Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-PPY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Psychologia jako nauka, cele psychologii. - Główne koncepcje psychologiczne. - Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości. - Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji. - Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia. - Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci. - Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość. - Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne. - Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów. - Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji. - Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia. - Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna przedmiot i zadania psychologii i jej miejsce w systemie nauk. Omawia i rozumie główne koncepcje i nurty psychologiczne. Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia. Teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w instytucjach; reguły współdziałania. Rozumie prawidłowości rządzące procesem uczenia się: modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem. Zna i rozumie różnice indywidualne między ludźmi w szczególności w zakresie inteligencji, temperamentu i stylu poznawczego. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu procesów poznawczych, emocjonalnych, motywacyjnych, mowy i komunikacji w celu analizy złożonych problemów związanych z zachowaniem człowieka. Potrafi identyfikować i interpretować procesy emocjonalno-motywacyjne. Potrafi analizować zachowania człowieka uwzględniając cechy osobowości. Kompetencje społeczne Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych z zakresu zagadnień z psychologii ogólnej. Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii. Wykazuje gotowość do korzystania z wiedzy psychologicznej celem samodoskonalenia się. Jest gotów do poszukiwania nowych zasobów wzbogacających treści nauczania. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Jankowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Archanowicz-Kudelska, Anna Hryniewicka, Maria Jankowska, Jolanta Zagrodzka-Szmagalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin: Test jednokrotnego wyboru - w sali wykładowej, jeśli nie będzie takiej możliwości ze względu na pandemia test w programie Forms Ćwiczenia: Przygotowywanie się na podstawie podanej literatury oraz wykonanie ćwiczeń - zadań na zajęciach - (umiejętności) Zaliczenie: wykonanie zadań na zajęciach, a także zadań podsumowujących zagadnienia (koncepcje człowieka, procesy poznawcze, procesy emocjonalno-motywacyjna, różnice indywidualne: temperament, inteligencja) - sprawdzenie wiedzy i kompetencji test wiadomości |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania - Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia · Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci · Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd · Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze · Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów · Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny · Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy) 4. Emocje · Czemu służą? · Ekspresja emocji i przeżywanie emocji · Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji · Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych · Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności · Emocje a płeć. · Emocje w rozwoju osobniczym · Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości · Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - - psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza) - koncepcja behawiorystyczna - Koncepcja poznawcza - Koncepcja humanistyczna 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Doliński, D., Strelau, J. (2016). Psychologia akademicka. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Gerrig R.J., Zimbardo P.G. (2011). Psychologia i życie. Wydanie nowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jankowska, M. (2008). Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo UW im MS-C Kosslyn S.M., Rosenberg R.S., (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat, Znak, 2006 Mietzel, G. (2011). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Augustynek A. (2019. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Difin Pilecka, W., Rudkowska, G. i Wrona, L. (red.),(2008). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. |
|
Uwagi: |
Link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af720d3529d3f4698b96f29bb9f988643%40thread.tacv2/conversations?groupId=d9946f31-3e72-4ada-b32f-1aec36f280ba&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do grup ćwiczeniowych grupa 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa79424a0397446abb971f3eb1048dd42%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a44e4d8-d3cb-4df1-8c49-e946965ca90f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2b3dc4f523b14610aa38e83b24ac064a%40thread.tacv2/conversations?groupId=749924fa-6cf5-4b54-b7f3-dd7c7039233d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a84c4cf53b6434729b5bc1dda146cf1c8%40thread.tacv2/conversations?groupId=053fc366-d02d-42e9-b735-5f3e6e8ada52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 4 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adda5049c3b924689a9f40705bca896be%40thread.tacv2/conversations?groupId=937d989f-7607-42f3-a8fc-058850b1fdd9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 5 3afbd812ed1bf5462b8d3d0da0f555a2df%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4a4f196-b550-4487-a939-6bf453973c13&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 6 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a54963bc6efb3447682b2d16446a4ab05%40thread.tacv2/conversations?groupId=b287c4ab-cb36-4676-b181-8f92082b335d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 