Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty filozofii AK-0F-WFN
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].

Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.

Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].

Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].

Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium.

Materiał wizualny:

„Why beauty matters?” - film dokumentalny z udziałem Rogera Scrutona.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie poszczególnych współczesnych idei filozoficznych.

Rozumie istotę współczesnych dylematów filozoficznych oraz zna sposoby ich argumentowania za i przeciw.

Ma wiedzę o współczesnych trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii.

Zna i rozumie złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi a współczesnymi problemami społecznymi.

Umiejętności

Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną, aby formułować i rozwiązywać złożone problemy.

Potrafi komunikować się z użyciem filozoficznej terminologii; oraz wykorzystywać ją w debacie.

Potrafi prezentować i oceniać różne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie się do nich odnosić.

Potrafi samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości.

Kompetencje społeczne

Student/ka jest przygotowany/a do krytycznej refleksji nad własnymi światopoglądem i posiadanymi ideami filozoficznymi.

Jest przygotowany/a do realizowania fundamentalnych idei filozoficznych w życiu społecznym i publicznym oraz ich merytorycznego uzasadniania.

Jest przygotowany/a do krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych oraz ich oceny wobec aktualnych problemów społecznych.

Jest przygotowany/a do merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej.

Metody i kryteria oceniania:

Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie z elementami egzegezy/interpretacji.. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona wspólnie przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru.

Zakres tematów:

1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).

2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.

3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).

4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.

5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).

6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).

7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.

8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza z elementami konwersatorium. Prezentacja filmu dokumentalnego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:20 - 16:55, sala 4066 (aula E)
Justyna Melonowska 43/ szczegóły
2 każda środa, 15:20 - 16:55, sala 4066 (aula E)
Justyna Melonowska 51/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)