Diagnoza psychologiczna i pomoc dzieciom chorym somatycznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3S-DPP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna i pomoc dzieciom chorym somatycznie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna (5-l) niestacjonarne Obowiązkowe dla IV r. PY; spec.: psychologia kliniczna, (5-l) stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
ćwiczenia: ocena aktywności na zajęciach, wykonywanie prac domowych, aktywność na zajęciach, kolokwium (60 % poprawnych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru) wykład: 60 % poprawnych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu student ma możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy psychologa na oddziale somatycznym. W ramach wykładu poruszane są zastępujące zagadnienia: Stres i strategie radzenia sobie z nim u dzieci. Dziecko jako pacjent oddziału somatycznego. Teoretyczne modele adaptacji dziecka i jego rodziny do sytuacji przewlekłej choroby somatycznej. Pomoc psychologiczna dzieciom chorym somatycznie. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych W ramach ćwiczeń pogłębione zostaną treści dotyczące poszczególnych chorób somatycznych i ich specyfiki w kontekście aspektów psychologicznych. Zagadnienia poruszane w trakcie ćwiczeń: ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE ZABURZENIA PSYCHOSOMATYCZNE TRANSPLANTOLOGIA ONKOLOGIA DIABETOLOGIA GASTROENTEROLOGIA NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk, GWP. 2. Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Emu. 5. Włodarczyk D., Jakubowska - Winiecka A., (2007). Podstawowe zasady pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie. W: Jakubowska - Winiecka A., Włodarczyk D., (red.). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 192 - 214. 6. Kubacka - Jasiecka. D. (2010). Rozważania i głosy w dyskusji. Psycholog wobec choroby somatycznej – rok 2009. Sztuka Leczenia., XX, nr.1-2, s. 101 – 140. 7. Dodziuk. A., (2009). O śmierci – z dziećmi tak jak z dorosłymi. W: Binnebesel. J., Janowicz. A., Krakowiak. P., (red.) Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk, Via Medica, s.167 – 180. 8. Krakowiak. P., Paczkowska. A., Janowicz. A., Sikora. B., (2013). Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia. Poradnik dla profesjonalistów i opiekunów nieformalnych – rodzin i wolontariuszy. Gdańsk, Fundacja Lubię Pomagać, s. 191 – 204, 205 -213. Literatura uzupełniająca: 1. Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego . 2. Maciarz, A., (2001). Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków, Impuls. 3. Wyczesany, J., Ostrowski, T., Lohn, Z., (2000). Indywidualne i społeczne czynniki determinujące aktywny udział dzieci chorych w procesie leczenia, Kraków, Wydawnictwo Impuls 4. Kuty-Pachecka. M., Stefańska. K. (2014). Zaburzenia psychiczne u dzieci z rozpoznaną chorobą nowotworową. Psychiatr. Psychol. Klin., 14 (2), 156–163. 5. Ryżanowska D.(2007). Sieć wsparcia społecznego i jej rola w promowaniu zdrowia psychicznego dziecka z choroba onkologiczną oraz jego rodziny – przegląd badań. Sztuka Leczenia, 15, nr 4-5,37-48. 6. Schier K., (2005). Bez tchu i bez słowa. Gdańsk, GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych skutków występowania chorób somatycznych u dzieci. Charakteryzuje specyfikę procesów rozwojowych zachodzących u dziecka chorego w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. Ma wiedzę na temat możliwych form pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci chorych somatycznie. Umiejętności Potrafi interpretować posiadane informację o wpływie choroby na rozwój dziecka i planować działania terapeutyczne Potrafi przeprowadzić diagnozę procesów poznawczych i emocjonalnych dziecka somatycznie chorego z zastosowaniem odpowiednich technik diagnostycznych Potrafi analizować dokumentację medyczną i integrować wiedzę na temat rozwoju dziecka z informacjami na temat jego sytuacji zdrowotnej Potrafi dobierać odpowiednie metody, narzędzia i środki badawcze do specyfiki rozwoju dziecka chorego, potrafi sam skonstruować narzędzia potrzebne w praktyce klinicznej, potrafi interpretować wyniki badań i wyciągać wnioski do dalszych oddziaływań terapeutycznych Potrafi projektować rozwiązania złożonych problemów