Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza psychologiczna i pomoc dzieciom chorym somatycznie 20-3S-DPP1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2019/2020

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE

1. Jakubowska – Winiecka. A. (2016). Rola psychologa w leczeniu osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 75 – 86.

2. Pyra M. (2016). Oddziaływanie psychologiczne wobec dziecka chorego i jego rodziny. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A., s. 141- 161.

3. Cierpiałkowska. L., Sęk H. ( 2016). Psychologia Kliniczna. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 687-692, 692-694

ZABURZEANIA PSYCHOSOMATYCZNE

1. Alfve´n. G.(2003 ). One hundred cases of recurrent abdominal pain in children: diagnostics procedures and criteria for a psychosomatic diagnosis. Acta Peadiatr, 92, s.43 -49.

2. Pilecka, W., (2002). (red.). Przewlekła choroba somatyczna w życiu i rozwoju dziecka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51 – 61.

3. Strzelecka., M. (2010). Choroby psychosomatyczne u dzieci. W: Cybulski M., Strzelecki W. (red.). Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,s. 57-67.

4. Szewczyk L., Skowrońska M., (2003). Zaburzenia psychosomatyczne u dzieci

i młodzieży. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Emu, Warszawa, s. 7 - 78.

TRANSPLANTOLOGIA

Literatura dotycząca charakterystyki problemu medycznego

http://www.poltransplant.org.pl/

Na stronie znajdują się aktualne informację dotyczące procedur medycznych, zasad pozyskiwania dawców, statystyki z operacji dokonywanych w Polsce.

Literatura dotycząca aspektów psychologicznych:

1. Blok. G.A., van Dalen J., Jager K.J. i wsp. The European Donor Hospital Education Programme (EDHEP): addressing the training needs of doctors and nurses who break bad news, care for the bereaved, and request donation. Transpl. Int. 1999; 12: 161–167.

2. Dionne. J. M, d'Agincourt – Canning. L. (2015). Sustaining life or prolonging dying? Appropriate choice of conservative care for children in end-stage renal disease: an ethical framework. Pediatr Nephrol, 30(10):1761-9.

3. Diseth. T.H., Tangeraas., T., Reinfjell., T., Bjerre., A. (2011). Kidney transplantation in childhood: mental health and quality of life of children and caregivers. Pediatr Nephrol, 26, 1881 – 1892.

4. Jakubowska - Winiecka, A. (2009). Kontakt z rodziną dawcy do transplantacji narządów. W: B. Rutkowski, P. Kaliciński, Z. Śledziński, M. Wujtewicz, A. Milecka. (red.). Wytyczne dotyczące zasad zgłaszania, kwalifikacji i przygotowania zmarłych dawców do pobrania narządów. Via Medica, Gdańsk, s. 111–119.

ONKOLOGIA

Literatura dotycząca charakterystyki choroby

1. Kowalczyk., J.R. (2008). Medyczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci. W: J. R. Kowalczyk red. Przejść przez chorobę nowotworową dziecka. Wrocław, Wydawnictwo Medyczne Urban &Partner, s. 1 - 33.

2. Hesselbarth.B., Graubner. U., (2009). Psychoonkologia w pediatrii. W: M. Dorfmuller, H. Dietzfelbinger (red.). Psychoonkologia. Diagnostyka – metody terapeutyczne. Wrocław, Elsevier Urban & Partner, s.269 – 279.

Literatura dotycząca aspektów psychologicznych:

1. Pilarczyk. J., (2010). Rola psychoonkologii w leczeniu chorób nowotworowych u dzieci. W: W:Cybulski M., Strzelecki W. red.,Psychologia w naukach medycznych. Poznań, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego, s. 44-56.

2. Grudzińska M., Hofman S., Tobota. A., (2015) Etapy chorowania i leczenia przeciwnowotworowego W: M. Rogiewicz (red.). Praktyczny podręcznik psychoonkologii dzieci i nastolatków. Kraków,Medycyna Praktyczna, s. 309 – 375.

3. Jankowska, A. (2015). Communication in pediatric oncology. Disclosing a cancer diagnosis. Psychoonkologia, 18(4), 123-127.

