Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PW-5F-PPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika przedszkolna
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag.
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zaliczenie egzaminu zawierającego następujące treści:

wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym,

rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego

typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym,

podstawa programowa wychowania przedszkolnego,

cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi.

modele i koncepcje pedagogiczne

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Terminologia używana w pedagogice przedszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Karwowska-Struczyk (2012), Edukacja przedszkolna, Wyd. UW, Warszawa (libra ibuk)

M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk)

I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk)

Literatura uzupełniająca:

Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole : teoria i praktyka / red. nauk. Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak ; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, 2010.

Dylematy współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / pod red. Edyty Skoczylas-Krotli, Izabeli Sochackiej ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.

W pogłębionym stopniu zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.

Umiejętności

Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.

Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej.

Kompetencje społeczne

Student/-ka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy: - dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywnie zdany test w aplikacji Forms

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Jan Jelinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę obejmującą podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji przedszkolnej oraz cech rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.

Sposobem pomiaru efektów kształcenia będzie egzamin przeprowadzony w formie testowej.

Pełny opis:

Podstawowe bloki tematyczne:

1) wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym

2) rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego

3) typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym

4) cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi

5) modele i koncepcje pedagogiczne

Zaliczenie przedmiotu (na ocenę): egzamin będzie przeprowadzony w formie zdalnej (test). Będzie obejmował treści przedmiotu oraz literaturę przedmiotu (publikacje obowiązkowe oraz informacje zapisane w dokumentach dotyczących edukacji przedszkolnej wymienionych oraz dokumenty prawne, w zakładce "literatura").

Literatura:

Publikacje obowiązkowe

1) M. Karwowska-Struczyk (2012), Edukacja przedszkolna, Wyd. UW, Warszawa (libra ibuk, publikacja dostępna: http://www.aps.edu.pl/biblioteka/e-zasoby/)

Publikacje uzupełniające

Publikacje dostępne na stronie Libra Ibuk (http://www.aps.edu.pl/biblioteka/e-zasoby/):

2) M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk)

3) I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk)

Dokumenty do pracy na zajęciach:

Dostępne on-line (do znalezienia przez studenta samodzielnie w Internecie):

Dokumenty dotyczące edukacji przedszkolnej:

- Podstawa programowa (aktualna)

- Programy wychowania przedszkolnego

- Statuty przedszkola

- Regulaminy rad pedagogicznych/rodzicielskich

- Plany pracy przedszkola (w tym rozkłady dnia)

- Regulaminy bhp i wycieczek

Dokumenty prawne dotyczące funkcjonowania przedszkola:

- Ustawy (prawo oświatowe, kodeks pracy)

- Rozporządzenia (np. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, w sprawie nadzoru pedagogicznego, w sprawie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji )

Uwagi:

Zdalne metody kształcenia on-line, zajęcia prowadzone za pomocą aplikacji MS Teams.

Godziny kontaktowe: Wykład 30h + Ćwiczeń 30h = 60h

Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć - wykłady i ćwiczenia) 40h (w tym zapoznanie się z literaturą obowiązkową oraz poszukiwanie dokumentów w Internecie i zapoznanie się z ich treścią)

Sumaryczna liczba punktów 4 ECTS = 100h

Link do wykładu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af99a5b96dd4a4bd7815564643279523b%40thread.tacv2/conversations?groupId=22fc138c-935c-400d-bcf4-2794131ac861&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Linki do ćwiczeń:

Gr 1

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a516e048a4f6e47c584d702bef353e339%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=aa8c1cef-efb3-464f-a480-8b844d45cab4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr 2

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a39cbefd217dd4443a2b6ed4e4bf2173d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a0598814-377d-4eb8-b399-8f1795e2e6f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr 3

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2561d4fedc424a7b9888dfb042c7827e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=54135fd0-7ae6-44ba-accd-461909e156b3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Gr 4

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0d83317146ec40fd88f7af449acc95e2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=bba985f0-661d-4465-a1ba-c38298626fd4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikler-Chwastek
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska, Anna Mikler-Chwastek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zaliczenie egzaminu zawierającego następujące treści:

wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym,

rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego

typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi.

modele i koncepcje pedagogiczne

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej.

Rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci.

Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi.

Wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

M. Karwowska-Struczyk (2012), Edukacja przedszkolna, Wyd. UW, Warszawa (libra ibuk)

M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk)

I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk)

Literatura uzupełniająca:

Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole : teoria i praktyka / red. nauk. Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak ; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, 2010.

Dylematy współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / pod red. Edyty Skoczylas-Krotli, Izabeli Sochackiej ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2012.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia 30 godzin

Praca własna studenta 35

Przygotowanie do egzaminu 20

Link umożliwiający wejście do grupy zostanie wysłany przez pocztę USOS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce

2. Podstawy wychowania przedszkolnego

3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce

4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego

5. Programy wychowania przedszkolnego

6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu

7. Nauczyciel wychowania przedszkolnego

8. Zabawa

9. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka

10. Alternatywne systemy pedagogiczne

11. Adaptacja dziecka do przedszkola

12. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym

Literatura:

Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005.

Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006.

Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 30 godzin

Ćwiczenia 30 godzin

Praca własna studenta 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu 25 godzin

METODY KSZTAŁCENIA

- podająca (wykład informacyjny)

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Podstawowe bloki tematyczne:

1) wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym

2) rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego

3) typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym

4) cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi

5) modele i koncepcje pedagogiczne

Literatura:

Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005.

Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006.

Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia 15 godzin

Praca własna studenta 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu 40 godzin

METODY KSZTAŁCENIA

- podająca (wykład informacyjny)

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru.

Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac.

Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce

2. Podstawy wychowania przedszkolnego

3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce

4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego

5. Programy wychowania przedszkolnego

6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu

7. Nauczyciel wychowania przedszkolnego

8. Zabawa

9. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka

ĆWICZENIA:

1. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym

2. Adaptacja dziecka do przedszkola

3. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym

4. Wychowanie

5. Alternatywne systemy pedagogiczne

Literatura:

Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005.

Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006.

Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 30 godzin

Ćwiczenia 30 godzin

Praca własna studenta 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu 25 godzin

METODY KSZTAŁCENIA

- podająca (wykład informacyjny)

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska, Beata Szurowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru.

Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac.

Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce

2. Podstawy wychowania przedszkolnego

3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce

4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego

5. Programy wychowania przedszkolnego

6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu

7. Zabawa

8. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka

ĆWICZENIA:

1. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym

2. Adaptacja dziecka do przedszkola

3. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym

4. Wychowanie

5. Alternatywne systemy pedagogiczne

Literatura:

Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005.

Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006.

Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia 15 godzin

Praca własna studenta 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu 40 godzin

METODY KSZTAŁCENIA

- podająca (wykład informacyjny)

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru.

Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac.

Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce

2. Podstawy wychowania przedszkolnego

3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce

4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego

5. Programy wychowania przedszkolnego

6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu

7. Zabawa

8. Nauczyciel wychowania przedszkolnego

9. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka

ĆWICZENIA:

1. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym

2. Adaptacja dziecka do przedszkola

3. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym

4. Wychowanie

5. Alternatywne systemy pedagogiczne

Literatura:

Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005.

Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006.

Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 30 godzin

Ćwiczenia 30 godzin

Praca własna studenta 15 godzin

Przygotowanie do egzaminu 25 godzin

METODY KSZTAŁCENIA

- podająca (wykład informacyjny)

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru.

Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac.

Pełny opis:

BLOKI TEMATYCZNE:

1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce

2. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce

3. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego

4. Programy wychowania przedszkolnego

5. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu

6. Zabawa

7. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka

ĆWICZENIA:

1. Adaptacja dziecka do przedszkola

2. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym

3. Wychowanie

4. Alternatywne systemy pedagogiczne

Literatura:

Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978.

Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005.

Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.

Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005.

Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006.

Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012.

Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010.

Uwagi:

ECTS 4

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia 15 godzin

Praca własna studenta 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu 40 godzin

METODY KSZTAŁCENIA

- podająca (wykład informacyjny)

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia

- praca w zespołach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)