Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna PW-5F-PPR
Wykład (WYK) Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Karwowska-Struczyk (2012), Edukacja przedszkolna, Wyd. UW, Warszawa (libra ibuk)

M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk)

I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk)

Literatura uzupełniająca:

Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole : teoria i praktyka / red. nauk. Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak ; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, 2010.

Dylematy współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / pod red. Edyty Skoczylas-Krotli, Izabeli Sochackiej ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/studentka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.

Student/studentka w pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej.

Student/studentka w pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.

Student/studentka w pogłębionym stopniu zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.

Umiejętności

Student/studentka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.

Student/studentka potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej.

Kompetencje społeczne

Student/studentka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywnie zdany test w aplikacji Forms

Link do zajęć został przesłany mailem przez pocztę USOS.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

Procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej.

Rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.

Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi.

Wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25, (sala nieznana)
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 15:45 - 18:10, (sala nieznana)
Anna Mikler-Chwastek 56/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)