7 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e4319876bce4f649e905d2ab40cd564%40thread.tacv2/conversations?groupId=b96e3d90-a644-48a2-b2cc-e2fe03cfa6a8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 8 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adbee8815594847b8b0de0344578e714c%40thread.tacv2/conversations?groupId=ebf6bb2d-a8e7-4ba0-9625-9bdad8be4f77&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 9 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af50f00ef190542f0b46201ae76e08c41%40thread.tacv2/conversations?groupId=3ac38bed-bf4a-4618-9717-1b7fbd4995dc&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 10 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4cebadb4978f431490fb2fe9781065a0%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb4d03c7-7ec1-4bfc-b268-12c037b03f3a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 11 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0a3983e06b4a4923922c527604df9eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=79bf8ea7-253c-4182-acc3-ea81734db965&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 45 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 40 godz. Przygotowanie się do egzaminu 40 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N WYK
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Jankowska | |
Prowadzący grup: | Maria Jankowska, Iwona Omelańczuk, Monika Pudło, Maria Weker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin- test jednokrotnego wyboru -30 pytań - Platforma Teams Ćwiczenia – przygotowanie i zaprezentowanie wybranego zagadnienia w wersji prezentacji multimedialnej; test jednokrotnego wyboru, aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania - Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia · Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci · Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd · Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze · Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów · Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny · Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy) 4. Emocje · Czemu służą? · Ekspresja emocji i przeżywanie emocji · Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji · Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych · Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności · Emocje a płeć. · Emocje w rozwoju osobniczym · Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości · Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - - psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza) - koncepcja behawiorystyczna - Koncepcja poznawcza - Koncepcja humanistyczna 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
|
Literatura: |
Stachowski, R (2003). Historia i teorie psychologiczne. (W:) J. Strealu Psychologia, podręcznik akademicki, tom 1, (red.). Gdańsk: GWP. Łukaszewski, W.(2020). Psychologiczne koncepcje człowieka. (W:) J. Strealu Psychologia, podręcznik akademicki, tom 1, (red.). Gdańsk: GWP. Gerrig R., Zimbardo, P. (2006). Psychologia i życia. rozdziały 6,7,8,11,12 . Warszawa: PWN. "Strelau, J. Psychologia różnic indywidualnych" (2008), wyd. 2 rozszerzone . Rozdział 8 oraz rozdz. 7.1 i rozdział 7.4.3. Warszawa: Wydawnictwo naukowe: Scholar. |
|
Uwagi: |
Linki do zajęć: wykład: https://usosweb.aps.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazZajecia&zaj_cyk_id=51641&gr_nr=1 Ćwiczenia Gr 1 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a359507befcfb485eaacbc5cae252725d%40thread.tacv2/conversations?groupId=baec1d6b-9ea3-4917-9691-5ce7ac79ff06&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr 2 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa7a53414fbca416caabb5b1070b1d458%40thread.tacv2/conversations?groupId=c93badc7-d95e-4a97-a48b-590b2afb027b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr. 3 https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a539b319f627b439b9f252d7cb8460a5c%40thread.tacv2/conversations?groupId=297415a0-a541-499a-9e04-ca12cd460dda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu 53 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT WYK
ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Olga Apczyńska, Agnieszka Bójko, Krzysztof Grala, Anna Hryniewicka, Sławomir Postek, Ewa Stoecker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia odbywa się poprzez egzamin jednokrotnego wyboru. Do dopuszczenia do egzaminu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań - Psychologia jako nauka, cele psychologii. - Główne koncepcje psychologiczne. - Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości. - Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji. - Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia. - Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci. - Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość. - Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne. - Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów. - Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji. - Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia. - Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji. |
|
Literatura: |
Zimbardo Ph., Psychologia i Życie Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. |
|
Uwagi: |
nakład pracy studentxx - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Zaborek | |
