Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proces uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - przebieg i uwarunkowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PUD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Proces uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - przebieg i uwarunkowania
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Prezentacje Studentów opracowane w grupach

- Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy ruchowe

- Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy muzyczne

- Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole

- Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu i szkole

- Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

- Terapeutyczna rola zabaw

Pełny opis:

Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych.

Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.

Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia).

Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych).

Zabawa jako forma aktywności dziecka.

Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole.

Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)

Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)

Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

Literatura uzupełniająca:

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu umiejętności uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych mogących wpływać na proces uczenia się, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu przebiegu i uwarunkowań procesu uczenia się dzieci jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania

przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega prezentacja przygotowana przez Studentów w 2-3 osobowych grupach, pokazana na zajęciach w Teams.Treści zawarte w prezentacji powinny odnosić się do wybranych form uczenia dzieci w przedszkolu i klasach 1-3 z uwzględnieniem potrzeb ich rozwojowych.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Prezentacje Studentów opracowane w grupach

- Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy ruchowe

- Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy muzyczne

- Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole

- Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu i szkole

- Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

- Terapeutyczna rola zabaw

Pełny opis:

Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych.

Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.

Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia).

Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych).

Zabawa jako forma aktywności dziecka.

Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole.

Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)

Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)

Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

Literatura uzupełniająca:

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna)

Uwagi:

Punkty ECTS: 2

Godziny kontaktowe: 15

Praca nad prezentacjami: 20

Studiowanie literatury: 10

Link umożliwiający wejście do grupy został wysłany Studentom przez USOS mail.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Hennel
Prowadzący grup: Grażyna Hennel, Zuzanna Jastrzębska-Krajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Prezentacje Studentów opracowane w grupach

- Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy ruchowe

- Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy muzyczne

- Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole

- Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu i szkole

- Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

- Terapeutyczna rola zabaw

Pełny opis:

Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych.

Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej.

Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia).

Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych).

Zabawa jako forma aktywności dziecka.

Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole.

Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się

Literatura:

Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)

Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk)

Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ze studentami będą prowadzone zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć.

Pomiar efektów kształcenia:

Ćwiczenia: praca problemowa (esej) i wystąpienie (prezentacja w Power Point, propozycje ćwiczeń, metody aktywizujące grupę) przygotowane w małych zespołach; obecność na zajęciach; aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych.

2. Pojęcie uczenia się – definicje. Propozycje terminologiczne.

3. Rodzaje uczenia się (m.in. jawne/ utajone; świadome/nieświadome; zamierzone/ niezamierzone, uczenie się przez bezpośrednie kojarzenie bodźców i reakcji/ uczenie się poznawcze; uczenie się we względnej izolacji a uczenie się społeczne).

4. Przechowywanie skutków uczenia się.

5. Modele uczenia się: koncepcje klasyczne; uczenie się wykraczające poza warunkowanie.

6. Przebieg i efekty uczenia się a cechy rozwojowe i indywidualne osobnika (m.in. wiek, płeć, inteligencja, zdolności specjalne, styl poznawczy; zainteresowania, itp.).

7. Zależność przebiegu i efektów uczenia się od aktywności podmiotu i czynników sytuacyjnych.

8. Wspieranie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w procesie uczenia się. Proces uczenia się, jako proces społeczny.

8.1. Uczenie się jako wspólna aktywność ucznia i nauczyciela.

8.2. Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się.

8.3. Strategie pracy nauczyciela z uczniem (budowanie rusztowania, wrażliwa kontrola nauczania, ukierunkowane uczestnictwo).

8.4. Tutoring dziecięcy w procesie nauczania – uczenia się.

8.5. Metody i techniki skutecznego uczenia się.

8.6. Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się dzieci (metapoznanie w uczeniu się; style uczenia się).

9. Bariery i trudności dzieci w procesie uczenia się.

10. Mity dotyczące edukacji i uczenia się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Włodarski, Z. (1998). Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 1 i 2.

2. Filipiak, E. (2008). Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

3. Gołębiowska – Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015). Powiem ci, jak się uczyć. Przewodnik dla ambitnych nauczycieli i rodziców. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

4. Davson, P., Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Literatura uzupełniająca:

1. Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

2. Pawlak, A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania i uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnuch. Lublin: Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej.

3. Holmes, J.D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

4. Spitzer, M. (2012). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

6. Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

7. Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

9. Koterski, R. (2019). Włam się do mózgu. Warszawa: Wydawnictwo Altenberg.

10. Czerniawska, E., Ledzińska, M. (1994). Ja i moja pamięć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

11. Malinowska, J. Jezierska-Wiejak, E. (2015). Dziecko w sytuacjach uczenia się. Stan i perspektywy badań. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie wystąpienia - 15

Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Skarbek-Jaskólska
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Karolina Skarbek-Jaskólska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia ze studentami będą prowadzone zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć.

Pomiar efektów kształcenia:

Ćwiczenia: praca problemowa (esej) i wystąpienie (prezentacja w Power Point, propozycje ćwiczeń, metody aktywizujące grupę) przygotowane w małych zespołach; obecność na zajęciach; aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych.

2. Pojęcie uczenia się – definicje. Propozycje terminologiczne.

3. Rodzaje uczenia się (m.in. jawne/ utajone; świadome/nieświadome; zamierzone/ niezamierzone, uczenie się przez bezpośrednie kojarzenie bodźców i reakcji/ uczenie się poznawcze; uczenie się we względnej izolacji a uczenie się społeczne).

4. Przechowywanie skutków uczenia się.

5. Modele uczenia się: koncepcje klasyczne; uczenie się wykraczające poza warunkowanie.

6. Przebieg i efekty uczenia się a cechy rozwojowe i indywidualne osobnika (m.in. wiek, płeć, inteligencja, zdolności specjalne, styl poznawczy; zainteresowania, itp.).

7. Zależność przebiegu i efektów uczenia się od aktywności podmiotu i czynników sytuacyjnych.

8. Wspieranie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w procesie uczenia się. Proces uczenia się, jako proces społeczny.

8.1. Uczenie się jako wspólna aktywność ucznia i nauczyciela.

8.2. Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się.

8.3. Strategie pracy nauczyciela z uczniem (budowanie rusztowania, wrażliwa kontrola nauczania, ukierunkowane uczestnictwo).

8.4. Tutoring dziecięcy w procesie nauczania – uczenia się.

8.5. Metody i techniki skutecznego uczenia się.

8.6. Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się dzieci (metapoznanie w uczeniu się; style uczenia się).

9. Bariery i trudności dzieci w procesie uczenia się.

10. Mity dotyczące edukacji i uczenia się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Włodarski, Z. (1998). Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 1 i 2.

2. Filipiak, E. (2008). Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

3. Gołębiowska – Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015). Powiem ci, jak się uczyć. Przewodnik dla ambitnych nauczycieli i rodziców. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

4. Davson, P., Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Literatura uzupełniająca:

1. Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk)

2. Pawlak, A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania i uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnuch. Lublin: Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej.

3. Holmes, J.D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

4. Spitzer, M. (2012). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

6. Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

7. Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

8. Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

9. Koterski, R. (2019). Włam się do mózgu. Warszawa: Wydawnictwo Altenberg.

10. Czerniawska, E., Ledzińska, M. (1994). Ja i moja pamięć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

11. Malinowska, J. Jezierska-Wiejak, E. (2015). Dziecko w sytuacjach uczenia się. Stan i perspektywy badań. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.

Uwagi:

Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie wystąpienia - 15

Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)