Proces uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - przebieg i uwarunkowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PUD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proces uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - przebieg i uwarunkowania |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Prezentacje Studentów opracowane w grupach - Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy ruchowe - Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy muzyczne - Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole - Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu i szkole - Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się - Terapeutyczna rola zabaw |
Pełny opis: |
Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych. Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej. Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia). Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych). Zabawa jako forma aktywności dziecka. Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole. Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca: Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu umiejętności uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym; zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych mogących wpływać na proces uczenia się, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych na etapie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu przebiegu i uwarunkowań procesu uczenia się dzieci jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega prezentacja przygotowana przez Studentów w 2-3 osobowych grupach, pokazana na zajęciach w Teams.Treści zawarte w prezentacji powinny odnosić się do wybranych form uczenia dzieci w przedszkolu i klasach 1-3 z uwzględnieniem potrzeb ich rozwojowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Prezentacje Studentów opracowane w grupach - Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy ruchowe - Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy muzyczne - Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole - Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu i szkole - Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się - Terapeutyczna rola zabaw |
|
Pełny opis: |
Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych. Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej. Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia). Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych). Zabawa jako forma aktywności dziecka. Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole. Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Literatura uzupełniająca: Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna) |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS: 2 Godziny kontaktowe: 15 Praca nad prezentacjami: 20 Studiowanie literatury: 10 Link umożliwiający wejście do grupy został wysłany Studentom przez USOS mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel, Zuzanna Jastrzębska-Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Prezentacje Studentów opracowane w grupach - Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy ruchowe - Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się – zabawy muzyczne - Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole - Zajęcia dydaktyczne w przedszkolu i szkole - Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się - Terapeutyczna rola zabaw |
|
Pełny opis: |
Struktura i funkcje podstawowych procesów psychicznych. Rozwój psychiczny człowieka w cyklu życia. Istota rozwoju psychoruchowego oraz zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej. Norma rozwojowa (różnorodność ujęć), zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, psychologiczne koncepcje integralnego rozwoju dziecka (ucznia). Modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych). Zabawa jako forma aktywności dziecka. Zajęcia artystyczne w przedszkolu i szkole. Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się |
|
Literatura: |
Minczakiewicz E. (2013), Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Dymara B., Uchyła-ZroskiJ., Górniok-Naglik A. (2009), Dziecko w świecie zabawy, Impuls, Kraków. (libra-ibuk) Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna/ dostęp po zalogowaniu się do academia.edu (https://www.academia.edu/34645827/Klim_Klimaszewska_Anna_Pedagogika_przedszkolna) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ze studentami będą prowadzone zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć. Pomiar efektów kształcenia: Ćwiczenia: praca problemowa (esej) i wystąpienie (prezentacja w Power Point, propozycje ćwiczeń, metody aktywizujące grupę) przygotowane w małych zespołach; obecność na zajęciach; aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. 2. Pojęcie uczenia się – definicje. Propozycje terminologiczne. 3. Rodzaje uczenia się (m.in. jawne/ utajone; świadome/nieświadome; zamierzone/ niezamierzone, uczenie się przez bezpośrednie kojarzenie bodźców i reakcji/ uczenie się poznawcze; uczenie się we względnej izolacji a uczenie się społeczne). 4. Przechowywanie skutków uczenia się. 5. Modele uczenia się: koncepcje klasyczne; uczenie się wykraczające poza warunkowanie. 6. Przebieg i efekty uczenia się a cechy rozwojowe i indywidualne osobnika (m.in. wiek, płeć, inteligencja, zdolności specjalne, styl poznawczy; zainteresowania, itp.). 7. Zależność przebiegu i efektów uczenia się od aktywności podmiotu i czynników sytuacyjnych. 8. Wspieranie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w procesie uczenia się. Proces uczenia się, jako proces społeczny. 