psychologicznych dziecka chorego i przewidywać skutki planowanych działań. Kompetencje społeczne Z zaangażowaniem planuje postępowania terapeutyczne zgodne z zasadami etyki i szacunkiem wobec dziecka chorego somatycznie przejawia otwartą postawę na specyfikę doświadczanych przez dziecko trudności w kontakcie klinicznym. Jest gotowy do podejmowania wyzwań związanych z udzielaniem pomocy psychologicznej dzieciom chorym somatycznie, potrafi podejmować współpracę w wielospecjalistycznym zespole, zna swoje obowiązki i prawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział studenta w aktywnościach proponowanych w ramach ćwiczeń. Zaliczenie kolokwium- ćwiczenia próg zaliczenia 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi Zaliczenie testu - egzamin- wykład próg zaliczenia 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
CW
CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia zagadnienia z wykładów: Egzamin pisemny próg zaliczenia 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi praca na ćwiczeniach: Praca w małych grupach. Aktywność na zajęciach/Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Zaliczenie kolokwium- ćwiczenia próg zaliczenia 60% poprawnie udzielonych odpowiedzi |
|
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu student ma możliwość zapoznania się ze specyfiką pracy psychologa na oddziale somatycznym. W ramach wykładu poruszane są zastępujące zagadnienia: Stres i strategie radzenia sobie z nim u dzieci. Dziecko jako pacjent oddziału somatycznego. Teoretyczne modele adaptacji dziecka i jego rodziny do sytuacji przewlekłej choroby somatycznej. Pomoc psychologiczna dzieciom chorym somatycznie. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych W ramach ćwiczeń pogłębione zostaną treści dotyczące poszczególnych chorób somatycznych i ich specyfiki w kontekście aspektów psychologicznych. Zagadnienia poruszane w trakcie ćwiczeń: ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE ZABURZENIA PSYCHOSOMATYCZNE TRANSPLANTOLOGIA ONKOLOGIA DIABETOLOGIA GASTROENTEROLOGIA NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk, GWP. 2. Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Emu. 5. Włodarczyk D., Jakubowska - Winiecka A., (2007). Podstawowe zasady pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie. W: Jakubowska - Winiecka A., Włodarczyk D., (red.). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 192 - 214. 6. Kubacka - Jasiecka. D. (2010). Rozważania i głosy w dyskusji. Psycholog wobec choroby somatycznej – rok 2009. Sztuka Leczenia., XX, nr.1-2, s. 101 – 140. 7. Dodziuk. A., (2009). O śmierci – z dziećmi tak jak z dorosłymi. W: Binnebesel. J., Janowicz. A., Krakowiak. P., (red.) Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk, Via Medica, s.167 – 180. 8. Krakowiak. P., Paczkowska. A., Janowicz. A., Sikora. B., (2013). Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia. Poradnik dla profesjonalistów i opiekunów nieformalnych – rodzin i wolontariuszy. Gdańsk, Fundacja Lubię Pomagać, s. 191 – 204, 205 -213. Literatura uzupełniająca: 1. Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego . 2. Maciarz, A., (2001). Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków, Impuls. 3. Wyczesany, J., Ostrowski, T., Lohn, Z., (2000). Indywidualne i społeczne czynniki determinujące aktywny udział dzieci chorych w procesie leczenia, Kraków, Wydawnictwo Impuls 4. Kuty-Pachecka. M., Stefańska. K. (2014). Zaburzenia psychiczne u dzieci z rozpoznaną chorobą nowotworową. Psychiatr. Psychol. Klin., 14 (2), 156–163. 5. Ryżanowska D.(2007). Sieć wsparcia społecznego i jej rola w promowaniu zdrowia psychicznego dziecka z choroba onkologiczną oraz jego rodziny – przegląd badań. Sztuka Leczenia, 15, nr 4-5,37-48. 6. Schier K., (2005). Bez tchu i bez słowa. Gdańsk, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny, - wykład kursoryczny, - dyskusja -prezentacje -studia przypadków. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu 25 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy – przygotowanie się do dyskusji 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Urszula Ziętalewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
