Praca z dzieckiem zdolnym [10-1S-PDZ1]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Praca z dzieckiem zdolnym [10-1S-PDZ1] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Dorota Jankowska |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Bałachowicz, J. (2013). Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli. [W:] I. Adamek, J. Bałachowicz (red.). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 2. Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele 3. Dziedziewicz, D. (2009). Twórczość dziecka- problemy identyfikacji [W:] M. Karwowski (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS. Karwowski, M. (2009). Oblicza uczniowskiej kreatywności. Psychologia w Szkole, 24, 4-16. 4. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP. [rozdział 1] 5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506) z późn. zm. 6. Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri. Programy, metody, techniki: 1. Domań, R. (2010). Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność. Lublin: Wydawnictwo Klanza. 2. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011). Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia. 3. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011).Twórcze bazgroły. Nowe przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia. 4. Gajda, A., Dziedziewicz, D., Kostrzewa, Ł. (2009). Psychopedagogika Kreatywności i Edukacja Włączająca – o projekcie „Kompas Kreatywności” [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. 5. Jankowska, D. M. (2015). Fabularyzacja, czyli podróżowanie oczyma wyobraźni. Przedszkolne ABC, 6, 8-11. 6. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. 7. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej. 8. Szmidt, K. J. (2005). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion 9. Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. 10. Witerska, K. (200). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin. 11. Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. 12. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowski, M. (2014). Developing Children's Intercultural Competence and Creativity. Thinking Skills and Creativity,13, 32-42. 13. Dziedziewicz, D. Gajda, A., & Karwowski, M. (2015). How to Develop Children’s Creativity and Intercultural Sensitivity: A Creativity Compass Program (p. 133-143). In: A. G. Tan, C. Parleth, (Eds.), Creativity, Culture, and Development. Singapore: Springer (ISSN: 23646675). |
Zakres tematów: |
Zajęcia 1 & 2 (18.02.2020). Zdolności, uzdolnienia, talent, geniusz, twórczość, kreatywność – analiza znaczeń; typologiczny model kreatywności (zajęcia stacjonarne) Zajęcia 2 & 3 (25.02.2020 & 10.03.2020). Metodyka pracy z grupą. Uczeń zdolny w grupie rówieśniczej (zajęcia stacjonarne) Zajęcia 4 (10.03.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego. Trening kreatywności, K. Szmidt (zajęcia zdalne) Literatura: 1. Szmidt, J, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Helion. Materiały dla studentów wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - prezentacja multimedialna z założeniami ww. treningu i przykładowymi zajęciami - link do wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole. prof. Szmidta na YT Zadania dla studentów: zapoznanie się z teorią dotyczącą myślenia pytajnego, zapoznanie się z metodyką rozwijania myślenia pytajnego, zapoznanie si.ę z założeniami treningu rozwijającego myślenia pytajne, zapoznanie się z przykładowymi ćwiczeniami rozwijającymi myślenie pytajne, wysłuchanie wykładu nt. twórczej aktywności w polskiej szkole. Zajęcia 5 (17.03.2020). Fabularyzacja zajęć, metoda organizowania okazji edukacyjnych. Program "Podróże. Skarby. Przygoda." - J. Uszyńska- Jarmoc (zajęcia zdalne). Literatura: Uszyńska- Jarmoc, J. (2005). Podróże, skarby, przygoda : podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. TransHumana. Materiały dla studentów przesłane za posrednictwem poczty elektronicznej: - film edukacyjny na YT "Metoda Walta Disneya" - materiały metodyczne: podręcznik i program "Podróże. Skarby. Przygoda." przykładowe karty aktywności z tego programu Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami programu "Podróże. Skarby. Przygoda, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza przesłanych karty aktywności, zapoznanie się z metoda Walta Disneya. Zajęcia 6 (24.03.2020). Rozwijanie myślenia dywergencyjnego. Programy typu „doodles books” (zajęcia zdalne). Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - film "Jak narysować Ważkę Grażkę - programy edukacyjne "Twórcze bazgroły", "Myślanki", "Bazgroszyty" - prezentacja multimedialna "Programy typu doodles books" Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami programów typu doodles books, zapoznanie się z kartami pracy z ww. programu, analiza przesłanych karty aktywności. Zajęcia 7 (31.03.2020). Karty skojarzeniowe - rozwijanie twórczej wyobraźni (zajęcia zdalne) Literatura: Domań, R. (1999). Karty dialogowe. Klanza. Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty eleketronicznej: - prezentacja multimedialna "Karty skojarzeniowe" - program z autorskimi ćwiczeniami "Karty skojarzeniowe"(materiały autorskie osoby prowadzącej zajęcia) - przykładowa talia kart skojarzeniowych (materiały autorskie osoby prowadzącej zajęcia) Zadania dla studentów: zapoznanie się z metodyką stosowania kart skojarzeniowych, zapoznanie się z ćwiczeniami z ww. programu, analiza treści przesłanych karty skojarzeniowych Zajęcia 8 (07.04.2020). Rozwijanie myślenia pytajnego i wyobraźni. Technika obrazków dynamicznych (zajęcia zdalne). Literatura: Jankowska, D. M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Liberi Libri. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej. Materiały dla studentów przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej: - literatura podstawowa - mapa myśli prezentująca założenia programu „Zabawy z wyobraźnią” (technika obrazków dynamicznych) - przykładowy obrazek dynamiczny (praca autorska osoby prowadzącej zajęcia) - wywiad z autorką programu „Zabawy z wyobraźnią” prezentujący założenia techniki obrazków dynamicznych - autorski, przykładowy scenariusz zajęć z użyciem obrazka dynamicznego Zadania dla studentów: zapoznanie się z założeniami techniki obrazków dynamicznych, analiza treści przesłanego obrazka dynamicznego, analiza przykładowego scenariusza zajęć z użyciem obrazka dynamicznego. |
Metody dydaktyczne: |
- wykład, prezentacja multimedialna - film edukacyjny - ćwiczenia praktyczne - analiza tekstów źródłowych - metody aktywizujące i problemowe - praca zdalna |
Metody i kryteria oceniania: |
PRACA praktyczna (scenariusz zajęć) przesłana w korespondencji mailowej |
Uwagi: |
gr ćwiczeniowa II DZPE-PWK 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.