Narzędzia diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 20-3F-NDC1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Narzędzia diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dorosłych oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych konstruktów teoretycznych z zakresu diagnozy psychologicznej. Zna podstawowe paradygmaty diagnozy psychologicznej. Umiejętności Umie zaplanować przebieg badania dobierając odpowiednie narzędzia do informacji, które chce uzyskać na temat danej osoby. Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych badań na poziomie analizy ilościowej i jakościowej. Kompetencje społeczne Korzysta z narzędzi diagnozy zgodnie z obowiązującymi wytycznymi środowiska zawodowego psychologów dotyczącymi etyki zawodowej Posługuje się narzędziami diagnostycznymi w sposób kompetentny tzn. umiejętnie dobiera narzędzia do potrzeb diagnostycznych i stosuje je zgodnie ze standardami obowiązującymi w postępowaniu diagnostycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
WYK
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach, sprawdzanie wykonania prac domowych, weryfikacja prowadzenia procedury diagnostycznej, weryfikacja analizy wyników narzędzi standardowych, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD treści programowe: Wykład 1: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Historia, rozwój, współczesne modele, praktyczne zastosowania Wykład 2: Diagnoza osobowości z perspektywy genetycznej Wykład 3: Paradygmaty diagnozy osobowości I. Paradygmat wielozmiennowy Wykład 4: Paradygmaty diagnozy osobowości II. Paradygmat psychodynamiczny Wykład 5: Paradygmaty diagnozy osobowości III. Paradygmat interpersonalny. Wykład 6: Paradgmaty diagnozy osobowości IV. Paradygmat personologiczny. Wykład 7: Paradygmaty diagnozy osobowości V. Paradygmat empiryczny ĆWICZENIA treści programowe: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – Mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości . gr I analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu) Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. gr II Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości) Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. gr III Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania) Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. gr IV Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych) Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Rozwiązanie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. gr V Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy COPE (ilustrujących różne wzorce przystosowania do otoczenia) Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? ĆWICZENIA grupa dr Magdaleny Gawrych: Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów (wtorki, godz.9:50-11:25) z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań, materiały udostępnione na platformie. Zaliczenie: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: zadań problemowych oraz prezentacji wyników badania z użyciem wybranego narzędzia diagnozy psychologicznej. grupy dr Kamili Dobrenko: Zajęcia realizowane w trybie mieszanym: część zajęć realizowana będzie synchronicznie, zgodnie z planem studiów (czwartki godz.9:50-11:25; piątki godz.11.40-13.15) z wykorzystaniem platformy TEAM’s. Część zajęć będzie realizowana jako ćwiczenia wykonywane przez studentów w małych grupach (2-5 osobowych) za pośrednictwem telefonu/ komunikatorów Internetowych. Studenci będą prowadzącemu wysyłać raporty z realizacji zadań na adres służbowy: kdobrenko@aps.edu.pl Zaliczenie: Osiągniecie zakładanych efektów kształcenia weryfikowane będzie na podstawie wykonanych zadań: raportów z wykonania ćwiczeń; zadań problemowych oraz prezentacji interpretacji wyników badania przydzielonym narzędziem diagnozy psychologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura: Bellack, A. S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Warszawa: ME-KOMP, r. 1 – 8 (Część I i II). Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Tom 1, Aneks; Tom 2 cały. Ponadto fragmenty podręczników do poszczególnych narzędzi: Brzozowski, P., Drwal, R. Ł. (1995) Eysenck, S., Eysenck, H.J, Barrett, B. Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R Juczyński, Z. i Ogińska-Bulik, N. (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Fragment dotyczący COPE Siuta, J. (2006)P. T. Costa Jr, R. R. McCrae. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R. Podręcznik. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) Rotter, J.B., Lah, M.I., Rafferty J. E. Test Niedokończonych Zdań Rottera RISB Murray, H. (1987)Test Apercepcji Tematycznej TAT Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Zalewska, E., Stańczak, J. