Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-WUT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Warsztaty umiejętności społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się EFEKTY UCZENIA SIĘ Lp. Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza 1 E.1K.W1. Zna obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z uwzględnieniem funkcjonowania społecznego 2 E.2K.W2 Zna i rozumie metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka i z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się takie jak trening umiejętności społecznych Umiejętności 3 E.2K.U1 Potrafi analizować wyniki diagnozy funkcjonowania społecznego dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 4 E.1K.U1. Potrafi prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z uwzględnieniem jego funkcjonowania społecznego 5 E.2K.U2. Potrafi stosować metody terapeutyczne służące kształtowaniu umiejętności społecznych dziecka z grupy ryzyka i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Kompetencje społeczne 6 E.2K.K2. Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie rówieśniczej 7 E.2K.K1. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy TREŚCI PROGRAMOWE ‒ Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. ‒ Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się. ‒ Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki. ‒ Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się. ‒ Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne. ‒ Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi. ‒ Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. ‒ Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia ocena projektu |
|
Pełny opis: |
‒ Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, autoprezentacja, modelowanie zachowania i odniesienie ich do osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. ‒ Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się. ‒ Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki. ‒ Postawy i zachowania społeczne uczniów z diagnozą specyficznych trudności u uczeniu się. ‒ Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne. ‒ Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi. ‒ Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych.‒ Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP |
|
Uwagi: |
LINK DO ZAJĘĆ W MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3akLfL4vJYIGKbpfodgkIaEcqM4MRmqgH4AiCUJSUiLbw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=734accca-8bb3-4dba-8b0f-2efdd9aae6b1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Kuracki | |
Prowadzący grup: | Kamil Kuracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - nagranie filmiku modelowego z instrukcją do wybranej umiejętności społecznej (zespół Teams, możliwość pracy w grupach max 4 osoby), - przygotowanie scenariusza zajęć (według wzoru) do wybranej umiejętności społecznej (indywidualnie lub w parach). |
|
Pełny opis: |
- Strategie wykorzystywane podczas pracy z grupą (tworzenie poleceń, komunikacja, system motywacyjny). Pomoce dydaktyczne wykorzystywane podczas treningów. - Zabawa grupowa jako interwencja psychopedagogiczna – rodzaje i sposoby wykorzystania. - Aktywności stosowane podczas zajęć grupowych (scenki dramowe i sytuacyjne, rozmowy, gry dydaktyczne, prace zespołowe, inscenizacje, filmy modelowe). - Wybrane programy wykorzystywanych podczas treningów umiejętności społecznych. - Metody wspomagające trening umiejętności społecznych (sposoby adaptacji do zajęć) np. biblioterapia, dogoterapia, socjoterapia, relaksacja. - Samodzielne tworzenie scenariuszy warsztatów umiejętności społecznych na zajęciach grupowych i indywidualnych. - Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne. - Zadania, cele i formy warsztatów umiejętności społecznych jako treningu prowadzonego dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi. - Metody terapeutyczne wykorzystywane podczas warsztatów umiejętności społecznych. - Rozpoznawanie potrzeb uczniów i projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych o określonym celu dla grup warsztatowych oraz podczas zajęć indywidualnych. |
|
Literatura: |
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP 2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN 3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP 4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza 5. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 6. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin 7. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład, dyskusja, pogadanka, burza mózgów, pokaz, symulacja, ćwiczenie, praca z tekstem, film, gra dydaktyczna NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie filmu i scenariusza 20 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.