnie z podanymi wytycznymi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Prezentacja podstawowych pojęć, teorii, strategii interwencji kryzysowej; Rozwijanie umiejętności koniecznych do przeprowadzenia skutecznej interwencji kryzysowej; Poznanie własnych możliwości i ograniczeń w pracy z klientem doświadczającym kryzysu i traumy. |
|
Pełny opis: |
1) Klasyczne modele i charakterystyki kryzysu-wykład zaprezentowany dnia 20.02.2020r. 2) Interwencja kryzysowa – kontekst i znaczenie terminu - wykład zaprezentowany dnia 27.02.2020r. 3) Indywidualna pomoc w kryzysie. Cele i zadania interwencji kryzysowej. Zasady interwencji kryzysowej. Przebieg interwencji kryzysowej -wykład zaprezentowany dnia 05.03.2020r. ZDALNA KONTYNUACJA WYKŁADÓW - systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. 4) Interwencje kryzysowe w sytuacjach doświadczania przemocy cz. I Prezentacja w Power Point została przesłana elektronicznie na adres mailowy grupy w dniu 2020-03-12 Prezentacja dostępna pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/skluczynska_aps_edu_pl/Em5T8pVVX5lEugx5VrOowXQBjKZzcRnCl3OkfMbuTqDxdA?e=E3907m 5) Interwencje kryzysowe w sytuacjach doświadczania przemocy cz. II Prezentacja w Power Point została przesłana elektronicznie na adres mailowy grupy w dniu 2020-03-19 Prezentacja dostępna pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/skluczynska_aps_edu_pl/ErxK0JBQDyZHsS-xJmwkBI0BeTy4GkHcf7ozbhs36DVoHw?e=nfhALF 6) Interwencje kryzysowe w kryzysie zagrożenia życia. Prezentacja w Power Point została przesłana elektronicznie na adres mailowy grupy w dniu 2020-03-26 Prezentacja dostępna pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/skluczynska_aps_edu_pl/Erx-ftild5BApQdMdn2NHCQBIpZWV-J-MxGEpESAWTOiSg?e=6enXIC 7) Interwencja kryzysowa w sytuacji przemocy seksualnej. Diagnoza ASD i PTSD wg DSM-5. Prezentacja w Power Point została przesłana elektronicznie na adres mailowy grupy w dniu 2020-04-02 Prezentacja dostępna pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/skluczynska_aps_edu_pl/ErKXF31MiDFNneIN54J0Me8BVoiPUJGHBD2w7pLgw6RezA?e=vr6bET 8) Przemoc wobec dzieci Prezentacja w Power Point została przesłana elektronicznie na adres mailowy grupy w dniu 2020-04-09 Prezentacja dostępna pod linkiem: https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/skluczynska_aps_edu_pl/ErKXF31MiDFNneIN54J0Me8BVoiPUJGHBD2w7pLgw6RezA?e=vr6bET |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: James, R. K., Gilliland B. E.(2004). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: PARPA Kubacka - Jasiecka , D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne Kluczyńska, S., Wrona, G.(2013). Lekarzu, reaguj na przemoc! Przewodnik dla pracowników ochrony zdrowia. Kraków: Instytut Łukasiewicza na zlecenie Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kubacka-Jasiecka,D., Mudyń, K. (2005). Kryzys, interwencja i pomoc psychologiczna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek Literatura uzupełniająca: Kubacka-Jasiecka, D. (2008). Interwencja kryzysowa. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Tom 2 (s. 244-271). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pilecka, B. (2004). Kryzys psychologiczny, wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia praca w małych grupach wykonywanie prac pisemnych zgodnie z podanymi wskazówkami Na czas edukacji on-line udostępnianie studentom prezentacji wykładów w Power Point z komentarzem, materiałów elektronicznych oraz zagadnień do samodzielnego opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag). Konsultacje indywidualne za pośrednictwem poczty elektronicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Kluczyńska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kluczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.