praca na ćwiczeniach: Przygotowanie wypowiedzi w grupie Praca w małych grupach Aktywność na zajęciach/Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Kolokwium: próg zaliczenia 60 % poprawnie udzielonych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń pogłębione zostaną treści dotyczące poszczególnych chorób somatycznych i ich specyfiki w kontekście aspektów psychologicznych. Zagadnienia poruszane w trakcie ćwiczeń: ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE ZABURZENIA PSYCHOSOMATYCZNE TRANSPLANTOLOGIA ONKOLOGIA DIABETOLOGIA GASTROENTEROLOGIA NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk, GWP. 2. Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Emu. 5. Włodarczyk D., Jakubowska - Winiecka A., (2007). Podstawowe zasady pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie. W: Jakubowska - Winiecka A., Włodarczyk D., (red.). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 192 - 214. 6. Kubacka - Jasiecka. D. (2010). Rozważania i głosy w dyskusji. Psycholog wobec choroby somatycznej – rok 2009. Sztuka Leczenia., XX, nr.1-2, s. 101 – 140. 7. Dodziuk. A., (2009). O śmierci – z dziećmi tak jak z dorosłymi. W: Binnebesel. J., Janowicz. A., Krakowiak. P., (red.) Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk, Via Medica, s.167 – 180. 8. Krakowiak. P., Paczkowska. A., Janowicz. A., Sikora. B., (2013). Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia. Poradnik dla profesjonalistów i opiekunów nieformalnych – rodzin i wolontariuszy. Gdańsk, Fundacja Lubię Pomagać, s. 191 – 204, 205 -213. Literatura uzupełniająca: 1. Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego . 2. Maciarz, A., (2001). Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków, Impuls. 3. Wyczesany, J., Ostrowski, T., Lohn, Z., (2000). Indywidualne i społeczne czynniki determinujące aktywny udział dzieci chorych w procesie leczenia, Kraków, Wydawnictwo Impuls 4. Kuty-Pachecka. M., Stefańska. K. (2014). Zaburzenia psychiczne u dzieci z rozpoznaną chorobą nowotworową. Psychiatr. Psychol. Klin., 14 (2), 156–163. 5. Ryżanowska D.(2007). Sieć wsparcia społecznego i jej rola w promowaniu zdrowia psychicznego dziecka z choroba onkologiczną oraz jego rodziny – przegląd badań. Sztuka Leczenia, 15, nr 4-5,37-48. 6. Schier K., (2005). Bez tchu i bez słowa. Gdańsk, GWP. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - dyskusja -prezentacje -studia przypadków. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy – przygotowanie się do dyskusji 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
praca na ćwiczeniach: Przygotowanie wypowiedzi w grupie Praca w małych grupach Aktywność na zajęciach/Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Kolokwium: próg zaliczenia 60 % poprawnie udzielonych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń pogłębione zostaną treści dotyczące poszczególnych chorób somatycznych i ich specyfiki w kontekście aspektów psychologicznych. Zagadnienia poruszane w trakcie ćwiczeń: ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE ZABURZENIA PSYCHOSOMATYCZNE TRANSPLANTOLOGIA ONKOLOGIA DIABETOLOGIA GASTROENTEROLOGIA NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk, GWP. 2. Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Emu. 5. Włodarczyk D., Jakubowska - Winiecka A., (2007). Podstawowe zasady pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie. W: Jakubowska - Winiecka A., Włodarczyk D., (red.). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 192 - 214. 6. Kubacka - Jasiecka. D. (2010). Rozważania i głosy w dyskusji. Psycholog wobec choroby somatycznej – rok 2009. Sztuka Leczenia., XX, nr.1-2, s. 101 – 140. 7. Dodziuk. A., (2009). O śmierci – z dziećmi tak jak z dorosłymi. W: Binnebesel. J., Janowicz. A., Krakowiak. P., (red.) Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk, Via Medica, s.167 – 180. 8. Krakowiak. P., Paczkowska. A., Janowicz. A., Sikora. B., (2013). Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia. Poradnik dla profesjonalistów i opiekunów nieformalnych – rodzin i wolontariuszy. Gdańsk, Fundacja Lubię Pomagać, s. 191 – 204, 205 -213. Literatura uzupełniająca: 1. Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego . 2. Maciarz, A., (2001). Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków, Impuls. 