Współczesne nurty filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | AK-0F-WFN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty filozofii |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (IP) interdyscyp. studia nad dziecińs. i prawami dziecka, (2-l) stacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (LO) logopedii, (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (RS) ped. resocjalizacyjnej z socjoter., (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. PS, (2-l) stacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. SC, (2-l) stacj. II st. Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 10 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (EP) edukacji artystycznej w zakr. sztuk plast., (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 3 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (2-l) stacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Wybrane zagadnienia współczesnej filozofii. Źródła i oddziaływanie filozofii współczesnej. Podstawowe nurty w filozofii współczesnej - wybór: filozofia pozytywistyczna, analityczna, pragmatyczna, egzystencjalizm, filozofia życia, personalizm, fenomenologia, filozofia umysłu i ekofilozofia. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/ka zna i rozumie w zaawansowanym stopniu znaczenie poszczególnych idei filozoficznych dla współczesnych przemian społecznych. Rozumie istotę współczesnych dylematów filozoficznych oraz zna sposoby ich argumentowania za i przeciw. Ma wiedzę o współczesnych trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie filozofii. Zna i rozumie złożone zależności między poszczególnymi zagadnieniami filozoficznymi a współczesnymi problemami społecznymi. Umiejętności Student/ka potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę filozoficzną, aby formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy społeczne. Potrafi komunikować się z użyciem filozoficznej terminologii; oraz wykorzystywać ją w debacie. Potrafi prezentować i oceniać różne stanowiska filozoficzne oraz krytycznie się do nich odnosić. Potrafi samodzielnie kształtować i planować własny rozwój poprzez wskazanie istotnych idei i wartości. Kompetencje społeczne Student/ka jest przygotowany/a do krytycznej refleksji nad własnymi światopoglądem i posiadanymi ideami filozoficznymi. Jest przygotowany/a do realizowania fundamentalnych idei filozoficznych w życiu społecznym i publicznym oraz ich merytorycznego uzasadniania. Jest przygotowany/a do krytycznej refleksji poznawanych treści filozoficznych oraz ich oceny wobec aktualnych problemów społecznych. Jest przygotowany/a do merytorycznej oceny i odpowiedzialnego realizowania zadań wynikających z aktualnie wykonywanego zawodu i pełnionej funkcji społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT WYK
WYK
WYK
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Radzki | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek, Wioletta Dziarnowska, Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki). 2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu. 4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka. 5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm). |
|
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993. |
|
Uwagi: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. Nakład pracy studenta: 3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć przy pomocy aplikacji MS Teams. 4.Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Radzki | |
Prowadzący grup: | Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). |
|
Pełny opis: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki). 2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu. 4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka. 5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm). |
|
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993. |
|
Uwagi: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. Nakład pracy studenta: 3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć przy pomocy aplikacji MS Teams. 4.Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek, Mateusz Radzki | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska, Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki). 2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu. 4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka. 5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm). |
|
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993. |
|
Uwagi: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. 3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć przy pomocy aplikacji MS Teams. 4.Minimalne warunki sprzętowe: komputer z dostępem do mikrofonu i kamery. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Radzki | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska, Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty uczenia z zakresu wiedzy sprawdzane się poprzez egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). |
|
Pełny opis: |
1.Dziedziny i zagadnienia filozofii. Przedstawienie podstawowych dziedzin filozofii: logiki, metafizyki epistemologii oraz aksjologii (etyki i estetyki) oraz głównych zagadnień współczesnej filozofii analitycznej (filozofii logiki, języka, umysłu oraz nauki). 2.Fenomenologia. Przedstawienie głównych postulatów fenomenologii na przykładzie filozofii Edmunda Husserla. Istota tzw. fenomenów. Metoda „redukcji fenomenologicznej”. Znaczenie intuicji w procesie poznania. 3.Logicyzm. Postulat redukcji matematyki do logiki. Znaczenie dokonań Bertranda Russella i Alfreda Whiteheada. Twierdzenie Gödla i granice logicyzmu. 4.Pozytywizm logiczny. Filozofowie „Koła Wiedeńskiego”. Filozofia logiki Ludwiga Wittgensteina. Teoria wiedzy na gruncie pozytywizmu logicznego. Wskazanie na wkład polskich logików i filozofów szkoły lwowsko-warszawskiej w rozwój logiki i filozofii języka. 5.Współczesna filozofia analityczna. Podstawowe problemy filozofii języka (np. problem znaczenia i odniesienia przedmiotowego nazw) oraz filozofii nauki (weryfikacjonizm a falsyfikacjonizm). |
|
Literatura: |
1.K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003. 2.W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. III (wybrane fragmenty), Warszawa 1993. |
|
Uwagi: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny (możliwa jest forma zdalna egzaminu w zależności od sytuacji epidemiologicznej). 2. Weryfikacja systematycznego udziału słuchaczy w wykładach. 3.Zajęcia odbywają się według planu zajęć. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach i ćwiczeniach: 15 h 2. Opracowanie przedstawionych na wykładzie treści - 5 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną - 5 h 4. Przygotowanie się do egzaminu końcowego - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS-1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Wolman | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska, Jarosław Janowski, Mateusz Radzki, Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku 2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku 3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne |
|
Literatura: |
Literatura Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00 Forma zaliczenia Egzamin pisemny, kolokwium, referat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Wolman | |
Prowadzący grup: | Wioletta Dziarnowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku 2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku 3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne |
|
Literatura: |
Literatura Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00 Forma zaliczenia Egzamin pisemny, kolokwium, referat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Wolman | |
Prowadzący grup: | Wiktor Wolman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja sylwetek wybranych filozofów XIX i XX wieku 2. Omówienie podstawowych nurtów funkcjonujących w XIX i XX wieku 3. Analiza współczesnych koncepcji filozoficznych i ich wpływu na przemiany społeczne |
|
Literatura: |
Literatura Kuderowicz Z. (red.), Filozofia XX wieku, tom 1-2, Warszawa 2002. Miś A., Filozofia współczesna. Główne nurty, Warszawa 2002. Opara S., Filozofia. Współczesne kierunki i problemy, Warszawa 2002 |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: udział w zajęciach - 15 h przygotowanie do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1.00 Forma zaliczenia Egzamin pisemny, kolokwium, referat |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru. |
|
Pełny opis: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger). 2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej. 3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.). 4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę. 5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia). 6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku). 7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych. 8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli. |
