Literatura: |
Obowiązkowa:
Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23.
Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Uzupełniająca:
Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa
Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice.
Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych
Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży).
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Posiada podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru pedagogiki zdrowia z uwzględnieniem podstaw teoretycznych, wybranych modeli edukacji prozdrowotnej. Zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki zdrowia.
Ma podstawową wiedzę o prowadzeniu badań w obszarze pedagogiki zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań.
Zna i rozumie zadania opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne związane z promowaniem prozdrowotnego stylu życia dzieci i młodzieży, w tym: prawidłowych wzorców odżywiania się, sposobów zagospodarowywania czasu wolnego (aktywny wypoczynek vs świat wirtualny), właściwego korzystania z nowych technologii, dbania o higienę psychiczną (techniki radzenia sobie ze stresem).
Umiejętności
Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie edukacji prozdrowotnej i promowania zdrowego stylu życia skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli.
Potrafi wybrać materiały do pracy opiekuńczo-wychowawczej w obszarze edukacji prozdrowotnej oraz dostosować je do potrzeb uczniów.
Potrafi zdiagnozować potrzeby ucznia związane z jego stylem życia, sposobami spędzania czasu wolnego, radzenia sobie ze stresem, nawykami żywieniowymi i w odpowiedzi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze.
Kompetencje społeczne
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym dotyczących promowania zdrowego stylu życia. Jest gotowy(-a) do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego w wyżej wymienionym zakresie.
Jest gotów(-a) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie wpływu zdrowego stylu życia na rozwój psychospołeczny i poznawczy dziecka. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w tym zakresie.
|
Zakres tematów: |
• Pedagogika zdrowia, profilaktyka i promocja zdrowia – podstawowe zagadnienia
• Podstawowe zadania oraz cele pedagogiki zdrowia. Wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna.
• Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży.
• Uwarunkowania zdrowia
• Holistyczny model zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego).
• Współczesne modele edukacji zdrowotnej
• Społeczno-ekologiczny model zdrowia.
• Definiowanie zdrowia – perspektywy poznawcze. Etyka w badaniach z zakresu edukacji zdrowotnej.
|