Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SC-3F-AKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (3-l) stacj. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Pojęcie kultury. 2. Na tropie „Innego” – o trudzie kształtowania się wyobraźni antropologicznej. 3. Rozwój nauk o kulturze. 4. Historia antropologii kulturowej: główne kierunki i szkoły. 5. Społeczeństwo pierwotne wczoraj i dziś. 6. Małżeństwo, rodzina i pokrewieństwo – klasyczne zainteresowania antropologii. 7. Postrzeganie i wartościowanie czasu w kulturach. 8. Postrzeganie i wartościowanie przestrzeni w kulturach. Ćwiczenia: 1. Ciało w kulturze. 2. Kulturowy czy naturalny ideał piękna? 3. Płeć biologiczna i kulturowa. 4. Androgynia i „trzecia płeć”. 5. Indywidualny i społeczny byt jednostki w kulturze. 6. Język a kultura. 7. Kulturowe wzory myślenia o świecie. 8. Myślenie mityczne vs naukowe. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka posiada wiedzę o genezie kultury, istotnych cechach kultury, płaszczyznach jej przejawiania się, składowych, kategoriach i typach kultury. Posiada wiedzę o korzeniach antropologii i jej głównych szkołach oraz współczesnym stanie dyscypliny. Posiada wiedzę o kulturowym i historycznym zróżnicowaniu idei, koncepcji i instytucji społecznych w odniesieniu do: postrzegania i mierzenia czasu oraz przestrzeni; form małżeństwa, rodziny i pokrewieństwa; cielesności, płci i ludzkiej indywidualności oraz racjonalności. Umiejętności Student/-ka posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne. Kompetencje społeczne Student/-ka potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Czuje się odpowiedzialny/-a za zachowanie dziedzictwa kulturowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Pasamonik | |
Prowadzący grup: | Barbara Pasamonik, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - znajomość zadawanych lektur, udział w dyskusji, praca w grupach, zaliczenie kolokwium. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Pojęcie kultury 2. Kultura vs natura 3. Korzenie antropologii: odkrycie „Innego’ 4. Antropologia jako dyscyplina naukowa: główne szkoły w antropologii 5. Społeczeństwo pierwotne: wczoraj i dziś 6. Małżeństwo, rodzina, pokrewieństwo 7. Płeć biologiczna i kulturowa 8. Ciało w kulturze 9. Czas w kulturze 10. Przestrzeń w kulturze 11. Język i myślenie o świecie 12. Indywidualizm jako wynalazek kulturowy Ćwiczenia Zajęcia mają na celu ćwiczenie w interpretacji i krytycznej analizie tekstów klasyków antropologii kulturowej. 1. Kultura a natura. 2. Funkcje kultury. Po co mieszkańcy dalekich wysp Pacyfiku stworzyli instytucję Kula, a po co powstał Facebook? 3. Całościowy fakt społeczny. Czy i jak można porównywać różne kultury? 4. Kultura jako system znaków. Co obcy myślą, jakie ukryte znaczenia mają ich zachowania? 5. Wyobrażenia zbiorowe. Jak ludzie klasyfikują, czyli mentalnie porządkują świat? 6. Rzeczywistość kulturowa jako gra. Czy obraz rzeczywistości, jaki mamy współcześnie, jest bardziej adekwatny niż obraz rzeczywistości w społeczeństwach pierwotnych? 7. Kultura a osobowość. W jakim stopniu wzór kultury wyznacza osobowość człowieka? |
|
Literatura: |
