Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].
Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.
Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.
Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].
Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.
Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).
Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.
Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.
Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.
Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.
Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.
Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].
Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].
Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium.
Materiał wizualny:
„Why beauty matters?” - film dokumentalny z udziałem Rogera Scrutona.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie poszczególnych współczesnych idei filozoficznych.
Rozumie istotę współczesnych dylematów filozoficznych oraz zna sposoby ich argumentowania za i przeciw.
Ma wiedzę o współczesnych trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii.
Zna i rozumie złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi a współczesnymi problemami społecznymi.
Umiejętności
Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną, aby formułować i rozwiązywać złożone problemy.
Potrafi komunikować się z użyciem filozoficznej terminologii; oraz wykorzystywać ją w debacie.
Potrafi prezentować i oceniać różne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie się do nich odnosić.
Potrafi samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości.
Kompetencje społeczne
Student/ka jest przygotowany/a do krytycznej refleksji nad własnymi światopoglądem i posiadanymi ideami filozoficznymi.
Jest przygotowany/a do realizowania fundamentalnych idei filozoficznych w życiu społecznym i publicznym oraz ich merytorycznego uzasadniania.
Jest przygotowany/a do krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych oraz ich oceny wobec aktualnych problemów społecznych.
Jest przygotowany/a do merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej.
|
Zakres tematów: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).
2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.
3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).
4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.
5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).
6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).
7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.
8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.
|