Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej [PE-2M-BPS]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej [PE-2M-BPS] | ||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Zn]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||
Prowadzący: | Julia Serwa | ||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kilian, M. (red.)(2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) Aouill, B., Maliszewski, W. J. (2007). Media- komunikacja: zdrowie i psychologia. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek. Błachnio, A. (2019). Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8. Czechowski, K., Wilmowska-Pietruszyńska, A. (2016). O potrzebie rehabilitacji kompleksowej. Niepełnosprawność- zagadnienia, problemy, rozwiązania, 19. Domagała-Zyśk, E., Wiącek, G., Książek, M. (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme Dykcik, W. (red.)(2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Fiszer, A. (2916). Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych. Studia krytyczne/Critical Studies, 2. Kilian, M., Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2018). Niepełnoprawność w okresie późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. Prysak, D. (2020). Nienasycona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Parezja,2. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna, t.1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.(IBUK Libra). Struck-Pergończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu- zarys zjawiska, Komunikacja społeczna, 4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2017 r. poz. 697, ze zm.). Ustawa z dnia 09 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022 poz.1700). |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Wrodzone i nabyte uszkodzenie wzroku – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. 2. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Wrodzone i nabyte uszkodzenie słuchu – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. 3. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 5. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób przewlekle chorych i z niesprawnością ruchową. Pojęcie choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacje. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby.. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, z chorobą przewlekłą. 6. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (2 zajęcia). Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów - Programy aktywności, świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). 7. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych. Termin osoba głuchoniewidoma. Zróżnicowanie w grupie osób ze współwystępującym uszkodzeniem słuchu i wzroku. Edukacja, rehabilitacja- w tym metody porozumiewania osób głuchoniewidomych, sytuacja społeczna i zawodowa. 8. Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. 9. Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji).Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne- indywidualne i grupowe, prezentacja fragmentów filmów, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącego ćwiczenia |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń - w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniem otwartym (na ocenę) - praca zaliczeniowa: przygotowanie i przedstawienie prezentacji wybranej spośród podanych - metody pracy pedagoga specjalnego (praca grupowa na ocenę) - aktywność merytoryczna podczas zajęć. |
||||||||||||
Uwagi: |
gr. ćwiczeniowa II ZU/PE - moduł B Opis metod kształcenia: Ćwiczenia: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne- indywidualne i grupowe, prezentacja fragmentów filmów, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącego ćwiczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.