Lektura obowiązkowa 1. Godlewski G., i inni (red.), 2001, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa UW, Warszawa. 2. Burszta J. W., 1998, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań. 3. Eller J. D., 2012, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Wyd. UJ, Kraków. 4. Hylland Eriksen T., 2009, Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej, Warszawa. 5. Nowicka E., 2006, Świat człowieka – świat kultury, PWN, Warszawa. Lektura uzupełniająca 1. Gajda J., 2002, Antropologia kulturowa cz. 1. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. 2. Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (wybór i red.), 2007, Świat człowieka -świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 3. Harari Y. N., Sapiens. Od zwierząt do bogów, PWN 2918. |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami multimedialnymi. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 30 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Ćwiczenia Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i krytyczna analiza lektur, praca w grupach, dyskusja. Nakład pracy studenta 1. Udział w ćwiczeniach: 15 h 2. Przygotowywanie się do zajęć oraz kolokwium końcowego: 45 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Wykład 1. Antropologia kultury jako nauka 2. Kultura i inne podstawowe pojęcia antropologii 3. Klasyczne teorie antropologiczne cz. 1 4.Klasyczne teorie antropologiczne cz. 2 5. Społeczeństwa pierwotne 6. Kultura oralna 7. Antropologia słowa 8. Antropologia widowisk 9. Kozioł ofiarny 10. Czas w kulturze 11. Przestrzeń w kulturze 12. Antropologia turystyki 13. Antropologia ciała 14. Umysł i myślenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład - egzamin pisemny w formie testowej Ćwiczenia - znajomość zadawanych lektur, udział w dyskusji, praca w grupach, zaliczenie powtórzenie. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Antropologia kultury jako nauka 2. Kultura i inne podstawowe pojęcia antropologii 3. Klasyczne teorie antropologiczne cz. 1 4.Klasyczne teorie antropologiczne cz. 2 5. Społeczeństwa pierwotne 6. Kultura oralna 7. Antropologia słowa 8. Antropologia widowisk 9. Kozioł ofiarny 10. Czas w kulturze 11. Przestrzeń w kulturze 12. Antropologia turystyki 13. Antropologia ciała 14. Umysł i myślenie Ćwiczenia Zajęcia mają na celu ćwiczenie w interpretacji i krytycznej analizie tekstów klasyków antropologii kulturowej. 1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt? Definicje i film. https://pl.khanacademy.org/humanities/world-history/world-history-beginnings/pre-history-humanity-on-earth-tutorial/v/collective-learning?modal=1 2. Magia. Jak “ludzie pierwotni” wyjaśniali i oddziaływali na świat? J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz. 4. Magia i religia. 3. Kultura a natura. Jak silny jest wpływ środowiska życia na kształt kultury i vice versa? 4. Funkcje kultury. Po co mieszkańcy dalekich wysp Pacyfiku stworzyli instytucję Kula, a po co powstał Facebook? 5. Zasada wzajemności jako całościowy fakt społeczny. Czy i jak można porównywać różne kultury? 6. Kultura jako system znaków. Jak odkryć ukryte znaczenia zachowań członków innych kultur? .7. Interpretacja kultur. Jak przełożyć odległe sposoby myślenia i działania na zrozumiałe dla nas? 8. Powtórzenie |
|
Literatura: |
Lektury Ćwiczenia: J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz. 4. Magia i religia. M. Mauss, Szkic o sezonowych przemianach w społeczności Eskimosów, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 565-655. B. Malinowski, Istota kula; Ceremonia budowy waga; Znaczenie kula, [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 179-205; s. 126-156; s. 640-651. M. Mauss, Szkic o darze, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331. Geertz C (2005) Głęboka gra. [W:] Interpretacja kultur. Wybrane eseje. WUJ. Wykład: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak (red.), Warszawa 2005 |
|
Uwagi: |
