Programy wychowawcze w edukacji włączającej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PWW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programy wychowawcze w edukacji włączającej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PC, edukacja integracyjna i włączająca, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Teoretyczne podstawy programów wychowawczych - Możliwości rozwoju umiejętności społecznych u dzieci z niepełnosprawnością - Zasady tworzenia programów wychowawczych - Programy rozwijające kompetencje społeczne dzieci – przykłady z praktyki polskiej i zagranicznej - Skuteczność programów wychowawczych i ich ewaluacja |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu rozwoju społecznego i emocjonalnego człowieka Wie, jakie trudności w rozwoju społecznym są charakterystyczne dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności Zna rodzaje współdziałania i współpracy grupowej między dziećmi i potrafi wskazać korzyści z niej płynące Zna programy służące rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci z zaburzeniami rozwoju i dzieci w normie rozwojowej Umiejętności Potrafi zaprezentować wybrany przez siebie program rozwoju umiejętności społecznych Potrafi ocenić prezentowany na zajęciach program – wskazać jego mocne i słabe strony Potrafi przeprowadzić na forum grupy przykładowe ćwiczenia rozwijające umiejętności społeczne dzieci Kompetencje społeczne Ma świadomość potrzeby rozwijania kompetencji społecznych i kształtowania prawidłowych relacji w grupach integracyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Al-Khamisy | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Oksana Pietraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Pytania egzaminacyjne Prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) Wypowiedzi na zajęciach Wystąpienia w czasie zajęć Wypowiedzi w czasie dyskusji grupowej |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Idea i zasady pracy w grupie zróżnicowanej 2. Potrzeba współbycia z innością wg edukacji dialogu 3. Teoretyczne podstawy programów wychowawczych 4. Metodyka konstruowania programów wychowawczych Ćwiczenia: 1. Możliwości rozwoju umiejętności współbycia u dzieci z niepełnosprawnością i dzieci sprawnych 2.. Zasady tworzenia programów wychowawczych 3. Programy rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci – przykłady z praktyki |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Al-Khamisy, D. Edukacja włączająca edukacją dialogu. 2013, Warszawa, APS Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (wybrane fragmenty) Dunn, J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: WUJ. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN. Harpur, J., Lawror, M., Fitzgerald, M. (2012) Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Herzberg, M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Warszawa: Parpa Media Wydawnictwo Edukacyjne. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (red.). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty). Larson, J. (2012). Najpierw pomyśl. Trening radzenia sobie z gniewem i agresją uczniów szkół ponadpodstawowych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Lipińska-Lokś, J. (2011). Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Marczak, A. (2006). Program pracy z dzieckiem z objawami nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Odom, S. L., Ostrovsky, M., Peterson, C., Skellenger, A., Spicuzza, R., Chandler, L. K., McEvoy, M. A., Favazza, P. C. (1997). PLAY TIME/ SOCIAL TIME. Jak organizować pracę grupy, żeby uczyć umiejętności społecznych. Plummer, D. M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od pięciu do jedenastu lat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększać samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: wydawnictwo JAK. Reddy, L. A. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: PWN. Rola, B., Dubińska, B., Piotrowicz, R. (2013). Poznaję i akceptuję siebie i innych. Katowice: wydawnictwo Credo. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. link do przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0f60a3ce98664066917e27ca291e423a%40thread.tacv2/conversations?groupId=3dcbc22b-76e8-4825-b890-1b69c9bd5ffb&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kulesza | |
Prowadzący grup: | Danuta Al-Khamisy, Oksana Pietraszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Pytania egzaminacyjne Prezentacja programu na zajęciach (zespoły 2-3 osobowe) Wypowiedzi na zajęciach Wystąpienia w czasie zajęć Wypowiedzi w czasie dyskusji grupowej |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Idea i zasady pracy w grupie zróżnicowanej 2. Potrzeba współbycia z innością wg edukacji dialogu 3. Teoretyczne podstawy programów wychowawczych 4. Metodyka konstruowania programów wychowawczych Ćwiczenia: 1. Możliwości rozwoju umiejętności współbycia u dzieci z niepełnosprawnością i dzieci sprawnych 2.. Zasady tworzenia programów wychowawczych 3. Programy rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci – przykłady z praktyki |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Al-Khamisy, D. Edukacja włączająca edukacją dialogu. 