Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN] Semestr letni 2023/2024
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne nurty filozofii [AK-0F-WFN]
Zajęcia: Semestr letni 2023/2024 [2023L] (w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:20 - 16:55
sala 4066 (aula E)
Budynek D jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Data i miejsceProwadzący
2024-04-03 15:20 : 16:55 sala 4066 (aula E)
Budynek D
2024-04-10 15:20 : 16:05 sala 4066 (aula E)
Budynek D
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 43
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Justyna Melonowska
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Arendt H., Myślenie, Czytelnik, Warszawa 1991 [wyimki].

Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, MUZA, Warszawa 2004, s. 65-119.

Cioran E., Zmierzch wszelkiej myśli, Aletheia, Warszawa 2021, s. 92-95.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, wyd. Inter esse, Kraków 1993, s. 33-47, 50-60.

Hildebrand von D., Istota miłości, Fronda 2021 [wyimki].

Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie, wyd. Zysk i S-ka, Poznań, [b.d.w.], s. 27-30, 35-42, 124-126.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 23-31.

Pascal B., Myśli, PAX, Warszawa 1989, s. 157-162 (p. 314-333), 257-258 (p. 489-491).

Pieper J., W obronie filozofii, PAX, Warszawa 1985.

Ricoeur P., Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie, wyd. DeAgostini, Pax, Altaya, [b.d.w.], s. 194-216.

Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, MUZA, Warszawa 1998.

Scheler M., Cierpienie, śmierć, dalsze życie, PWN, Warszawa 1994, s. 3-35.

Spaemann R., Osoby. O różnicy między czymś a kimś, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, s. 8-50, 291-305.

Stump E., Wędrując w ciemnościach. Narracja a problem cierpienia, t. 1 i 2 [wyimki].

Św. Augutyn, Wyznania, Hachette Polska - Biblioteka Filozofów, Warszawa 2022 [wyimki].

Uwaga: tam, gdzie napisano „[wyimki]” chodzi o fragmenty, które będą wplecione przez prowadzącą w kanwę wykładu, i z tej kanwy (tj. z wykładu) zostaną zaczerpnięte do kolokwium.

Materiał wizualny:

„Why beauty matters?” - film dokumentalny z udziałem Rogera Scrutona.

Literatura pomocnicza

Domaradzki M., Filozofia antyczna wobec problemu interpretacji. Rozwój alegorezy od przedsokratyków do Arystotelesa, Wyd. Naukowe IF UAM, tom CXXXIII, s. 19-27, 58-80.

Grondin J., Wprowadzenie do hermeneutyki filozoficznej, WAM, Kraków 2007, s. 135-154.

Kaźmierczak P., Neoarystotelesowska filozofia edukacji w ujęciu Alasdaira MacIntyre’a, Wyd. Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019, s. 9-50.

Michalski K., Radość i ból, groza i sen; Nietzschego opowieść o moralności, w: F. Nietzsche, Z genealogii moralności, Znak, Kraków 1997, s. 5-22.

Simonetti M., Między dosłownością a alegorią, WAM, Kraków 2000, s. 8-17.

Zakres tematów:

1. OBRONA FILOZOFII. CZYM JEST FILOZOFIA? CZYM JEST MYŚLENIE FILOZOFICZNE? (J. Pieper, H. Arendt, M. Heidegger).

2. KIERUNEK: EGZYSTENCJALIZM, OD „PIERWOTNEJ REWOLTY EGZYSTENCJALISTYCZNEJ”. Protoegzystencjalizm, egzystencjalizm: „délaissement”, samotność, trud oraz ironia. Filozofia a literatura i wypowiedź literacka. Aforyzm i dziennik filozoficzny. Elementy myśli rosyjskiej.

3. PROBLEM: CIERPIENIE (M. Scheler, E. Stump i in.).

4. KIERUNEK: HERMENEUTYKA. Mit, opowieść, symbol. Między dosłownością a alegorią. Pytanie o humanistykę.

5. PROBLEM: MIŁOŚĆ (tomizm, fenomenologia. Nurt platoński. Elementy myśli rosyjskiej - sofiologia).

6. KIERUNEK/PROBLEM: PERSONALIZM/OSOBA. SPÓR O OSOBĘ. SPÓR O WSPÓLNOTĘ (komunitaryzm, neoarystotelizm XX i XXI wieku).

7. KIERUNEK: ESTETYKA z wyjściem ku FILOZOFII HISTORII. Elementy badań własnych.

8. PODSUMOWANIE: JAKIE NAZWISKA POZNALIŚMY? WJAKICH KIERUNKACH POSZLIŚMY? Przegląd sentencji, aforyzmów, myśli.

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza z elementami konwersatorium. Prezentacja filmu dokumentalnego.

Metody i kryteria oceniania:

Spełnione kryterium frekwencyjne. Kolokwium z sentencji filozoficznych, aforyzmów i myśli: dopasowanie i odtworzenie. Sentencje pochodzą z zadanej literatury oraz z treści wykładowych. Ich lista jest tworzona wspólnie przez prowadzącą i przez grupę w ciągu semestru.

Uwagi:

grupa wykładowa V DMPW

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)