8.1. Uczenie się jako wspólna aktywność ucznia i nauczyciela. 8.2. Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. 8.3. Strategie pracy nauczyciela z uczniem (budowanie rusztowania, wrażliwa kontrola nauczania, ukierunkowane uczestnictwo). 8.4. Tutoring dziecięcy w procesie nauczania – uczenia się. 8.5. Metody i techniki skutecznego uczenia się. 8.6. Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się dzieci (metapoznanie w uczeniu się; style uczenia się). 9. Bariery i trudności dzieci w procesie uczenia się. 10. Mity dotyczące edukacji i uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Włodarski, Z. (1998). Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 1 i 2. 2. Filipiak, E. (2008). Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. 3. Gołębiowska – Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015). Powiem ci, jak się uczyć. Przewodnik dla ambitnych nauczycieli i rodziców. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 4. Davson, P., Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: 1. Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) 2. Pawlak, A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania i uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnuch. Lublin: Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej. 3. Holmes, J.D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 4. Spitzer, M. (2012). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 6. Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. 7. Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 9. Koterski, R. (2019). Włam się do mózgu. Warszawa: Wydawnictwo Altenberg. 10. Czerniawska, E., Ledzińska, M. (1994). Ja i moja pamięć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 11. Malinowska, J. Jezierska-Wiejak, E. (2015). Dziecko w sytuacjach uczenia się. Stan i perspektywy badań. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie wystąpienia - 15 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz, Karolina Skarbek-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia ze studentami będą prowadzone zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć. Pomiar efektów kształcenia: Ćwiczenia: praca problemowa (esej) i wystąpienie (prezentacja w Power Point, propozycje ćwiczeń, metody aktywizujące grupę) przygotowane w małych zespołach; obecność na zajęciach; aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. 2. Pojęcie uczenia się – definicje. Propozycje terminologiczne. 3. Rodzaje uczenia się (m.in. jawne/ utajone; świadome/nieświadome; zamierzone/ niezamierzone, uczenie się przez bezpośrednie kojarzenie bodźców i reakcji/ uczenie się poznawcze; uczenie się we względnej izolacji a uczenie się społeczne). 4. Przechowywanie skutków uczenia się. 5. Modele uczenia się: koncepcje klasyczne; uczenie się wykraczające poza warunkowanie. 6. Przebieg i efekty uczenia się a cechy rozwojowe i indywidualne osobnika (m.in. wiek, płeć, inteligencja, zdolności specjalne, styl poznawczy; zainteresowania, itp.). 7. Zależność przebiegu i efektów uczenia się od aktywności podmiotu i czynników sytuacyjnych. 8. Wspieranie dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w procesie uczenia się. Proces uczenia się, jako proces społeczny. 8.1. Uczenie się jako wspólna aktywność ucznia i nauczyciela. 8.2. Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. 8.3. Strategie pracy nauczyciela z uczniem (budowanie rusztowania, wrażliwa kontrola nauczania, ukierunkowane uczestnictwo). 8.4. Tutoring dziecięcy w procesie nauczania – uczenia się. 8.5. Metody i techniki skutecznego uczenia się. 8.6. Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się dzieci (metapoznanie w uczeniu się; style uczenia się). 9. Bariery i trudności dzieci w procesie uczenia się. 10. Mity dotyczące edukacji i uczenia się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Włodarski, Z. (1998). Psychologia uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom 1 i 2. 2. Filipiak, E. (2008). Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. 3. Gołębiowska – Szychowska, J., Szychowski, Ł. (2015). Powiem ci, jak się uczyć. Przewodnik dla ambitnych nauczycieli i rodziców. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 4. Davson, P., Guare, R. (2012). Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: 1. Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych, WUJ, Kraków. (libra-ibuk) 2. Pawlak, A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania i uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnuch. Lublin: Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej. 3. Holmes, J.D. (2019). Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. 4. Spitzer, M. (2012). Jak uczy się mózg. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Żylińska, M. (2013). Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. 6. Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. 7. Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 8. Dryden, G., Vos, J. (2003). Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 9. Koterski, R. (2019). Włam się do mózgu. Warszawa: Wydawnictwo Altenberg. 10. Czerniawska, E., Ledzińska, M. (1994). Ja i moja pamięć. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 11. Malinowska, J. Jezierska-Wiejak, E. (2015). Dziecko w sytuacjach uczenia się. Stan i perspektywy badań. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca z tekstem, filmy, praca w zespołach, analiza przypadków; Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe online: ćwiczenia 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie wystąpienia - 15 Przygotowanie pracy na zaliczenie - 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.