3. Wyczesany, J., Ostrowski, T., Lohn, Z., (2000). Indywidualne i społeczne czynniki determinujące aktywny udział dzieci chorych w procesie leczenia, Kraków, Wydawnictwo Impuls 4. Kuty-Pachecka. M., Stefańska. K. (2014). Zaburzenia psychiczne u dzieci z rozpoznaną chorobą nowotworową. Psychiatr. Psychol. Klin., 14 (2), 156–163. 5. Ryżanowska D.(2007). Sieć wsparcia społecznego i jej rola w promowaniu zdrowia psychicznego dziecka z choroba onkologiczną oraz jego rodziny – przegląd badań. Sztuka Leczenia, 15, nr 4-5,37-48. 6. Schier K., (2005). Bez tchu i bez słowa. Gdańsk, GWP. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się z wykorzystaniem aplikacji Teams: link do wykładu i ćwiczeń: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab2b4b7537abd4dff8ad97c08e1ca72c3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b5322a9d-ef50-4c4e-9a8d-129be7057559&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: - wykład monograficzny, - wykład kursoryczny, - dyskusja -prezentacje -studia przypadków. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy – przygotowanie się do dyskusji 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Dominika Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
praca na ćwiczeniach: Przygotowanie wypowiedzi w grupie Praca w małych grupach Aktywność na zajęciach/Ocena wypowiedzi ustnych podczas zajęć. Analiza materiału klinicznego. Kolokwium: próg zaliczenia 60 % poprawnie udzielonych odpowiedzi w teście jednokrotnego wyboru |
|
Pełny opis: |
W ramach ćwiczeń pogłębione zostaną treści dotyczące poszczególnych chorób somatycznych i ich specyfiki w kontekście aspektów psychologicznych. Zagadnienia poruszane w trakcie ćwiczeń: ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE ZABURZENIA PSYCHOSOMATYCZNE TRANSPLANTOLOGIA ONKOLOGIA DIABETOLOGIA GASTROENTEROLOGIA NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk, GWP. 2. Pilecka, W. (2002). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Warszawa, Wydawnictwo Emu. 5. Włodarczyk D., Jakubowska - Winiecka A., (2007). Podstawowe zasady pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie. W: Jakubowska - Winiecka A., Włodarczyk D., (red.). Psychologia w praktyce medycznej. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, s. 192 - 214. 6. Kubacka - Jasiecka. D. (2010). Rozważania i głosy w dyskusji. Psycholog wobec choroby somatycznej – rok 2009. Sztuka Leczenia., XX, nr.1-2, s. 101 – 140. 7. Dodziuk. A., (2009). O śmierci – z dziećmi tak jak z dorosłymi. W: Binnebesel. J., Janowicz. A., Krakowiak. P., (red.) Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym. Gdańsk, Via Medica, s.167 – 180. 8. Krakowiak. P., Paczkowska. A., Janowicz. A., Sikora. B., (2013). Sztuka komunikacji z osobami u kresu życia. Poradnik dla profesjonalistów i opiekunów nieformalnych – rodzin i wolontariuszy. Gdańsk, Fundacja Lubię Pomagać, s. 191 – 204, 205 -213. Literatura uzupełniająca: 1. Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego . 2. Maciarz, A., (2001). Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych, Kraków, Impuls. 3. Wyczesany, J., Ostrowski, T., Lohn, Z., (2000). Indywidualne i społeczne czynniki determinujące aktywny udział dzieci chorych w procesie leczenia, Kraków, Wydawnictwo Impuls 4. Kuty-Pachecka. M., Stefańska. K. (2014). Zaburzenia psychiczne u dzieci z rozpoznaną chorobą nowotworową. Psychiatr. Psychol. Klin., 14 (2), 156–163. 5. Ryżanowska D.(2007). Sieć wsparcia społecznego i jej rola w promowaniu zdrowia psychicznego dziecka z choroba onkologiczną oraz jego rodziny – przegląd badań. Sztuka Leczenia, 15, nr 4-5,37-48. 6. Schier K., (2005). Bez tchu i bez słowa. Gdańsk, GWP. |
|
Uwagi: |
zajęcia prowadzone są w aplikacji Teams na kanale: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a563a8d51cf31452586bdecc7f4ee749d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1349ecca-7375-4ea9-95d4-3548b0d9f7ee&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 To wspólny kanał dla grupy pierwszej i drugiej METODY KSZTAŁCENIA: - dyskusja -prezentacje -studia przypadków. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 Inne formy – przygotowanie się do dyskusji 15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kruk-Rogucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gołuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.