DIABETOLOGIA

Literatura dotycząca charakterystyki choroby

1. Myśliwiec, M. (2007). Cukrzyca u dzieci — etiopatogeneza, diagnostyka i terapia. Forum Medycyny Rodzinnej, 1(2), 125–133.

2. Jarosz-Chobot, P., Skała - Zamorowska, E. (2008). Wcześnie ujawniająca się cukrzyca typu 2 u dzieci i młodzieży: rozpoznanie, leczenie, prewencja. Diabetologia Praktyczna, (9), 1, 36–38.

Literatura dotycząca aspektów psychologicznych:

1. Fryt, J. (2011). Cukrzyca typu 1. W: Pilecka, W. (red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo UJ.

2. Smoczkiewicz. R. (1999). Psychologiczne aspekty cukrzycy dzieci i młodzieży. W: Cukrzyca wieku rozwojowego, E. Otto Buczkowska (red.). Urban & Partner, Wrocław, s.237-244.

3. Sochocka, L., Noczyńska, A., Wojtyłko, A. (2011). Choroba przewlekła w życiu dziecka. Aspekt społeczny oraz psychologiczny na przykładzie cukrzycy typu 1. Medycyna Środowiskowa – Environmental Medicine, 14 (3), 59-63.

GASTROENTEROLOGIA

Literatura dotycząca charakterystyki choroby

a) Pacjent z zaparciami

Reich, M., Iwańczak, B. (2007). Constipation in Children. AdvClinExp Med., 16 (3), 443–456.

b) Pacjent z zespołem jelita drażliwego

Czerwionka-Szaflarska, M., Romańczuk, B. (2010). Zespół jelita drażliwego u dzieci

i młodzieży. Pediatria Polska 85( 1), 52-56.

c) Pacjent z chorobą Leśniowskiego - Crohna.

Materiały edukacyjne: „Choroba Leśniowskiego-Crohna co warto wiedzieć?” do pobrania: Choroba Leśniowskiego-Crohna_Co warto wiedzieć.pdf

Literatura dotycząca aspektów psychologicznych:

1. Denys, K., Orzechowska, A., Gałecki, P. (2015). Kiedy podejrzewać podłoże psychiczne w zaburzeniach układu pokarmowego? Medycyna po Dyplomie, 7,72-80.

NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE

1. Jakubowska-Winiecka, A.(2016). Diagnoza psychologiczna osób chorych somatycznie. W: L. Zabłocka –Żytka., E. Sokołowska. Pomoc psychologiczna chorym somatycznie. Wybrane zagadnienia. Warszawa, Difin S.A. s. 51 – 74.

2. Jurczyński., Z. (2001) Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.

3. Juczyński., Z., Ogińska – Bulik. N. (2012) Narzędzia Pomiaru Stresu i Radzenia Sobie ze Stresem. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.

4. Ziółkowska. B. (2010). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. Gdańsk: GWP, s. 203 – 226.

Efekty uczenia się:

Student potrafi w praktyce zastosować wiedzę z zakresu specyfiki pracy psychologa z dzieckiem i jego rodzinom na oddziale somatycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy student musi zaliczyć kolokwium końcowe, jednokrotnego wyboru, próg zaliczenia 60 % poprawnie udzielonych odpowiedzi. Dodatkowo na ćwiczeniach obowiązują wejściówki.

Zakres tematów:

ROLA PSYCHOLOGA W LECZENIU DZIECI CHORYCH SOMATYCZNIE

ZABURZEANIA PSYCHOSOMATYCZNE

TRANSPLANTOLOGIA

ONKOLOGIA

DIABETOLOGIA

GASTROENTEROLOGIA

NARZĘDZIA DIAGNOZY W PRACY Z DZIECKIEM CHORYM SOMATYCZNIE

Metody dydaktyczne:

dyskusja, symulacja rozmów z pacjentami, przygotowanie opracowania ustnego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2223/2224
Dominika Wiśniewska 15/ szczegóły
2 każdy wtorek, 17:10 - 18:45, Budynek z aulami C, sala 3634
Dominika Wiśniewska 11/ szczegóły
3 każdy wtorek, 15:20 - 16:55, Budynek z aulami C, sala 3628/3629
Dominika Wiśniewska 14/ szczegóły
4 każdy wtorek, 17:10 - 18:45, Budynek z aulami C, sala 3634
Dominika Wiśniewska 13/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)