Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PW-5F-PPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) niestacj. jednolite mag. Obowiązkowe dla 2 sem. (PW) ped. przedszkolnej i wczesnoszkolnej, (5-l) stacj. jednolite mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Terminologia używana w pedagogice przedszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student/-ka w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi. W pogłębionym stopniu zna i rozumie procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci. W pogłębionym stopniu zna i rozumie typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym; cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi; modele, funkcje, szanse, zagrożenia współpracy; sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi dzieci i rozwiązywania ich we współpracy z rodziną i otoczeniem dziecka lub ucznia, a także sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia. Umiejętności Student/-ka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej, w tym wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych, w celu dokonania analizy i interpretacji złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania. Potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu oraz tworzyć właściwy klimat w grupie przedszkolnej. Kompetencje społeczne Student/-ka jest gotowy/gotowa do refleksji, w tym krytycznej oceny, odnośnie do poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki przedszkolnej oraz wykazywania umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wychowania przedszkolnego. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
WT ŚR CZ CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz, Jan Jelinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę obejmującą podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji przedszkolnej oraz cech rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Sposobem pomiaru efektów kształcenia będzie egzamin przeprowadzony w formie testowej. |
|
Pełny opis: |
Podstawowe bloki tematyczne: 1) wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym 2) rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego 3) typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym 4) cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi 5) modele i koncepcje pedagogiczne Zaliczenie przedmiotu (na ocenę): egzamin będzie przeprowadzony w formie zdalnej (test). Będzie obejmował treści przedmiotu oraz literaturę przedmiotu (publikacje obowiązkowe oraz informacje zapisane w dokumentach dotyczących edukacji przedszkolnej wymienionych oraz dokumenty prawne, w zakładce "literatura"). |
|
Literatura: |
Publikacje obowiązkowe 1) M. Karwowska-Struczyk (2012), Edukacja przedszkolna, Wyd. UW, Warszawa (libra ibuk, publikacja dostępna: http://www.aps.edu.pl/biblioteka/e-zasoby/) Publikacje uzupełniające Publikacje dostępne na stronie Libra Ibuk (http://www.aps.edu.pl/biblioteka/e-zasoby/): 2) M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk) 3) I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk) Dokumenty do pracy na zajęciach: Dostępne on-line (do znalezienia przez studenta samodzielnie w Internecie): Dokumenty dotyczące edukacji przedszkolnej: - Podstawa programowa (aktualna) - Programy wychowania przedszkolnego - Statuty przedszkola - Regulaminy rad pedagogicznych/rodzicielskich - Plany pracy przedszkola (w tym rozkłady dnia) - Regulaminy bhp i wycieczek Dokumenty prawne dotyczące funkcjonowania przedszkola: - Ustawy (prawo oświatowe, kodeks pracy) - Rozporządzenia (np. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, w sprawie nadzoru pedagogicznego, w sprawie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ) |
|
Uwagi: |
Zdalne metody kształcenia on-line, zajęcia prowadzone za pomocą aplikacji MS Teams. Godziny kontaktowe: Wykład 30h + Ćwiczeń 30h = 60h Praca własna studenta (przygotowanie się do zajęć - wykłady i ćwiczenia) 40h (w tym zapoznanie się z literaturą obowiązkową oraz poszukiwanie dokumentów w Internecie i zapoznanie się z ich treścią) Sumaryczna liczba punktów 4 ECTS = 100h Link do wykładu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3af99a5b96dd4a4bd7815564643279523b%40thread.tacv2/conversations?groupId=22fc138c-935c-400d-bcf4-2794131ac861&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do ćwiczeń: Gr 1 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a516e048a4f6e47c584d702bef353e339%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=aa8c1cef-efb3-464f-a480-8b844d45cab4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr 2 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a39cbefd217dd4443a2b6ed4e4bf2173d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a0598814-377d-4eb8-b399-8f1795e2e6f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr 3 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a2561d4fedc424a7b9888dfb042c7827e%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=54135fd0-7ae6-44ba-accd-461909e156b3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Gr 4 https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0d83317146ec40fd88f7af449acc95e2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=bba985f0-661d-4465-a1ba-c38298626fd4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Mikler-Chwastek | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska, Anna Mikler-Chwastek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie egzaminu zawierającego następujące treści: wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym, rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym. cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi. modele i koncepcje pedagogiczne |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w wieku przedszkolnym, w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej. Rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci. Typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi. Wybrane modele i koncepcje pedagogiczne oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: M. Karwowska-Struczyk (2012), Edukacja przedszkolna, Wyd. UW, Warszawa (libra ibuk) M. Kotarba-Kańczugowska (2013), Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej, Wyd. APS, Warszawa (libra ibuk) I. Sikorska (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów edukacyjnych. Wyd. UJ, Kraków (libra ibuk) Literatura uzupełniająca: Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole : teoria i praktyka / red. nauk. Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak ; Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I, 2010. Dylematy współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / pod red. Edyty Skoczylas-Krotli, Izabeli Sochackiej ; Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa : Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, 2012. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia 30 godzin Praca własna studenta 35 Przygotowanie do egzaminu 20 Link umożliwiający wejście do grupy zostanie wysłany przez pocztę USOS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
CW