Prowadzący grup: | Adrianna Jakubowska, Łukasz Zaborek, Anna Zarazińska-Chromińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin- test jednokrotnego wyboru - 30 pytań Ćwiczenia – wyniki z 6 wejściówek obejmujących literaturą do zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Psychologia jako nauka - główne nurty myśli psychologicznej (strukturalizm, funkcjonalizm, podejście psychodynamiczne, behawioryzm, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia ewolucyjna) 2. Procesy poznawcze jako mechanizm regulacji zachowania - Percepcja - ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Uwaga - rodzaje, funkcje, zaburzenia · Ogólna struktura i ogólne zasady działania układów sensorycznych · Pamięć - klasyfikacja w oparciu o kryterium czasu i ze względu na stopień świadomości. Podział pamięci długotrwałej ze względu na charakter informacji. Koncepcja pamięci operacyjnej (roboczej). Struktury mózgowe związane z różnymi rodzajami pamięci. Zaburzenia pamięci · Uczenie się - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne i instrumentalne). Habituacja. Modelowanie-uczenie się społeczne. Uczenie się przez wgląd · Myślenie - podstawowe operacje umysłowe. Strategie i sposoby rozwiązywania problemów. Funkcje wykonawcze · Język i komunikacja niewerbalna - drogi przekazu informacji językowej. Mózgowe obszary mowy. Zaburzenia mowy. Okres krytyczny w rozwoju języka. Komunikacja niewerbalna -uniwersalna i specyficzna kulturowo 3. Popędy i motywacje · Popędy jako potrzeby biologiczne służące utrzymaniu homeostazy i nie związane z homeostazą. Fizjologiczne i behawioralne mechanizmy regulacji popędów · Potrzeby psychiczne i społeczne. Optymalny poziom pobudzenia-prawo Yerkesa/Dotsona. Konflikt motywacyjny · Problem motywacji w głównych nurtach psychologii - podejście socjobiologiczne, psychodynamiczne, behawiorystyczne, koncepcja psychologii humanistycznej (hierarchia potrzeb Maslow’a) i poznawczej (dysonans poznawczy) 4. Emocje · Czemu służą? · Ekspresja emocji i przeżywanie emocji · Neuroanatomia emocji -współczesne poglądy. Lateralizacja emocji-hipoteza walencji · Relacje procesów emocjonalnych i poznawczych · Emocje podstawowe - podejście oparte o kryterium uniwersalności · Emocje a płeć. · Emocje w rozwoju osobniczym · Stres – fazy reakcji stresowej, stres a układ immunologiczny, stres a choroby, stresory uniwersalne, poznawczo-transakcyjna koncepcja stresu, strategie radzenia sobie ze stresem 5. Psychologia różnic indywidualnych · Temperament jako biologiczny składnik osobowości – interakcja genów i środowiska (genetyka behawioralna), środowisko wspólne i specyficzne, Teoria Osobowości PEN Eysencka, Pięcioczynnikowy Model Osobowości · Inteligencja - współczesny pogląd na strukturę inteligencji. Inteligencja emocjonalna. Środowiskowe i genetyczne uwarunkowania inteligencji. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk psychologicznych - definicja i cele psychologii, podział nauk psychologicznych, metody stosowane w psychologii 2. Koncepcje psychologii człowieka - - psychodynamiczna (psychoanaliza i neopsychoanaliza) - koncepcja behawiorystyczna - Koncepcja poznawcza - Koncepcja humanistyczna 3. Percepcja: odbiór wrażeń i spostrzeżenia 4. Procesy uczenia się i pamięci. 5 Myślenie i rozwiązywanie problemów. 6. Emocje i uczucia. 7. Motywacja. 8. Inteligencja. 9. Temperament. 10 . Osobowość - teorie cech 11. Funkcjonowanie człowieka w sytuacjach trudnych, stres, frustracja 12.Człowiek jako istota społeczna. Ja w rzeczywistości społecznej. |
|
Literatura: |
Gerrig j. R., Zimbardo P. G. (2006). Psychologia i życie. PWN: Warszawa. Spielman R. M., Jenkins W. J., Lovett M. D., Czarnota-Bojarska J. (2020). Psychologia. OpenStax: Warszawa. Ciccarelli S. K., (2015). Psychologia. Dom wydawniczy REBIS: Poznań. |
|
Uwagi: |
METODY PRACY WYKŁAD: Prezentacja multimedialna wykładowcy ĆWICZENIA: Praca z tekstem źródłowym, dyskusja tematyczna, wykonanie zadanych ćwiczeń i zadań Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia) 27 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 45 godz. Przygotowanie się do egzaminu 53 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Postek | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka, Sławomir Postek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Banasik-Jemielniak | |
Prowadzący grup: | Anna Hryniewicka, Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia odbywa się poprzez egzamin jednokrotnego wyboru. Do dopuszczenia do egzaminu wymagane jest zaliczenie ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone wprowadzeniu studentxx do tematyki psychologii: jej podstawowych pojęć, definicji, sposobu prowadzenia badań - Psychologia jako nauka, cele psychologii. - Główne koncepcje psychologiczne. - Osobowość: teorie i struktura osobowości, wybrane koncepcje osobowości, temperament jako składnik osobowości. - Emocje i motywacje w regulacji zachowania: charakterystyczne cechy emocji i motywacji, rola emocji i motywacji, mechanizmy emocji, regulacja emocji. - Elementarne procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenie i wyobrażenia. - Pamięć: pojęcie, trzy procesy pamięciowe, rodzaje i modele pamięci. - Koncentracja uwagi: struktury zaangażowane w proces uwagi, teorie uwagi, funkcje, uwaga a świadomość. - Uczenie się: warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze, uczenie się poznawcze i społeczne. - Myślenie i rozumowanie: operacje umysłowe, istota, funkcje i rodzaje myślenia, strategie i sposoby rozwiązywania problemów. - Inteligencja: pojęcie ilorazu inteligencji, koncepcje inteligencji, pomiar i testy, uwarunkowania inteligencji, rodzaje inteligencji. - Poznanie i spostrzeganie społeczne. Postawy, stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Zdolności i uzdolnienia. - Psychologia różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, stylu poznawczego i inteligencji. |
|
Literatura: |
Zimbardo Ph., Psychologia i Życie Strelau, J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki. |
|
Uwagi: |
nakład pracy studenta - 15h kontaktowych na wykładzie, 30h kontaktowych podczas ćwiczeń oraz sumarycznie ok. 60h pracy własnej Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Sękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.