Pedagogika zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-3F-PEZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika zdrowia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wiedza z zakresu pedagogiki zdrowia, profilaktyki i promocji zdrowia, umiejętności diagnozowania potrzeb społecznych w obszarze zdrowia, prowadzenie działań edukacyjnych promujących zdrowie. Podstawowe zadania oraz cele pedagogiki zdrowia, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna. Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. Holistyczny model zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego). Współczesne modele edukacji zdrowotnej: edukacja zdrowotna zorientowana na chorobę, na czynniki ryzyka oraz czynniki prozdrowotne. Definiowanie zdrowia – perspektywy poznawcze. Uwarunkowania zdrowia – czynniki pozytywne i negatywne. Koncepcja resilience a radzenie sobie z problemami. Koncepcja salutogenezy A. Antonovsky'ego. Społeczno-ekologiczny model zdrowia. Etyka w badaniach z zakresu edukacji zdrowotnej. |
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawową wiedzę teoretyczną z obszaru pedagogiki zdrowia z uwzględnieniem podstaw teoretycznych, wybranych modeli edukacji prozdrowotnej. Zna terminologię stosowaną w obrębie pedagogiki zdrowia. Ma podstawową wiedzę o prowadzeniu badań w obszarze pedagogiki zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem etyki badań. Zna i rozumie zadania opiekuńcze, wychowawcze i profilaktyczne związane z promowaniem prozdrowotnego stylu życia dzieci i młodzieży, w tym: prawidłowych wzorców odżywiania się, sposobów zagospodarowywania czasu wolnego (aktywny wypoczynek vs świat wirtualny), właściwego korzystania z nowych technologii, dbania o higienę psychiczną (techniki radzenia sobie ze stresem). Umiejętności Potrafi projektować i zaplanować realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w zakresie edukacji prozdrowotnej i promowania zdrowego stylu życia skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli. Potrafi wybrać materiały do pracy opiekuńczo-wychowawczej w obszarze edukacji prozdrowotnej oraz dostosować je do potrzeb uczniów. Potrafi zdiagnozować potrzeby ucznia związane z jego stylem życia, sposobami spędzania czasu wolnego, radzenia sobie ze stresem, nawykami żywieniowymi i w odpowiedzi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze. Kompetencje społeczne Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym dotyczących promowania zdrowego stylu życia. Jest gotowy(-a) do współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego w wyżej wymienionym zakresie. Jest gotów(-a) włączać się do ważnych inicjatyw i działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w zakresie wpływu zdrowego stylu życia na rozwój psychospołeczny i poznawczy dziecka. Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Joanna Pawłowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Woynarowska B., (2007), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Jamboard i Mentimeter. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, ćwiczenia -15h Lektura literatury do zajęć - 15h Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykład - 15h Przygotowanie prac zaliczeniowych - 15h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: | ||
Literatura: |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Woynarowska B., (2007), Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h Lektura literatury do zajęć - 30h Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykład - 30h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pisemne kolokwium |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, ćwiczenia -15h Lektura literatury do zajęć - 15h Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykład - 15h Przygotowanie prac na ćwiczenia - 15h Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pisemne kolokwium |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, Lektura literatury do zajęć - 30h Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykład - 30h Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: ocena z kolokwium zaliczającego wykład, zaliczenia prac grupowych wykonywanych podczas ćwiczeń |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wiedza z zakresu pedagogiki zdrowia, profilaktyki i promocji zdrowia, umiejętności diagnozowania potrzeb społecznych w obszarze zdrowia, prowadzenie działań edukacyjnych promujących zdrowie. Podstawowe zadania oraz cele pedagogiki zdrowia, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna. Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. Holistyczny model zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego). Współczesne modele edukacji zdrowotnej: edukacja zdrowotna zorientowana na chorobę, na czynniki ryzyka oraz czynniki prozdrowotne. Definiowanie zdrowia – perspektywy poznawcze. Uwarunkowania zdrowia – czynniki pozytywne i negatywne. Koncepcja resilience a radzenie sobie z problemami. Koncepcja salutogenezy A. Antonovsky'ego. Społeczno-ekologiczny model zdrowia. Etyka w badaniach z zakresu edukacji zdrowotnej. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Ziteboard, Witeboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, ćwiczenia -15h Lektura literatury do zajęć - 15h Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykład - 15h Przygotowanie prac na ćwiczenia - 15h Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach zajęć zajmiemy się szeroko rozumianą pedagogiką zdrowia, przyjrzymy się jej powiązaniom z edukacją zdrowotną. Omówione zostaną liczne zagadnienia dotyczące profilaktyki i promocji zdrowia, uwarunkowań zdrowia. Dokonamy porównania funkcjonujących obecnie i w przeszłości modeli zdrowia, edukacji zdrowotnej i systemów zdrowotnych. Przedmiot zakończy przyjrzenie się perspektywom badawczym i aspektom etycznym towarzyszącym badaniom nad sytuacją zdrowotną społeczeństw. Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: ocena z kolokwium zaliczającego wykład, zaliczenia prac grupowych wykonywanych podczas ćwiczeń |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wiedza z zakresu pedagogiki zdrowia, profilaktyki i promocji zdrowia, umiejętności diagnozowania potrzeb społecznych w obszarze zdrowia, prowadzenie działań edukacyjnych promujących zdrowie. Podstawowe zadania oraz cele pedagogiki zdrowia, wychowanie zdrowotne, edukacja zdrowotna. Metodyka edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. Holistyczny model zdrowia (zdrowia fizycznego, psychicznego, emocjonalnego, społecznego, duchowego i seksualnego). Współczesne modele edukacji zdrowotnej: edukacja zdrowotna zorientowana na chorobę, na czynniki ryzyka oraz czynniki prozdrowotne. Definiowanie zdrowia – perspektywy poznawcze. Uwarunkowania zdrowia – czynniki pozytywne i negatywne. Koncepcja resilience a radzenie sobie z problemami. Koncepcja salutogenezy A. Antonovsky'ego. Społeczno-ekologiczny model zdrowia. Etyka w badaniach z zakresu edukacji zdrowotnej. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: Syrek E. (2019), Teoretyczne podstawy współczesnej pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny pedagogiki, „Pedagogika społeczna”, nr 2, s. 9-23. Woynarowska B. (2017), Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: Czapiński J., (2017), Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Heszen I., Sęk H., (2007), Psychologia zdrowia, PWN, Warszawa Kowalska M., Niewiadomska E. (2021), Chorobowość i śmiertelność wewnątrzszpitalna z powodu COVID-19, w województwie śląskim w 2020 roku, Katowice. Słowniczek terminów epidemiologiocznych: http://www.przeglepidemiol.pzh.gov.pl/slowniczek-terminow-epidemiologicznych Sztompka P., (2016), Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków. Zawadzka B., Łączek T. (2017), Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, Wydawnictwo UJK, Kielsce, (wybrane rozdziały: Beata Fedyn, Pedagogika zdrowia a edukacja zdrowotna; Barbara Woynarowska, Nowe koncepcje i strategie w edukacji zdrowotnej w Europies; Anna Kowalewska, Zdrowie i zagrożenia zdrowia a edukacja zdrowotna dzieci i młodzieży). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody aktywizujące (praca w parach, małych zespołach): z wykorzystaniem platformy Padlet, Jamboard i AnswerGarden. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe, wykład- 15h, Lektura literatury do zajęć - 30h Przygotowanie do kolokwium zaliczającego wykład - 30h Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium z zagadnień poruszanych podczas wykładów Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.