Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: AK-0F-WFN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne nurty filozofii
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (RS) ped. resocjalizacyjnej z socjoter., (2-l) stacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) stacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (2-l) stacj. II st.
Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wybrane zagadnienia współczesnej filozofii. Źródła i oddziaływanie filozofii współczesnej. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, analityczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i ekofilozofia.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie poszczególnych idei filozoficznych dla współczesnych przemian społecznych.

Rozumie istotę współczesnych dylematów filozoficznych oraz zna sposoby ich argumentowania za i przeciw.

Ma wiedzę o współczesnych trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii.

Zna i rozumie złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi a współczesnymi problemami społecznymi.

Umiejętności

Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną, aby formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy społeczne.

Potrafi komunikować się z użyciem filozoficznej terminologii; oraz wykorzystywać ją w debacie.

Potrafi prezentować i oceniać różne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie się do nich odnosić.

Potrafi samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości.

Kompetencje społeczne

Student/ka jest przygotowany/a do krytycznej refleksji nad własnymi światopoglądem i posiadanymi ideami filozoficznymi.

Jest przygotowany/a do realizowania fundamentalnych idei filozoficznych w życiu społecznym i publicznym oraz ich merytorycznego uzasadniania.

Jest przygotowany/a do krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych oraz ich oceny wobec aktualnych problemów społecznych.

Jest przygotowany/a do merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Radzki
Prowadzący grup: Anna Drabarek, Wioletta Dziarnowska, Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny.

Pełny opis:

1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki).

2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania.

3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu.

4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka.

5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm).

Literatura:

1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.

2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993.

Uwagi:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej).

2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach.

Nakład pracy studenta:

3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć przy pomocy aplikacji MS Teams.

4.Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h

2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h

3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h

4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS-1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Radzki
Prowadzący grup: Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej).

Pełny opis:

1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki).

2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania.

3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu.

4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka.

5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm).

Literatura:

1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.

2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993.

Uwagi:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej).

2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach.

Nakład pracy studenta:

3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć przy pomocy aplikacji MS Teams.

4.Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h

2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h

3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h

4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS-1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Drabarek, Mateusz Radzki
Prowadzący grup: Wioletta Dziarnowska, Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny.

Pełny opis:

1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki).

2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania.

3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu.

4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka.

5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm).

Literatura:

1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.

2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993.

Uwagi:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej).

2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach.

3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć przy pomocy aplikacji MS Teams.

4.Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h

2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h

3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h

4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS-1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Radzki
Prowadzący grup: Wioletta Dziarnowska, Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej).

Pełny opis:

1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki).

2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania.

3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu.

4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka.

5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm).

Literatura:

1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.

2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993.

Uwagi:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej).

2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach.

3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h

2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h

3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h

4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS-1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Wolman
Prowadzący grup: Wioletta Dziarnowska, Jarosław Janowski, Mateusz Radzki, Wiktor Wolman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku

2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku

3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne

Literatura:

Literatura

Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002.

Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002.

Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 15 h

przygotowanie do egzaminu - 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00

Forma zaliczenia

Egzamin pisemny, kolokwium, referat

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Wolman
Prowadzący grup: Wioletta Dziarnowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku

2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku

3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne

Literatura:

Literatura

Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002.

Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002.

Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 15 h

przygotowanie do egzaminu - 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00

Forma zaliczenia

Egzamin pisemny, kolokwium, referat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktor Wolman
Prowadzący grup: Wiktor Wolman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej

Pełny opis:

1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku

2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku

3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne

Literatura:

Literatura

Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002.

Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002.

Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach - 15 h

przygotowanie do egzaminu - 20 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00

Forma zaliczenia

Egzamin pisemny, kolokwium, referat

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru.

Pełny opis:

1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).

2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.

3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).

4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.

5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).

6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).

7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.

8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.

Literatura:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].

Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.

Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].

Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].

Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe.

Uwagi:

Metody kształcenia: podawcza, konwersatoryjna.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h

ECTS:

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru.

Pełny opis:

1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).

2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.

3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).

4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.

5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).

6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).

7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.

8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.

Literatura:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].

Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.

Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].

Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].

Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru.

Pełny opis:

1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).

2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.

3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).

4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.

5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).

6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).

7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.

8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.

Literatura:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].

Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.

Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].

Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].

Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe.

Uwagi:

Metody kształcenia: podawcza, konwersatoryjna.

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h

ECTS:

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru.

Pełny opis:

1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).

2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.

3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).

4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.

5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).

6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).

7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.

8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.

Literatura:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].

Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.

Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].

Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].

Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Jarosław Janowski, Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń.

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie.

Pełny opis:

1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii.

2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42.

Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113.

Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220.

Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155.

Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81.

Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749.

Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179.

Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Literatura dodatkowa:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Fragmenty wybranych dzieł źródłowych,

Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych.

Materiał filmowy:

Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona.

The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści, zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń.

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie.

Pełny opis:

1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii.

2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42.

Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113.

Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220.

Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155.

Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81.

Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749.

Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179.

Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Literatura dodatkowa:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Fragmenty wybranych dzieł źródłowych,

Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych.

Materiał filmowy:

Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona.

The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści, zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Mateusz Radzki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń.

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie.

Pełny opis:

1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii.

2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42.

Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113.

Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220.

Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155.

Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81.

Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749.

Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179.

Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Literatura dodatkowa:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Fragmenty wybranych dzieł źródłowych,

Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych.

Materiał filmowy:

Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona.

The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści, zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Melonowska
Prowadzący grup: Justyna Melonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie:

pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń.

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia.

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie.

Pełny opis:

1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii.

2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42.

Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113.

Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220.

Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155.

Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81.

Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749.

Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179.

Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Literatura dodatkowa:

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Fragmenty wybranych dzieł źródłowych,

Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych.

Materiał filmowy:

Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona.

The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: 15 h

2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego, w tym zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)