Literatura: |
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. Warszawa: AKADEMICA i Wydawnictwo SWPS.
Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. i Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Dodatkowa szczegółowa literatura zostanie podana na zajęcziach.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
Zna na poziomie rozszerzonym anglojęzyczną terminologię specjalistyczną z zakresu psychologii.
Ma wiedzę niezbędną do krytycznej analizy tekstu empirycznego.
Umiejętności
Ma umiejętności w zakresie dokonywania analizy oraz syntezy różnych poglądów, doboru metod, sposobów opracowania i prezentacji wyników badań.
Posiada umiejętność merytorycznej argumentacji w oparciu o wyniki badań opisywanych w tekstach naukowych.
Kompetencje społeczne
Analizuje krytycznie poziom swojej wiedzy i potrafi wyrażać konstruktywną krytykę.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Analiza tekstu, analiza materiałów przesłanych pocztą elektroniczną takich jak artykuły naukowe, prezentacje multimedialne oraz wykłady online.
Praca w małych grupach w zakresie analizy tekstów.
Indywidualna praca studenta w zakresie przygotowywania recenzji tekstu naukowego.
Ocenie podlega udział / aktywność podczas odbywających się zajęć (live lub on-line - identyfikacja studentów po nr indeksu) + zaliczenie z wynikiem pozytywnym testu (pytania zamknięte i otwarte); ocena pozytywna >65% poprawnych odpowiedzi; przeprowadzony w sytuacji odwieszenia zajęć - na terenie APS lub w sytuacji trwania zawieszenia zajęć - w dedykowanej aplikacji internetowej
|
Zakres tematów: |
1. Jakiej wiedzy dostarczają badania - jak czytać artykuły naukowe z zakresu psychologii?
2. Problemy związane z prowadzeniem badań z dziedziny psychologii
3. Rola teorii w projektowaniu i interpretowaniu wyników badań
4. Jak krytycznie analizować tekst naukowy
5. Różne podejścia do prowadzenia badań na podstawie prezentacji wybranych artykułów naukowych
|