Podstawy prawne dla konstruowania programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-PKP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne dla konstruowania programów pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Opracowanie karty dostosowanej do indywidualnych potrzeb ucznia. - Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania i pisania. - Konstruowanie planu działań wspierających dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. - Konstruowanie planu działań wspierających dostosowanego do potrzeb, zainteresowań i możliwości ucznia szczególnie uzdolnionego. - Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę na temat prawnych uregulowań udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich filozoficzno-socjologicznych podstaw Zna zasady konstruowania planu działań wspierających oraz karty indywidualnych potrzeb ucznia Umiejętności Potrafi dokonać analizy opinii (i innych dokumentów ucznia) Potrafi skonstruować kartę indywidualnych potrzeb ucznia oraz plan działań wspierających dla wybranej grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Kompetencje społeczne Zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiazywaniem problemów Ma świadomość konieczności odpowiedzialnego podejmowanych decyzji związanych z działalnością dydaktyczną i terapeutyczną |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte), - praca zaliczeniowa (Program pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), - obecność i aktywność na zajęciach |
|
Uwagi: |
Link do zajęć na Teamsach: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8ea6f783f8794d43af5f9f5b59d6de1a%40thread.tacv2/conversations?groupId=09999e1e-0f5a-45c4-886c-38b3b8941142&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte) poprzez aplikację MS Teams, - praca zaliczeniowa (Program pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), - obecność i aktywność na zajęciach online. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Omówienie sposobów oceny możliwości ucznia i roli diagnozy funkcjonalnej w organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Konstruowanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia szczególnie uzdolnionego. - Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 7. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej. 8. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2. ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. 10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 4. Skibska, J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: grupa 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a740f83a7b5574821a6eb50063ca91f2d%40thread.tacv2/conversations?groupId=d251e3cd-6cb4-4c8b-a5f6-6312eefc8ff6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7e81566e66ba4e84ab2448042e418582%40thread.tacv2/conversations?groupId=208bd178-df90-438f-8fa8-6049d6ad8fea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do kolokwium (10 h.) Przygotowanie prac zaliczeniowych (10 h.) Punkty ECTS- 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte) - praca zaliczeniowa (Program pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), - obecność i aktywność. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Omówienie sposobów oceny możliwości ucznia i roli diagnozy funkcjonalnej w organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Konstruowanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia szczególnie uzdolnionego. - Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 7. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej. 8. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2. ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. 10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 4. Skibska, J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do kolokwium (10 h.) Przygotowanie prac zaliczeniowych (10 h.) Punkty ECTS- 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte) - praca zaliczeniowa (Program pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), - obecność i aktywność. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Omówienie sposobów oceny możliwości ucznia i roli diagnozy funkcjonalnej w organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Konstruowanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia szczególnie uzdolnionego. - Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 7. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej. 8. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2. ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. 10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 4. Skibska, J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do kolokwium (10 h.) Przygotowanie prac zaliczeniowych (10 h.) Punkty ECTS- 2 Link do zespołu Teams dla grupy dr Bernadetty Kosewskiej: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aijy6FxVcJPnq5GYMmta0mlMHRi2bjZK2yaxvHlTyp881%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=fdef4e39-fc19-4ccc-b6e8-b031afca35ad&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu Teams dla grupy mgr Pauliny Zalewskiej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3axxP3hU7nMH8dQ9LxZCr4VpDhjQB-exq_aPunxnH8LIA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=671c5d0d-4fb0-48d9-9eb1-d9bb5969ce66&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - odpowiedź ustna (zal) - praca zaliczeniowa (Program pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), - obecność i aktywność. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Omówienie sposobów oceny możliwości ucznia i roli diagnozy funkcjonalnej w organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Konstruowanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia szczególnie uzdolnionego. - Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 7. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej. 8. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2. ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. 10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 4. Skibska, J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do kolokwium (10 h.) Przygotowanie prac zaliczeniowych (10 h.) Punkty ECTS- 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne (pytania otwarte i zamknięte) - praca zaliczeniowa (Program pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się), - obecność i aktywność. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Analiza rozporządzeń MEN dotyczących udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Analiza opinii i innych dokumentów ucznia uwzględniając mocne strony i trudności rozwojowe. - Omówienie sposobów oceny możliwości ucznia i roli diagnozy funkcjonalnej w organizacji i przebiegu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - Konstruowanie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Konstruowanie programu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ucznia szczególnie uzdolnionego. - Ocena efektywności udzielanej pomocy. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Radwańska, A. (2017). Jak pomóc dziecku z dysleksją. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Difin. 3. Głodkowska, J. (red.). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. 4. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. 5. Naprawa, R., Tanajewska, A., Mach, C., Szczepańska, K. (2012). Karta indywidualnych potrzeb ucznia. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 6. Łaszczyk, J., Jabłonowska, M. (2009). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 7. Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe cz. I, II. Ministerstwo Edukacji Narodowej. 8. Aktualne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 9. Smith, D. D. (2009). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. (cz.2. ). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, Wydawnictwo APS. 10. Słupek, K. (2018). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. 11. Skłabania, B., Lewandowska-Kidoń, T. (2019). Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Al-Khamisy, D. Obserwacja dziecka w przedszkolu. RAABE. 2. Brzezińska, A.I. (red.) (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (rozdział 7-10). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 3. Jastrząb, J. Baczała, D. (2011). Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. 4. Skibska, J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne. SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: 10 h. Przygotowanie się do zajęć, lektury (15 h.) Przygotowanie się do kolokwium (10 h.) Przygotowanie prac zaliczeniowych (10 h.) Punkty ECTS- 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.