Diagnoza specyficznych trudności w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-2S-DSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza specyficznych trudności w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) niestac. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PC, terapia pedagogiczna, (2-l) stac. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - egzamin pisemny |
Pełny opis: |
- Definicje diagnozy. - Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań. - Fazy diagnozy. - Etapy diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V. - Etiopatogeneza specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksji) - główne koncepcje. - Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji- metody, techniki, narzędzia. - Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. - Przebieg działań postdiagnostycznych. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Bogdanowicz, M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wyd. WSiP. Krasowicz-Kupis. (red.)(2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: " Oficyna Wyd. "Impuls”. Pietras, I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: Wyd. GWP. Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Grabowska, A., Rymarczyk, K. (red.)(2004). Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Górniewicz, E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Krasowicz-Kupis, G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. GWP. Reid G., Wearmouth, J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: Wyd. GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Omawia przebieg procesu diagnostycznego w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz uczeniu się matematyki używając specjalistycznej terminologii Omawia metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w specjalistycznej diagnozie specyficznych trudności w uczeniu się w praktyce poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz uzasadnia ich wybór Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu w celu analizy złożonych problemów diagnostycznych oraz wytycza kierunki diagnozy Opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski do działań terapeutycznych Łączy zdiagnozowane u ucznia dysfunkcje z trudnościami w uczeniu się oraz wyjaśnia występujące zależności Kompetencje społeczne Zachowuje się w sposób profesjonalny i przestrzega zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje diagnozy. 2. Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań: a. Zakres diagnozy. b. Fazy diagnozy. c. Analiza diagnostyczna. d. Rzetelność diagnozy. e. Etapy postępowania diagnostycznego w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się. 5. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V. 6. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 7. Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji- metody, techniki, narzędzia. 8. Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 9. Przebieg działań postdiagnostycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej, Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP. Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. (2009). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. (2004). Red. Anna Grabowska, Krystyna Rymarczyk. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. (2006). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis. Gdańsk: GWP. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4e01f830922242a2918fa93d51d533bb%40thread.tacv2/conversations?groupId=2ce0b460-297c-435d-8c7d-bedc1fd32df2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska, Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje diagnozy. 2. Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań: a. Zakres diagnozy. b. Fazy diagnozy. c. Analiza diagnostyczna. d. Rzetelność diagnozy. e. Etapy postępowania diagnostycznego w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się. 5. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V. 6. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 7. Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji- metody, techniki, narzędzia. 8. Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 9. Przebieg działań postdiagnostycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej, Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP. Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. (2009). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. (2004). Red. Anna Grabowska, Krystyna Rymarczyk. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. (2006). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis. Gdańsk: GWP. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Link do zajęć z dr Agnieszka Dłużniewską (Grupa 1) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a602add065f2c478e845bcf18d8c078b8%40thread.tacv2/conversations?groupId=920ffe1f-2869-469a-ad9b-c0e56838db0c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zajęć z mgr Paulina Zalewską (Grupa 2) https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a601b8ab0abfd45b0a6f82d88d159268b%40thread.tacv2/conversations?groupId=7bca4414-dfaa-406f-adea-22894a7573b9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - egzamin. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje diagnozy. 2. Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań: a. Zakres diagnozy. b. Fazy diagnozy. c. Analiza diagnostyczna. d. Rzetelność diagnozy. e. Etapy postępowania diagnostycznego w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się. 5. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V. 6. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 7. Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji- metody, techniki, narzędzia. 8. Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 9. Przebieg działań postdiagnostycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej, Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP. Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. (2009). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. (2004). Red. Anna Grabowska, Krystyna Rymarczyk. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. (2006). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis. Gdańsk: GWP. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje diagnozy. 2. Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań. e. Etapy postępowania diagnostycznego w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się. 5. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 oraz DSM-V. 6. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 7. Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji - metody, techniki, narzędzia. 8. Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 9. Przebieg działań postdiagnostycznych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Bogdanowicz, M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wyd. WSiP. Krasowicz-Kupis. (red.)(2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: " Oficyna Wyd. "Impuls”. Pietras, I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: Wyd. GWP. Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Grabowska, A., Rymarczyk, K. (red.)(2004). Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Górniewicz, E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Krasowicz-Kupis, G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. GWP. Reid G., Wearmouth, J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: Wyd. GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 20 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 Link do zespołu (grupa 1): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM9fwqQLoqfkAwx9ROdRwVeCmFeiyi6DIVs7x4QMrIus1%40thread.tacv2/conversations?groupId=83bcc318-021a-45dc-b6db-18d280eeae17&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do zespołu (grupa 2): https://teams.microsoft.com/l/team/19%3arYOMj1Zyr5gQOTauOBl0sza551j86E5LSzjf1SjBrlo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=42ec262a-b63b-4678-9297-f3a49d54eb15&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - odpowiedź ustna. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje diagnozy. 2. Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań. 3. Etapy postępowania diagnostycznego w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się. 4. Kryteria diagnostyczne według ICD oraz DSM. 5. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 6. Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji - metody, techniki, narzędzia. 7. Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 8. Przebieg działań postdiagnostycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia. Bogdanowicz M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej, Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. WSiP. Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. (2009). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis, Gdańsk: HARMONIA. Oszwa U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: „Impuls”. Pietras I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: GWP. Oszwa U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: „Impuls”. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. (2004). Red. Anna Grabowska, Krystyna Rymarczyk. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. (2006). Red. Grażyna Krasowicz-Kupis. Gdańsk: GWP. Górniewicz E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: PWN Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Zalewska | |
Prowadzący grup: | Paulina Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemna interpretacja wyników diagnozy przeprowadzonej z wykorzystaniem jednego z omówionych narzędzi, - opracowanie wywiadu (pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się) z rodzicami dziecka, - ocena aktywności studenta podczas zajęć - obserwacja, - odpowiedź ustna. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Definicje diagnozy. 2. Diagnoza - wyznaczanie kierunków działań. 3. Etapy postępowania diagnostycznego w przypadku specyficznych trudności w uczeniu się. 4. Kryteria diagnostyczne według ICD oraz DSM. 5. Wywiad jako element diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 6. Diagnoza ryzyka dysleksji i dysleksji - metody, techniki, narzędzia. 7. Omówienie stosowanych w praktyce poradni narzędzi do diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się. 8. Przebieg działań postdiagnostycznych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Bogdanowicz, M. i in. (2008). Diagnoza dysleksji u uczniów klasy III szkoły podstawowej. Warszawa: PTP. Gruszczyk-Kolczyńska, E. (1992). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wyd. WSiP. Krasowicz-Kupis. (red.)(2009). Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy. Gdańsk: Wyd. Harmonia. Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: " Oficyna Wyd. "Impuls”. Pietras, I. (2008). Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne. Gdańsk: Wyd. GWP. Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Bogdanowicz, M. (2000). Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria- diagnoza- terapia. Warszawa: CMPPP. Grabowska, A., Rymarczyk, K. (red.)(2004). Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki. Warszawa: Instytut Biologii Doświadczalnej PAN. Górniewicz, E. (2001). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wyd. A. Marszałek. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Krasowicz-Kupis, G. (2006). Dysleksja rozwojowa. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Wyd. GWP. Reid G., Wearmouth, J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: Wyd. GWP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, problemowa, symulacja, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30 Przygotowanie się do egzaminu - 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.