|
Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki]. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki]. Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki]. Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podawcza, konwersatoryjna. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h ECTS: sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru. |
|
Pełny opis: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger). 2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej. 3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.). 4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę. 5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia). 6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku). 7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych. 8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli. |
|
Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki]. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki]. Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki]. Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru. |
|
Pełny opis: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger). 2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej. 3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.). 4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę. 5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia). 6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku). 7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych. 8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli. |
|
Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki]. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki]. Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki]. Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podawcza, konwersatoryjna. Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h ECTS: sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru. |
|
Pełny opis: |
1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger). 2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej. 3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.). 4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę. 5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia). 6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku). 7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych. 8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli. |
|
Literatura: |
Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki]. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126. Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31. Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491). Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki]. Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki]. Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium. Ze względu na formę zaliczenia literatura musi obejmować przede wszystkim wgląd w teksty źródłowe. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści w oparciu o prezentacje Power Point oraz zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Jarosław Janowski, Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń. Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii. 2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42. Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113. Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220. Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155. Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81. Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749. Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179. Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Literatura dodatkowa: Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Fragmenty wybranych dzieł źródłowych, Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych. Materiał filmowy: Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona. The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści, zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń. Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii. 2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42. Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113. Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220. Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155. Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81. Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749. Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179. Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Literatura dodatkowa: Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Fragmenty wybranych dzieł źródłowych, Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych. Materiał filmowy: Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona. The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści, zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Mateusz Radzki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń. Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii. 2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42. Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113. Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220. Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155. Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81. Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749. Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179. Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Literatura dodatkowa: Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Fragmenty wybranych dzieł źródłowych, Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych. Materiał filmowy: Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona. The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: w tym opracowanie przedstawionych na wykładzie treści, zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Melonowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Melonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie: pozytywnej oceny na egzaminie oraz uzyskania zaliczenia ćwiczeń. Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Umiejętności - Ocena na podstawie egzaminu i zaliczenia. Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej i pracy w grupie. |
|
Pełny opis: |
1. Czym jest filozofia, źródła filozofii, podstawowe paradygmaty w myśli filozoficznej, aktualna sytuacja filozofii. 2. Wybrane nurty filozoficzne, np. fenomenologia, hermeneutyka, egzystencjalizm, personalizm, filozofia kultury i historii, elementy filozofii analitycznej, elementy filozofii politycznej i społecznej, estetyka i doświadczenie estetyczne. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Galewicz Wł., Edmund Husserl - program filozofii fenomenologicznej [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 16-42. Gierulanka D., Roman Ingarden - jasność widzenia i precyzja myśli, [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 91-113. Gromczyński W., Egzystencjalizm J.-P. Sartre’a [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 202-220. Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-155. Jaeger W., Filozofia wczesnych filozofów greckich, wyd. homini, Kraków 2007, s. 25-81. Martens E., Schnadelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1995, s. 57-97, 725-749. Płużański T., Emmanuel Mounier - twórca personalizmu [w:] Filozofia XX wieku, Wiedza Powszechna, Warszawa 2002, s. 267-179. Rosińska Z., Filozofia kultury jako filozofia spraw ludzkich [w:] Z. Rosińska, J. Michalik (red.) Co to jest filozofia kultury? Wyd. WUW, Warszawa 2006, s. 106-126. Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998. Literatura dodatkowa: Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki]. Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119. Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60. Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985. Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216. Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305. Fragmenty wybranych dzieł źródłowych, Teksty i artykuły zgodne z poruszaną problematyką na zajęciach dydaktycznych. Materiał filmowy: Why beauty matters, film z udziałem Rogera Scrutona. The Griefwalker, film z udziałem Stephena Jenkinsona. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: 15 h 2. Przygotowanie się do egzaminu końcowego, w tym zapoznanie się z wybraną literaturą filozoficzną i logiczną i jej opracowanie - 15 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.