WT CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE: 1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 2. Podstawy wychowania przedszkolnego 3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego 5. Programy wychowania przedszkolnego 6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 7. Nauczyciel wychowania przedszkolnego 8. Zabawa 9. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka 10. Alternatywne systemy pedagogiczne 11. Adaptacja dziecka do przedszkola 12. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym |
|
Literatura: |
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 30 godzin Ćwiczenia 30 godzin Praca własna studenta 15 godzin Przygotowanie do egzaminu 25 godzin METODY KSZTAŁCENIA - podająca (wykład informacyjny) - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Podstawowe bloki tematyczne: 1) wychowanie, edukacja, kształcenie dzieci w wieku przedszkolnym 2) rola i zadania nauczyciela wychowania przedszkolnego 3) typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym 4) cele i zasady współpracy przedszkola z podmiotami zewnętrznymi 5) modele i koncepcje pedagogiczne |
|
Literatura: |
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia 15 godzin Praca własna studenta 30 godzin Przygotowanie do egzaminu 40 godzin METODY KSZTAŁCENIA - podająca (wykład informacyjny) - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WYK
CW
WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru. Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE: 1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 2. Podstawy wychowania przedszkolnego 3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego 5. Programy wychowania przedszkolnego 6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 7. Nauczyciel wychowania przedszkolnego 8. Zabawa 9. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka ĆWICZENIA: 1. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym 2. Adaptacja dziecka do przedszkola 3. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym 4. Wychowanie 5. Alternatywne systemy pedagogiczne |
|
Literatura: |
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 30 godzin Ćwiczenia 30 godzin Praca własna studenta 15 godzin Przygotowanie do egzaminu 25 godzin METODY KSZTAŁCENIA - podająca (wykład informacyjny) - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska, Beata Szurowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru. Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE: 1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 2. Podstawy wychowania przedszkolnego 3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego 5. Programy wychowania przedszkolnego 6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 7. Zabawa 8. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka ĆWICZENIA: 1. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym 2. Adaptacja dziecka do przedszkola 3. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym 4. Wychowanie 5. Alternatywne systemy pedagogiczne |
|
Literatura: |
Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia 15 godzin Praca własna studenta 30 godzin Przygotowanie do egzaminu 40 godzin METODY KSZTAŁCENIA - podająca (wykład informacyjny) - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ CW
WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru. Punktacja: 20-19 pkt - ocena bardzo dobra 18-17 pkt - ocena dobra plus 16-15 pkt - ocena dobra 14 -13 pkt -ocena dostateczna plus 12-11 pkt - ocena dostateczna 10 pkt i mniej - ocena niedostateczna Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. Aktywność w czasie zajęć, rozumiana jako praca w grupach, wykonywanie zadań zleconych przez wykładowcę podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE: WYKŁAD: 1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 2. Podstawy wychowania przedszkolnego 3. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 4. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego 5. Programy wychowania przedszkolnego 6. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 7. Zabawa 8. Nauczyciel wychowania przedszkolnego 9. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka ĆWICZENIA: 1. Polskie koncepcje wychowania przedszkolnego w okresie międzywojennym 2. Adaptacja dziecka do przedszkola 3. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym 4. Wychowanie 5. Alternatywne systemy pedagogiczne |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. Kot S. Historia wychowania, t.1, 2, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 30 godzin Ćwiczenia 30 godzin Praca własna studenta 15 godzin Przygotowanie do egzaminu 25 godzin METODY KSZTAŁCENIA - podająca (wykład informacyjny) - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru. Punktacja: 15-14 pkt - ocena bardzo dobra 13 pkt - ocena dobra plus 12-11 pkt - ocena dobra 10 - 9 pkt ocena dostateczna plus 8 pkt - ocena dostateczna 7 pkt i mniej ocena niedostateczna Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie oceny poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć. Aktywność w czasie zajęć, rozumiana jako praca w grupach, wykonywanie zadań zleconych przez wykładowcę podczas zajęć, przygotowanie wymaganych prac. |
|
Pełny opis: |
BLOKI TEMATYCZNE: WYKŁAD: 1. Geneza i rozwój pedagogiki przedszkolnej w Polsce 2. Organizacja wychowania przedszkolnego w Polsce 3. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego 4. Programy wychowania przedszkolnego 5. Przestrzeń edukacyjna w przedszkolu 6. Zabawa 7. Sytuacje edukacyjne i zadania we wspieraniu rozwoju dziecka ĆWICZENIA: 1. Adaptacja dziecka do przedszkola 2. Współpraca nauczycieli z rodzicami i środowiskiem lokalnym 3. Wychowanie 4. Alternatywne systemy pedagogiczne |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bobrowska-Nowak, W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1978. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Instytut wydawniczy Erica, Warszawa 2005. Mikler – Chwastek A., Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014. Schaffer R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa 2005. Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków 2006. Skarbek, K. i Wrońska, I. Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym, 2013 Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Igniatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Gruszczyk- Kolczyńska E., (red) . Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2014. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola, Kraków 2012. Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E. Program wspomagania i edukacji starszych przedszkolaków, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010. Kot S. Historia wychowania, t.1, 2, Wydawnictwo Akademickie Żak, 2010. |
|
Uwagi: |
ECTS 4 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia 15 godzin Praca własna studenta 30 godzin Przygotowanie do egzaminu 40 godzin METODY KSZTAŁCENIA - podająca (wykład informacyjny) - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia - praca w zespołach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.