Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia kulturowa SC-3F-AKU
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz. 4. Magia i religia.

M. Mauss, Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655.

B. Malinowski, Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651.

(Lektura dodatkowa:

M. Mauss, Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331.)

C. Lévi-Strauss, Bororo, [w:] Smutek tropików, Warszawa 1960, s. 211-260.

Geertz C (2005) Głęboka gra. [W:] Interpretacja kultur. Wybrane eseje. WUJ.

Graeber D (2024) Mit barteru, [w:] Dług. Pierwsze pięć tysięcy lat. Warszawa: KP.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność)

- czytanie lektur

- aktywność na zajęciach (będzie brana pod uwagę przy ocenie z egzaminu)

Jeśli grupa wykaże się dużą aktywnością, zaliczenie w formie kolokwium zostanie zastąpione zaliczeniem w formie powtórzenie - gdzie podsumujemy i porównamy omawiane treści, co będzie większą korzyścią dla aktywnej i przygotowanej grupy.

Zakres tematów:

1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt?

2. Magia. Jak “ludzie pierwotni” wyjaśniali i oddziaływali na świat?

3. Kultura a natura. Jak silny jest wpływ środowiska życia na kształt kultury i vice versa?

4. Funkcje kultury. Po co mieszkańcy dalekich wysp Pacyfiku stworzyli instytucję Kula, a po co powstał Facebook?

5. Kultura jako system znaków. Jak odkryć ukryte znaczenia ludzkich zachowań?

6. Interpretacja kultur. Jak przełożyć odległe sposoby myślenia i działania na zrozumiałe dla nas?

7. Antropologia krytyczna. Czy wymianę pieniężną poprzedzał barter?

8. Powtórzenie

Metody dydaktyczne:

krytyczna lektura, praca w grupach, dyskusja, omawianie przeczytanych lektur

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, Budynek D, sala 4126
Joanna Zalewska 15/ szczegóły
2 każdy piątek, 11:40 - 13:15, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2223/2224
Joanna Zalewska 15/ szczegóły
3 każdy piątek, 13:30 - 15:05, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2223/2224
Joanna Zalewska 18/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0 (2025-04-03)