Wykład Metoda podająca z prezentacjami multimedialnymi. Elementy konwersatorium. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 30 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 30 h Ćwiczenia Czytanie ze zrozumieniem, interpretacja i krytyczna analiza lektur, praca w grupach, dyskusja. Nakład pracy studenta 1. Udział w ćwiczeniach: 15 h 2. Przygotowywanie się do zajęć oraz kolokwium końcowego: 45 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny w formie testu. Ćwiczenia: - obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność) - czytanie lektur - aktywność na zajęciach (będzie brana pod uwagę przy ocenie z egzaminu) Jeśli grupa wykaże się dużą aktywnością, zaliczenie w formie kolokwium zostanie zastąpione zaliczeniem w formie powtórzenie - gdzie podsumujemy i porównamy omawiane treści, co będzie większą korzyścią dla aktywnej i przygotowanej grupy. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Antropologia kultury jako nauka 2. Kultura i inne podstawowe pojęcia antropologii 3. Klasyczne teorie antropologiczne cz. 1 4.Klasyczne teorie antropologiczne cz. 2 5. Społeczeństwa pierwotne 6. Kultura oralna 7. Antropologia słowa 8. Antropologia widowisk 9. Kozioł ofiarny 10. Czas w kulturze 11. Przestrzeń w kulturze 12. Antropologia turystyki 13. Antropologia ciała 14. Umysł i myślenie Ćwiczenia: 1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt? 2. Magia sympatyczna. Ewolucjonistyczna metoda porównawcza 3. Pojęcie mana w magii. Francuska szkoła socjologiczna 4. Funkcje magii. Funkcjonalizm i narodziny nowoczesnej antropologii 5. Skuteczność symboliczna magii. Strukturalizm w poszukiwaniu znaczenia 6. Współczesne konteksty magii, w tym m.in. w Polsce. Podejście interpretatywne 7. Świadomość magiczna. Antropologia jako dialog 8. Kolokwium / powtórzenie |
|
Literatura: |
Wykłąd: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak (red.), Warszawa 2005 Ćwiczenia: J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz. 4. Magia i religia. M. Mauss, Zarys ogólnej teorii magii, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973. (Do podrozdziału „Mana” włącznie: „Historia i źródła” – wszyscy, „Definicja magii” – wszyscy, „Elementy magii” – do wyboru: o czarowniku, o działaniach/obrzędach lub o wyobrażeniach – można sobie wybrać jeden poddemat, „Analiza i wyjaśnienie magii” – część „Mana” obowiązkowo, inne dla chętnych). B. Malinowski, Magia a kula (rozdz. XVII), [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 501-544. B. Malinowski, Mit, magia, religia, Warszawa 1990, s. 444-465. C. Lévi-Strauss, Czarownik i jego magia; Skuteczność symboliczna, [w:] Antropologia strukturalna, Warszawa 2009, s. 167-206. Z. Grębecka, Słowo magiczne poddane technologii, NOMOS, Warszawa 2006; rozdz.1.: 1.2 i 1.3 – s. 16-37 – stan badań polskiej antropologii magii; rozdz. 3 – s. 87-123 – magia we współczesnej kulturze jako kontekst badań; rozdz. 7 – s. 231-281 – wyniki badań terenowych. S. Greenwood, Introduction, [w:] The anthropology of magic, Berg, Oxford 2009. S. Greenwood, Introduction; The Otherworld, [w:] Magic, Witchcraft and the Otherworld, Berg, Oxford 2000. materiał edukacyjny: https://pl.khanacademy.org/humanities/world-history/world-history-beginnings/pre-history-humanity-on-earth-tutorial/v/collective-learning?modal=1 |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami dyskusji Ćwiczenia: Czytanie ze zrozumieniem - duży nacisk jest położony na pracę studentów z tekstem. Dyskusja w celu analizy i interpretacji tekstów: rozróżnienie pojęć analitycznych stosowanych przez autorów i warstwy faktograficznej; zwrócenie uwagi na metodę badawczą autorów i założenia teoretyczne oraz światopoglądowe. Praca w grupach. Materiały audiowizualne. Godziny pracy: 45 h - udział w zajęciach 30h - praca domowa 30h - czytanie lektur 15h - przygotowanie do zaliczenia Sumarycznie 120h co odpowiada 4 punktom ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Cobel-Tokarska | |
