Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-WUT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Lp. Odniesienie do

efektów kierunkowych

(symbol efektu) Wiedza

1 E.1K.W1. Zna obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z uwzględnieniem funkcjonowania społecznego

2 E.2K.W2 Zna i rozumie metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się takie jak trening umiejętności społecznych

Umiejętności

3 E.2K.U1 Potrafi analizować wyniki diagnozy funkcjonowania społecznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

4 E.1K.U1. Potrafi prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z uwzględnieniem jego funkcjonowania społecznego

5 E.2K.U2. Potrafi stosować metody terapeutyczne służące kształtowaniu umiejętności społecznych dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Kompetencje społeczne

6 E.2K.K2. Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie rówieśniczej

7 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy

TREŚCI PROGRAMOWE

‒ Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

‒ Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się.

‒ Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki.

‒ Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się.

‒ Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.

‒ Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi.

‒ Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

‒ Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

ocena projektu

Pełny opis:

‒ Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

‒ Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się.

‒ Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki.

‒ Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się.

‒ Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.

‒ Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi.

‒ Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.‒

Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych

Literatura:

  LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

2. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

Uwagi:

LINK DO ZAJĘĆ W MS TEAMS

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akLfL4vJYIGKbpfodgkIaEcqM4MRmqgH4AiCUJSUiLbw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=734accca-8bb3-4dba-8b0f-2efdd9aae6b1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Kuracki
Prowadzący grup: Kamil Kuracki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- nagranie filmiku modelowego z instrukcją do wybranej umiejętności społecznej (zespół Teams, możliwość pracy w grupach max 4 osoby),

- przygotowanie scenariusza zajęć (według wzoru) do wybranej umiejętności społecznej (indywidualnie lub w parach).

Pełny opis:

- Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów.

- Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania.

- Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe).

- Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych.

- Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja.

- Samodzielne tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych na zajęciach grupowych i indywidualnych.

- Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.

- Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi.

- Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.

- Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych.

Literatura:

1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP

2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN

3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP

4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza

5. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek

6. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin

7. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład 20

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie filmu i scenariusza 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)