2013, Warszawa, APS Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (wybrane fragmenty) Dunn, J. (2008). Przyjaźnie dzieci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Literatura uzupełniająca Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: WUJ. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN. Goldstein, A. P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Fundacja KARAN. Harpur, J., Lawror, M., Fitzgerald, M. (2012) Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Herzberg, M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Warszawa: Parpa Media Wydawnictwo Edukacyjne. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (red.). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty). Larson, J. (2012). Najpierw pomyśl. Trening radzenia sobie z gniewem i agresją uczniów szkół ponadpodstawowych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Lipińska-Lokś, J. (2011). Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Marczak, A. (2006). Program pracy z dzieckiem z objawami nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Odom, S. L., Ostrovsky, M., Peterson, C., Skellenger, A., Spicuzza, R., Chandler, L. K., McEvoy, M. A., Favazza, P. C. (1997). PLAY TIME/ SOCIAL TIME. Jak organizować pracę grupy, żeby uczyć umiejętności społecznych. Plummer, D. M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od pięciu do jedenastu lat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększać samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: wydawnictwo JAK. Reddy, L. A. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: PWN. Rola, B., Dubińska, B., Piotrowicz, R. (2013). Poznaję i akceptuję siebie i innych. Katowice: wydawnictwo Credo. |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone są synchronicznie z planem zajęć. Link do przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a46a29bf00b664f86a06231843ef2d572%40thread.tacv2/conversations?groupId=780b3b09-6b7f-44ce-93e9-3470678922e1&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia przedmiotu: Egzamin Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wiedza: egzamin końcowy Umiejętności: ocena prac grupowych wykonanych w trakcie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach i przygotowanie do zajęć Kompetencje społeczne: zaangażowanie studenta w trakcie zajęć |
|
Pełny opis: |
Wykład: 1. Rozwój społeczny i emocjonalny człowieka. 2. Trudności w rozwoju społecznym charakterystyczne dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. 3. Idea i zasady pracy w grupie zróżnicowanej. Ćwiczenia: 1. Programy rozwijające umiejętności społeczne dzieci i młodzieży - przegląd dostępnych programów. 2. Analiza wybranych programów rozwijających umiejętności społeczne dzieci i młodzieży. 3. Programy wychowawcze w edukacji szkolnej. 4. Teoretyczne podstawy programów wychowawczych. 5. Zasady konstruowania programów wychowawczych. 6. Analiza wybranych programów wychowawczych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Al-Khamisy, D. Edukacja włączająca edukacją dialogu. 2013, Warszawa, APS Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smagorzewska, J., Szumski, G. (2015). Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci przedszkolnych. Teoria, metodyka, efekty. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca Bloomquist, M. L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: WUJ. Harpur, J., Lawror, M., Fitzgerald, M. (2012) Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem Aspergera. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Herzberg, M. (2012). Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Warszawa: Parpa Media Wydawnictwo Edukacyjne. Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (red.). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty). Larson, J. (2012). Najpierw pomyśl. Trening radzenia sobie z gniewem i agresją uczniów szkół ponadpodstawowych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Lipińska-Lokś, J. (2011). Zmiany stosunków między dziećmi pełnosprawnymi i dziećmi z niepełnosprawnością w klasach integracyjnych. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski. Marczak, A. (2006). Program pracy z dzieckiem z objawami nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) w przedszkolu i w szkole. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Odom, S. L., Ostrovsky, M., Peterson, C., Skellenger, A., Spicuzza, R., Chandler, L. K., McEvoy, M. A., Favazza, P. C. (1997). PLAY TIME/ SOCIAL TIME. Jak organizować pracę grupy, żeby uczyć umiejętności społecznych. Plummer, D. M. (2010). Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od pięciu do jedenastu lat. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Pulchny-Wrona, M., Wolińska-Chlebosz, A. (2009). Jak ćwiczyć społeczne umiejętności komunikacyjne i zwiększać samodzielność u osób z autyzmem. Kraków: wydawnictwo JAK. Reddy, L. A. (2014). Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, analiza tekstu, praktycznego działania. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia (5+15h) Przygotowanie się do zajęć, lektury (10h) Przygotowanie się do egzaminu (10h) Przygotowanie prezentacji (10h) Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2pkt. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Miler-Zdanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.