Prowadzący grup: | Marta Cobel-Tokarska, Joanna Zalewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wykład: Egzamin pisemny w formie testu. Ćwiczenia: - obecność na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność) - czytanie lektur - aktywność na zajęciach (będzie brana pod uwagę przy ocenie z egzaminu) Jeśli grupa wykaże się dużą aktywnością, zaliczenie w formie kolokwium zostanie zastąpione zaliczeniem w formie powtórzenie - gdzie podsumujemy i porównamy omawiane treści, co będzie większą korzyścią dla aktywnej i przygotowanej grupy. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1. Antropologia kultury jako nauka 2. Kultura i inne podstawowe pojęcia antropologii 3. Klasyczne teorie antropologiczne cz. 1 4.Klasyczne teorie antropologiczne cz. 2 5. Społeczeństwa pierwotne 6. Kultura oralna 7. Antropologia słowa 8. Antropologia widowisk 9. Kozioł ofiarny 10. Czas w kulturze 11. Przestrzeń w kulturze 12. Antropologia turystyki 13. Antropologia ciała 14.powtórzenie Ćwiczenia: 1. Kultura w szerokim rozumieniu. Co różni nas od zwierząt? 2. Magia sympatyczna. Ewolucjonistyczna metoda porównawcza 3. Pojęcie mana w magii. Francuska szkoła socjologiczna 4. Funkcje magii. Funkcjonalizm i narodziny nowoczesnej antropologii 5. Skuteczność symboliczna magii. Strukturalizm w poszukiwaniu znaczenia 6. Współczesne konteksty magii, w tym m.in. w Polsce. Podejście interpretatywne 7. Świadomość magiczna. Antropologia jako dialog 8. Kolokwium / powtórzenie |
|
Literatura: |
Wykłąd: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Paweł Rodak (red.), Warszawa 2005 Ćwiczenia: J. G. Frazer, Złota Gałąź, Warszawa 1996; rozdz. 3. Magia sympatyczna; rozdz. 4. Magia i religia. M. Mauss, Zarys ogólnej teorii magii, [w:] Socjologia i antropologia, Warszawa 1973. (Do podrozdziału „Mana” włącznie: „Historia i źródła” – wszyscy, „Definicja magii” – wszyscy, „Elementy magii” – do wyboru: o czarowniku, o działaniach/obrzędach lub o wyobrażeniach – można sobie wybrać jeden poddemat, „Analiza i wyjaśnienie magii” – część „Mana” obowiązkowo, inne dla chętnych). B. Malinowski, Magia a kula (rozdz. XVII), [w:] Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 1987, s. 501-544. B. Malinowski, Mit, magia, religia, Warszawa 1990, s. 444-465. C. Lévi-Strauss, Czarownik i jego magia; Skuteczność symboliczna, [w:] Antropologia strukturalna, Warszawa 2009, s. 167-206. Z. Grębecka, Słowo magiczne poddane technologii, NOMOS, Warszawa 2006; rozdz.1.: 1.2 i 1.3 – s. 16-37 – stan badań polskiej antropologii magii; rozdz. 3 – s. 87-123 – magia we współczesnej kulturze jako kontekst badań; rozdz. 7 – s. 231-281 – wyniki badań terenowych. S. Greenwood, Introduction, [w:] The anthropology of magic, Berg, Oxford 2009. S. Greenwood, Introduction; The Otherworld, [w:] Magic, Witchcraft and the Otherworld, Berg, Oxford 2000. materiał edukacyjny: https://pl.khanacademy.org/humanities/world-history/world-history-beginnings/pre-history-humanity-on-earth-tutorial/v/collective-learning?modal=1 |
|
Uwagi: |
Wykład z elementami dyskusji Ćwiczenia: Czytanie ze zrozumieniem - duży nacisk jest położony na pracę studentów z tekstem. Dyskusja w celu analizy i interpretacji tekstów: rozróżnienie pojęć analitycznych stosowanych przez autorów i warstwy faktograficznej; zwrócenie uwagi na metodę badawczą autorów i założenia teoretyczne oraz światopoglądowe. Praca w grupach. Materiały audiowizualne. Godziny pracy: 45 h - udział w zajęciach 30h - praca domowa 30h - czytanie lektur 15h - przygotowanie do zaliczenia Sumarycznie 120h co odpowiada 4 punktom ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.