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stemplewska – Żakowicz, K. (1998). Nowe spojrzenie na Test Niedokończonych Zdań J. B. Rottera, interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Zawadzki, B. Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -wykłady, -ćwiczenia w małych grupach, -dyskusje, -analiza wyników standardowych technik diagnostycznych Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15+15 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 -przygotowanie się do egzaminu: 40 -przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 105 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Magdalena Gawrych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach, sprawdzanie wykonania prac domowych, weryfikacja prowadzenia procedury diagnostycznej, weryfikacja analizy wyników narzędzi standardowych, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD treści programowe: Wykład 1: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Historia, rozwój, współczesne modele, praktyczne zastosowania Wykład 2: Diagnoza osobowości z perspektywy genetycznej Wykład 3: Paradygmaty diagnozy osobowości I. Paradygmat wielozmiennowy Wykład 4: Paradygmaty diagnozy osobowości II. Paradygmat psychodynamiczny Wykład 5: Paradygmaty diagnozy osobowości III. Paradygmat interpersonalny. Wykład 6: Paradgmaty diagnozy osobowości IV. Paradygmat personologiczny. Wykład 7: Paradygmaty diagnozy osobowości V. Paradygmat empiryczny ĆWICZENIA treści programowe: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – Mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości . gr I analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu) Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. gr II Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości) Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. gr III Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania) Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. gr IV Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych) Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Rozwiązanie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. gr V Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy COPE (ilustrujących różne wzorce przystosowania do otoczenia) Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? ĆWICZENIA grupy dr Magdaleny Gawrych: Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań, materiały udostępnione na platformie. Zaliczenie: Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie złożonych prac: zadań problemowych oraz prezentacji wyników badania z użyciem wybranego narzędzia diagnozy psychologicznej. |
|
Literatura: |
Literatura: Bellack, A. S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Warszawa: ME-KOMP, r. 1 – 8 (Część I i II). Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Stemplewska-Żakowicz, K., Krejz, K. (red.) (2005). Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Tom 1, Aneks; Tom 2 cały. Ponadto fragmenty podręczników do poszczególnych narzędzi: Brzozowski, P., Drwal, R. Ł. (1995) Eysenck, S., Eysenck, H.J, Barrett, B. Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R Juczyński, Z. i Ogińska-Bulik, N. (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Fragment dotyczący COPE Siuta, J. (2006)P. T. Costa Jr, R. R. McCrae. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R. Podręcznik. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) Rotter, J.B., Lah, M.I., Rafferty J. E. Test Niedokończonych Zdań Rottera RISB Murray, H. (1987)Test Apercepcji Tematycznej TAT Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Zalewska, E., Stańczak, J. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stemplewska – Żakowicz, K. (1998). Nowe spojrzenie na Test Niedokończonych Zdań J. B. Rottera, interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Zawadzki, B. Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -wykłady, -ćwiczenia w małych grupach, -dyskusje, -analiza wyników standardowych technik diagnostycznych Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15+15 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 -przygotowanie się do egzaminu: 40 -przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 105 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
WYK
