Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5F-PPY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Psychologia jako nauka, cele psychologii.

- Główne koncepcje psychologiczne.

- Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości.

- Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji.

- Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia.

- Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci.

- Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość.

- Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne.

- Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów.

- Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji.

- Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia.

- Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Zna przedmiot i zadania psychologii i jej miejsce w systemie nauk.

Omawia i rozumie główne koncepcje i nurty psychologiczne.

Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia.

Teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania.

Rozumie prawidłowości rządzące procesem uczenia się: modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem.

Zna i rozumie różnice indywidualne między ludźmi w szczególności w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, mowy i komunikacji w celu analizy złożonych problemów związanych z zachowaniem człowieka.

Potrafi identyfikować i interpretować procesy emocjonalno-motywacyjne.

Potrafi analizować zachowania człowieka uwzględniając cechy osobowości.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych z zakresu zagadnień z psychologii ogólnej.

Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii.

Wykazuje gotowość do korzystania z wiedzy psychologicznej celem samodoskonalenia się.

Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Jankowska
Prowadzący grup: Katarzyna Archanowicz-Kudelska, Anna Hryniewicka, Maria Jankowska, Jolanta Zagrodzka-Szmagalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin: Test jednokrotnego wyboru - w sali wykładowej, jeśli nie będzie takiej możliwości ze względu na pandemia test w programie Forms

Ćwiczenia: Przygotowywanie się na podstawie podanej literatury oraz wykonanie ćwiczeń - zadań na zajęciach - (umiejętności)

Zaliczenie: wykonanie zadań na zajęciach, a także zadań podsumowujących zagadnienia (koncepcje człowieka, procesy poznawcze, procesy emocjonalno-motywacyjna, różnice indywidualne: temperament, inteligencja) - sprawdzenie wiedzy i kompetencji

test wiadomości

Pełny opis:

Wykład:

1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna)

2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania

- Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych

· Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia

· Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych

· Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci

· Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd

· Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze

· Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo

3. Popędy i motywacje

· Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów

· Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny

· Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy)

4. Emocje

· Czemu służą?

· Ekspresja emocji i przeżywanie emocji

· Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji

· Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych

· Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności

· Emocje a płeć.

· Emocje w rozwoju osobniczym

· Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem

5. Psychologia różnic indywidualnych

· Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości

· Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii

2. Koncepcje psychologii człowieka -

- psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza)

- koncepcja behawiorystyczna

- Koncepcja poznawcza

- Koncepcja humanistyczna

3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia

4. Procesy uczenia się i pamięci.

5 Myślenie i rozwiązywanie problemów.

6. Emocje i uczucia.

7. Motywacja.

8. Inteligencja.

9. Temperament.

10 . Osobowość - teorie cech

11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja

12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej.

Literatura:

Literatura podstawowa

Doliński, D., Strelau, J. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.

Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jankowska, M. (2008). Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo UW im MS-C

Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Znak, 2006

Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

Augustynek A. (2019. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Difin

Pilecka, W., Rudkowska, G. i Wrona, L. (red.),(2008). Podstawy psychologii.

Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Uwagi:

Link do wykładu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af720d3529d3f4698b96f29bb9f988643%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9946f31-3e72-4ada-b32f-1aec36f280ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Linki do grup ćwiczeniowych

grupa 1

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa79424a0397446abb971f3eb1048dd42%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a44e4d8-d3cb-4df1-8c49-e946965ca90f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2b3dc4f523b14610aa38e83b24ac064a%40thread.tacv2/conversations?groupId=749924fa-6cf5-4b54-b7f3-dd7c7039233d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a84c4cf53b6434729b5bc1dda146cf1c8%40thread.tacv2/conversations?groupId=053fc366-d02d-42e9-b735-5f3e6e8ada52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 4

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adda5049c3b924689a9f40705bca896be%40thread.tacv2/conversations?groupId=937d989f-7607-42f3-a8fc-058850b1fdd9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 5

3afbd812ed1bf5462b8d3d0da0f555a2df%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4a4f196-b550-4487-a939-6bf453973c13&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 6

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a54963bc6efb3447682b2d16446a4ab05%40thread.tacv2/conversations?groupId=b287c4ab-cb36-4676-b181-8f92082b335d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 7

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e4319876bce4f649e905d2ab40cd564%40thread.tacv2/conversations?groupId=b96e3d90-a644-48a2-b2cc-e2fe03cfa6a8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 8

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adbee8815594847b8b0de0344578e714c%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebf6bb2d-a8e7-4ba0-9625-9bdad8be4f77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 9

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af50f00ef190542f0b46201ae76e08c41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3ac38bed-bf4a-4618-9717-1b7fbd4995dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 10

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4cebadb4978f431490fb2fe9781065a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb4d03c7-7ec1-4bfc-b268-12c037b03f3a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa 11

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0a3983e06b4a4923922c527604df9eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=79bf8ea7-253c-4182-acc3-ea81734db965&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY PRACY

WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy

ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 45 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 40 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Jankowska
Prowadzący grup: Maria Jankowska, Iwona Omelańczuk, Monika Pudło, Maria Weker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin- test jednokrotnego wyboru -30 pytań - Platforma Teams

Ćwiczenia – przygotowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia w wersji prezentacji multimedialnej; test jednokrotnego wyboru, aktywność na zajęciach

Pełny opis:

Wykład:

1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna)

2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania

- Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych

· Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia

· Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych

· Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci

· Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd

· Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze

· Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo

3. Popędy i motywacje

· Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów

· Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny

· Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy)

4. Emocje

· Czemu służą?

