Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika zdrowia WS-3F-PEZ
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Obowiązkowa:

Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23.

Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Uzupełniająca:

Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa

Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice.

Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych

Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru pedagogiki zdrowia z uwzględnieniem podstaw teoretycznych, wybranych modeli edukacji prozdrowotnej. Zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki zdrowia.

Ma podstawową wiedzę o prowadzeniu badań w obszarze pedagogiki zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań.

Zna i rozumie zadania opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne związane z promowaniem prozdrowotnego stylu życia dzieci i młodzieży, w tym: prawidłowych wzorców odżywiania się, sposobów zagospodarowywania czasu wolnego (aktywny wypoczynek vs świat wirtualny), właściwego korzystania z nowych technologii, dbania o higienę psychiczną (techniki radzenia sobie ze stresem).

Umiejętności

Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie edukacji prozdrowotnej i promowania zdrowego stylu życia skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.

Potrafi wybrać materiały do pracy opiekuńczo-wychowawczej w obszarze edukacji prozdrowotnej oraz dostosować je do potrzeb uczniów.

Potrafi zdiagnozować potrzeby ucznia związane z jego stylem życia, sposobami spędzania czasu wolnego, radzenia sobie ze stresem, nawykami żywieniowymi i w odpowiedzi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze.

Kompetencje społeczne

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym dotyczących promowania zdrowego stylu życia. Jest gotowy(-a) do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego w wyżej wymienionym zakresie.

Jest gotów(-a) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie wpływu zdrowego stylu życia na rozwój psychospołeczny i poznawczy dziecka. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Zakres tematów:

• Pedagogika zdrowia, profilaktyka i promocja zdrowia – podstawowe zagadnienia

• Podstawowe zadania oraz cele pedagogiki zdrowia. Wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna.

• Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.

• Uwarunkowania zdrowia

• Holistyczny model zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego).

• Współczesne modele edukacji zdrowotnej

• Społeczno-ekologiczny model zdrowia.

• Definiowanie zdrowia – perspektywy poznawcze. Etyka w badaniach z zakresu edukacji zdrowotnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja, metody aktywizujące z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25, sala 4066 (aula E)
Monika Czyżewska 45/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)