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Barbara Ratajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach, sprawdzanie wykonania prac domowych, weryfikacja prowadzenia procedury diagnostycznej, weryfikacja analizy wyników narzędzi standardowych, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD treści programowe: Wykład 1: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Historia, rozwój, współczesne modele, praktyczne zastosowania Wykład 2-3: Podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej: obserwacja, testowanie, wywiad Wykład 4: Paradygmaty w diagnozie osobowości cz. I Paradygmat genetyczny; Paradygmat wielozmiennowy. Wykład 5: Paradygmaty w diagnozie osobowości cz. II Paradygmat psychodynamiczny; Paradygmat interpersonalny. Wykład 6: Paradygmaty w diagnozie osobowości cz. III Paradygmat personologiczny; Paradygmat empiryczny Wykład 7: Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. ĆWICZENIA treści programowe: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – Mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości . gr I analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu) Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. gr II Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości) Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. gr III Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania) Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. gr IV Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych) Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Rozwiązanie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. gr V Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy COPE (ilustrujących różne wzorce przystosowania do otoczenia) Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia: „Standardy diagnozy psychologicznej” i „Kontekst odkrycia i uzasadnienia” (str.57-104); „Rozwój kompetencji diagnostycznych u młodych psychologów- doniesienie z badań”(106-131); DLA CHĘTNYCH: Analiza przypadku-studium psychobiograficzne umysłów niepospolitych” (271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), rozdział 5 „Jakich informacji o teście dostarcza testowanie?” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. Ponadto fragmenty podręczników do poszczególnych narzędzi: Brzozowski, P., Drwal, R. Ł. (1995) Eysenck, S., Eysenck, H.J, Barrett, B. Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R Juczyński, Z. i Ogińska-Bulik, N. (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Fragment dotyczący COPE Siuta, J. (2006)P. T. Costa Jr, R. R. McCrae. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R. Podręcznik. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) Rotter, J.B., Lah, M.I., Rafferty J. E. Test Niedokończonych Zdań Rottera RISB Murray, H. (1987)Test Apercepcji Tematycznej TAT Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Zalewska, E., Stańczak, J. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stemplewska – Żakowicz, K. (1998). Nowe spojrzenie na Test Niedokończonych Zdań J. B. Rottera, interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Zawadzki, B. Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -wykłady, -ćwiczenia w małych grupach, -dyskusje, -analiza wyników standardowych technik diagnostycznych Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15+15 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 -przygotowanie się do egzaminu: 40 -przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 105 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Dobrenko | |
Prowadzący grup: | Kamila Dobrenko, Marta Jarmakowicz, Adrian Kabat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposoby pomiaru efektów uczenia się/kształcenia: nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach, sprawdzanie wykonania prac domowych, weryfikacja prowadzenia procedury diagnostycznej, weryfikacja analizy wyników narzędzi standardowych, moderowanie dyskusji na forum, ocena z egzaminu |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD treści programowe: Wykład 1: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Historia, rozwój, współczesne modele, praktyczne zastosowania Wykład 2-3: Podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej: obserwacja, testowanie, wywiad Wykład 4: Paradygmaty w diagnozie osobowości cz. I Paradygmat genetyczny; Paradygmat wielozmiennowy. Wykład 5: Paradygmaty w diagnozie osobowości cz. II Paradygmat psychodynamiczny; Paradygmat interpersonalny. Wykład 6: Paradygmaty w diagnozie osobowości cz. III Paradygmat personologiczny; Paradygmat empiryczny Wykład 7: Etyczne aspekty diagnozy psychologicznej. ĆWICZENIA treści programowe: Wprowadzenie do indywidualnej diagnozy osobowości człowieka dorosłego. Przegląd możliwych narzędzi diagnostycznych – Mocne i słabe strony technik kwestionariuszowych, testowych oraz wywiadu. Ćwiczenia dotyczące