· Ekspresja emocji i przeżywanie emocji

· Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji

· Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych

· Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności

· Emocje a płeć.

· Emocje w rozwoju osobniczym

· Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem

5. Psychologia różnic indywidualnych

· Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości

· Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii

2. Koncepcje psychologii człowieka -

- psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza)

- koncepcja behawiorystyczna

- Koncepcja poznawcza

- Koncepcja humanistyczna

3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia

4. Procesy uczenia się i pamięci.

5 Myślenie i rozwiązywanie problemów.

6. Emocje i uczucia.

7. Motywacja.

8. Inteligencja.

9. Temperament.

10 . Osobowość - teorie cech

11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja

12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej.

Literatura:

Stachowski, R (2003). Historia i teorie psychologiczne. (W:) J. Strealu Psychologia, podręcznik akademicki,

tom 1, (red.). Gdańsk: GWP.

Łukaszewski, W.(2020). Psychologiczne koncepcje człowieka. (W:) J. Strealu Psychologia, podręcznik

akademicki, tom 1, (red.). Gdańsk: GWP.

Gerrig R., Zimbardo, P. (2006). Psychologia i życia. rozdziały 6,7,8,11,12 . Warszawa: PWN.

"Strelau, J. Psychologia różnic indywidualnych" (2008), wyd. 2 rozszerzone . Rozdział 8 oraz rozdz. 7.1 i rozdział 7.4.3. Warszawa: Wydawnictwo naukowe: Scholar.

Uwagi:

Linki do zajęć:

wykład:

https://usosweb.aps.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazZajecia&zaj_cyk_id=51641&gr_nr=1

Ćwiczenia

Gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a359507befcfb485eaacbc5cae252725d%40thread.tacv2/conversations?groupId=baec1d6b-9ea3-4917-9691-5ce7ac79ff06&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa7a53414fbca416caabb5b1070b1d458%40thread.tacv2/conversations?groupId=c93badc7-d95e-4a97-a48b-590b2afb027b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr. 3

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a539b319f627b439b9f252d7cb8460a5c%40thread.tacv2/conversations?groupId=297415a0-a541-499a-9e04-ca12cd460dda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY PRACY

WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy

ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 27 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 53 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Olga Apczyńska, Agnieszka Bójko, Krzysztof Grala, Anna Hryniewicka, Sławomir Postek, Ewa Stoecker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia odbywa się poprzez egzamin jednokrotnego wyboru. Do dopuszczenia do egzaminu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań

- Psychologia jako nauka, cele psychologii.

- Główne koncepcje psychologiczne.

- Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości.

- Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji.

- Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia.

- Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci.

- Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość.

- Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne.

- Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów.

- Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji.

- Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia.

- Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji.

Literatura:

Zimbardo Ph., Psychologia i Życie

Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki.

Uwagi:

nakład pracy studentxx - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Zaborek
Prowadzący grup: Adrianna Jakubowska, Łukasz Zaborek, Anna Zarazińska-Chromińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin- test jednokrotnego wyboru - 30 pytań

Ćwiczenia – wyniki z 6 wejściówek obejmujących literaturą do zajęć.

Pełny opis:

Wykład:

1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna)

2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania

- Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych

· Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia

· Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych

· Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci

· Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd

· Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze

· Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo

3. Popędy i motywacje

· Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów

· Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny

· Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy)

4. Emocje

· Czemu służą?

· Ekspresja emocji i przeżywanie emocji

· Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji

· Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych

· Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności

· Emocje a płeć.

· Emocje w rozwoju osobniczym

· Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem

5. Psychologia różnic indywidualnych

· Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości

· Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji.

Ćwiczenia:

1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii

2. Koncepcje psychologii człowieka -

- psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza)

- koncepcja behawiorystyczna

- Koncepcja poznawcza

- Koncepcja humanistyczna

3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia

4. Procesy uczenia się i pamięci.

5 Myślenie i rozwiązywanie problemów.

6. Emocje i uczucia.

7. Motywacja.

8. Inteligencja.

9. Temperament.

10 . Osobowość - teorie cech

11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja

12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej.

Literatura:

Gerrig j. R., Zimbardo P. G. (2006). Psychologia i życie. PWN: Warszawa.

Spielman R. M., Jenkins W. J., Lovett M. D., Czarnota-Bojarska J. (2020). Psychologia. OpenStax: Warszawa.

Ciccarelli S. K., (2015). Psychologia. Dom wydawniczy REBIS: Poznań.

Uwagi:

METODY PRACY

WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy

ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 27 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 godz.

Przygotowanie się do egzaminu 53 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Postek
Prowadzący grup: Anna Hryniewicka, Sławomir Postek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Anna Hryniewicka, Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia odbywa się poprzez egzamin jednokrotnego wyboru. Do dopuszczenia do egzaminu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań

- Psychologia jako nauka, cele psychologii.

- Główne koncepcje psychologiczne.

- Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości.

- Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji.

- Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia.

- Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci.

- Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość.

- Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne.

- Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów.

- Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji.

- Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia.

- Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji.

Literatura:

Zimbardo Ph., Psychologia i Życie

Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki.

Uwagi:

nakład pracy studenta - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Sękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)