Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-P-PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna (30-szkoła, 30-poradnia/szkoła) |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: terapia pedagogiczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Praktyka pedagogiczna (30h szkoła, 30 h poradnia/szkoła) EFEKTY UCZENIA SIĘ Lp. Odniesienie do efektów kierunkowych (symbol efektu) Wiedza 1 C.7.W1 E.3K.W1 Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania przedszkola, szkoły i poradni, w której jest odbywana praktyka, w szczególności: działania pracującego w nich nauczyciela specjalisty, zasady przygotowania dokumentacji formalnej oraz merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzonych zajęć terapeutycznych organizowanych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności i uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu, w tym zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej Umiejętności 2 E.3K.U4. Na podstawie wyników diagnozy potrafi opracować plan/program terapii i część opinii a następnie samodzielnie prowadzić zajęcia profilaktyczne, terapeutyczne i korekcyjno-kompensacyjne 3 E.3K.U5. Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych. Kompetencje społeczne 4 C.7.K1 Potrafi skutecznie współdziałać z opiekunem praktyk zawodowych oraz z innymi nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy. 5 E.3K.K1. Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz innymi nauczycielami- specjalistami terapii pedagogicznej, w celu poszerzania swojej wiedzy. TREŚCI PROGRAMOWE Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne ‒ Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez nauczyciela w placówce ‒ Zapoznanie się z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia ‒ Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji. Interpretowanie wyników diagnozy wybranego dziecka/ucznia i na ich podstawie: a) opracowanie pedagogicznej części opinii wraz z zaleceniami, b) opracowanie planu/programu terapii dla określonego dziecka lub grupy dzieci i młodzieży, c) zaprojektowanie zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych ‒ Uczestniczenie (w charakterze obserwatora) w pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka/ucznia w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej ‒ Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych, warsztatów dla rodziców oraz prowadzenie dokumentacji praktyk (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia Zaliczenie na podstawie przedłożonej dokumentacji |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie się ze strukturą i organizacją pracy w placówce oraz planem pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne Zapoznanie się z dokumentacją (w tym m.in. programy indywidualne i grupowe, dokumentacja z zajęć itp.) prowadzoną przez nauczyciela w placówce Zapoznanie się z dokumentami osobistymi wybranego dziecka/ucznia Sporządzenie charakterystyki wybranego ucznia uczestniczącego w zajęciach specjalistycznych na podstawie dostępnej dokumentacji, rozmów z nauczycielem i własnej obserwacji. Interpretowanie wyników diagnozy wybranego dziecka/ucznia i na ich podstawie:a) opracowanie pedagogicznej części opinii wraz z zaleceniami, b) opracowanie planu/programu terapii dla określonego dziecka lub grupy dzieci i młodzieży, c) zaprojektowanie zajęć specjalistycznych korekcyjno-kompensacyjnych. Uczestniczenie (w charakterze obserwatora) w pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka/ucznia w szkole, poradni psychologiczno-pedagogicznej Prowadzenie zajęć specjalistycznych o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym (indywidualnych bądź grupowych), psychoedukacyjnych, warsztatów dla rodziców oraz prowadzenie dokumentacji praktyk (pod nadzorem opiekuna praktyk z ramienia placówki). |
|
Literatura: |
Aktualne Rozporządzenia MEN: w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
|
Uwagi: |
LINK DO ZESPOŁU MS TEAMS https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afa6aaccc27784effa3645f8ec0493d8b%40thread.tacv2/conversations?groupId=3a3ffaae-3a24-4573-9a0e-0cba96c41023&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSW z dnia 2 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela podczas praktyki możliwe jest wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość. NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.