konstruowania podstawowych pytań do wywiadu psychologicznego. Wstępne omówienie Kwestionariusza temperamentu FCZ-KT Kontekst biologiczny i środowiskowy zróżnicowania osobowości . gr I analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy FCZ-KT (ilustrujących poszczególne wymiary temperamentu) Wstępne omówienie NEO – PI – R i EPQ – R oraz krótkie przypomnienie teorii cechowych. Dyspozycyjna perspektywa diagnozy osobowości. gr II Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy NEO-PI-R (ilustrujących poszczególne wymiary osobowości) Podejście intrapsychiczne do osobowości. Techniki projekcyjne, ich słabe i mocne strony. Omówienie TNZ Rottera i TAT, test Roschacha. gr III Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy TNZ Rottera (ilustrujących poszczególne obszary funkcjonowania) Podejście humanistyczne i egzystencjalne do osobowości człowieka. Zapoznanie się z Wielowymiarowym Kwestionariuszem Preferencji oraz Skalą Satysfakcji z Życia. gr IV Analiza przykładowo wypełnionych egzemplarzy WKP (ilustrujących różne ukształtowanie preferowanych obszarów działań życiowych) Zagadnienie przystosowania się do otoczenia, kwestie adaptacyjne, zaburzenia osobowości. Rozwiązanie kwestionariuszy STAI - Inwentarz Stanu i Cechy Lęku i COPE - Wielowymiarowy Inwentarz do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem. gr V Omówienie przykładowo wypełnionych egzemplarzy COPE (ilustrujących różne wzorce przystosowania do otoczenia) Wywiad jako wszechstronne narzędzie w diagnozie osobowości. Obserwacja, aktywne słuchanie, techniki zbierania interesujących nas informacji. Czego możemy dowiedzieć się z wywiadu? Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Radzenie sobie z oporem i inne zjawiska występujące w kontakcie. Dlaczego wywiad jest trudnym narzędziem diagnostycznym? |
|
Literatura: |
Bellack, A.S., Hersen, M. (2010). Diagnoza behawioralna. Rozdziały 4 i 5 (str.105-163). Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. (str.70 – 95), DLA CHĘTNYCH: (str.31 – 34), (str.136 – 145), (str.218 – 224), (str.293 – 299),(str.428 – 438), Filipiak, M., Paluchowski, W. J., Zalewski, B., Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy, wybrane zagadnienia: „Standardy diagnozy psychologicznej” i „Kontekst odkrycia i uzasadnienia” (str.57-104); „Rozwój kompetencji diagnostycznych u młodych psychologów- doniesienie z badań”(106-131); DLA CHĘTNYCH: Analiza przypadku-studium psychobiograficzne umysłów niepospolitych” (271-292). Fronczyk, K. (red.)(2009). Psychometria - podstawowe zagadnienia Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, rozdział 2 „Przegląd wybranych testów psychologicznych” i rozdział 3 „Co to jest pomiar psychologiczny?” (str. 24-64), rozdział 5 „Jakich informacji o teście dostarcza testowanie?” (str. 111-140) Stemplewska-Żakowicz K. (2009), Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Część II Wiedza, Podstawy teoretyczne diagnozy psychologicznej (str. 27-157). Gdańsk: GWP. Ponadto fragmenty podręczników do poszczególnych narzędzi: Brzozowski, P., Drwal, R. Ł. (1995) Eysenck, S., Eysenck, H.J, Barrett, B. Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R Juczyński, Z. i Ogińska-Bulik, N. (2009). Narzędzia pomiaru stresu i radzenia sobie ze stresem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Fragment dotyczący COPE Siuta, J. (2006)P. T. Costa Jr, R. R. McCrae. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R. Podręcznik. Jaworowska, A., Matczak, A. (2008) Rotter, J.B., Lah, M.I., Rafferty J. E. Test Niedokończonych Zdań Rottera RISB Murray, H. (1987)Test Apercepcji Tematycznej TAT Matczak, A., Jaworowska, A., Ciechanowicz, A., Zalewska, E., Stańczak, J. (2006). Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji WKP. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Stemplewska – Żakowicz, K. (1998). Nowe spojrzenie na Test Niedokończonych Zdań J. B. Rottera, interpretacja jakościowa. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Zawadzki, B. Strelau, J. (1997). Formalna Charakterystyka Zachowania – Kwestionariusz Temperamentu FCZ-KT. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. |
|
Uwagi: |
Stosowane metody kształcenia: -wykłady, -ćwiczenia w małych grupach, -dyskusje, -analiza wyników standardowych technik diagnostycznych Nakład pracy studenta: -godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15+15 -przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 -przygotowanie się do egzaminu: 40 -przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 15 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 105 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.