Zajęcia 1 & 2 (18.02.2020). Zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz, twórczość, kreatywność – analiza znaczeń; typologiczny model kreatywności (zajęcia stacjonarne)
Zajęcia 2 & 3 (25.02.2020 & 10.03.2020). Metodyka pracy z grupą. Uczeń zdolny w grupie rówieśniczej (zajęcia stacjonarne)
Zajęcia 4 (10.03.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego. Trening kreatywności, K. Szmidt (zajęcia zdalne)
Literatura:
1. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion.
Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:
- prezentacja multimedialna z założeniami ww. treningu i przykładowymi zajęciami
- link do wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole. prof. Szmidta na YT
Zadania dla studentów: zapoznanie się z teorią dotyczącą myślenia pytajnego, zapoznanie się z metodyką rozwijania myślenia pytajnego, zapoznanie si.ę z założeniami treningu rozwijającego myślenia pytajne, zapoznanie się z przykładowymi ćwiczeniami rozwijającymi myślenie pytajne, wysłuchanie wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole.
Zajęcia 5 (17.03.2020). Fabularyzacja zajęć, metoda organizowania okazji edukacyjnych. Program "Podróże. Skarby. Przygoda." - J. Uszyńska- Jarmoc (zajęcia zdalne).
Literatura:
Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże, skarby, przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. TransHumana.
Materiały dla studentów przesłane za posrednictwem poczty elektronicznej:
- film edukacyjny na YT "Metoda Walta Disneya"
- materiały metodyczne: podręcznik i program "Podróże. Skarby. Przygoda." przykładowe karty aktywności z tego programu
Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami programu "Podróże. Skarby. Przygoda, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza przesłanych karty aktywności, zapoznanie się z metoda Walta Disneya.
Zajęcia 6 (24.03.2020). Rozwijanie myślenia dywergencyjnego. Programy typu „doodles books” (zajęcia zdalne).
Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:
- film "Jak narysować Ważkę Grażkę
- programy edukacyjne "Twórcze bazgroły", "Myślanki", "Bazgroszyty"
- prezentacja multimedialna "Programy typu doodles books"
Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami programów typu doodles books, zapoznanie się z kartami pracy z ww. programu, analiza przesłanych karty aktywności.
Zajęcia 7 (31.03.2020). Karty skojarzeniowe - rozwijanie twórczej wyobraźni (zajęcia zdalne)
Literatura:
Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza.
Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty eleketronicznej:
- prezentacja multimedialna "Karty skojarzeniowe"
- program z autorskimi ćwiczeniami "Karty skojarzeniowe"(materiały autorskie osoby prowadzącej zajęcia)
- przykładowa talia kart skojarzeniowych (materiały autorskie osoby prowadzącej zajęcia)
Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką stosowania kart skojarzeniowych, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza treści przesłanych karty skojarzeniowych
Zajęcia 8 (07.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Technika obrazków dynamicznych (zajęcia zdalne).
Literatura:
Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri.
Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej.
Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:
- literatura podstawowa
- mapa myśli prezentująca założenia programu „Zabawy z wyobraźnią” (technika obrazków dynamicznych)
- przykładowy obrazek dynamiczny (praca autorska osoby prowadzącej zajęcia)
- wywiad z autorką programu „Zabawy z wyobraźnią” prezentujący założenia techniki obrazków dynamicznych
- autorski, przykładowy scenariusz zajęć z użyciem obrazka dynamicznego
Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami techniki obrazków dynamicznych, analiza treści przesłanego obrazka dynamicznego, analiza przykładowego scenariusza zajęć z użyciem obrazka dynamicznego.
Zajęcia 8 (07.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Technika obrazków dynamicznych (zajęcia zdalne).
Literatura:
Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri.
Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej.
Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej:
- literatura podstawowa
- mapa myśli prezentująca założenia programu „Zabawy z wyobraźnią” (technika obrazków dynamicznych)
- przykładowy obrazek dynamiczny (praca autorska osoby prowadzącej zajęcia)
- wywiad z autorką programu „Zabawy z wyobraźnią” prezentujący założenia techniki obrazków dynamicznych
- autorski, przykładowy scenariusz zajęć z użyciem obrazka dynamicznego
Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami techniki obrazków dynamicznych, analiza treści przesłanego obrazka dynamicznego, analiza przykładowego scenariusza zajęć z użyciem obrazka dynamicznego.
|