Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2M-BPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowy moduł "B" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowy moduł "B" dla 3 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Człowiek z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej – charakterystyka zagadnienia. Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. Andragogika i gerontologia specjalna – dorosłość i wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności. Analiza poszczególnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej – wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób zaburzeniami ze spektrum autyzmu, osób nieprzystosowanych społecznie. Współczesne problemy geragogiki specjalnej. Starość a niepełnosprawność. Jakość życia seniorów, formy opieki i pomocy dla ludzi starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Warunki dialogu międzypokoleniowego. Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Obraz osoby z niepełnosprawnością w mediach. Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej. Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga. Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego. Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Kolokwia cząstkowe (dwa) obejmujące materiał ćwiczeń - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym. - Praca zaliczeniowa: przygotowanie i przedstawienie prezentacji wybranej metody pracy pedagoga specjalnego - praca grupowa. - Kolokwium obejmujące materiał wykładów - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym. - Aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym - w aspekcie historycznym. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk; rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. -Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Jakość życia seniorów z niepełnosprawnością. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Znaczenie i warunki dialogu międzypokoleniowego. Formy opieki i pomocy dla osób starszych. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach – tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Znaczenie języka towarzyszącego przedstawianiu osób z niepełnosprawnością w mediach dla ich sytuacji społecznej, wytyczne Konwencji praw osób niepełnosprawnych w tym obszarze. - Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Cechy mediów cyfrowych. Rola nowych mediów i nowych technologii w zwiększaniu aktywności i niezależności osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia; wpływ na rozwijanie osobowości. Znaczenie racjonalnego korzystania z nowych mediów przez osoby z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Wrodzone i nabyte uszkodzenie wzroku – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Wrodzone i nabyte uszkodzenie słuchu – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób przewlekle chorych i z niesprawnością ruchową. Pojęcie choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacje. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, z chorobą przewlekłą. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (2 zajęcia). Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów - Programy aktywności, świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych. Termin osoba głuchoniewidoma. Zróżnicowanie w grupie osób ze współwystępującym uszkodzeniem słuchu i wzroku. Edukacja, rehabilitacja- w tym metody porozumiewania osób głuchoniewidomych, sytuacja społeczna i zawodowa. - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji).Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kilian, M. (red.)(2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) Aouill, B., Maliszewski, W. J. (2007). Media- komunikacja: zdrowie i psychologia. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek. Błachnio, A. (2019). Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8. Czechowski, K., Wilmowska-Pietruszyńska, A. (2016). O potrzebie rehabilitacji kompleksowej. Niepełnosprawność- zagadnienia, problemy, rozwiązania, 19. Domagała-Zyśk, E., Wiącek, G., Książek, M. (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme Dykcik, W. (red.)(2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Fiszer, A. (2916). Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych. Studia krytyczne/Critical Studies, 2. Kilian, M., Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2018). Niepełnoprawność w okresie późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. Prysak, D. (2020). Nienasycona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Parezja,2. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna, t.1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.(IBUK Libra). Struck-Pergończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu- zarys zjawiska, Komunikacja społeczna, 4. Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący, głusi głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa: wydawnictwo WSiP. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2017 r. poz. 697, ze zm.). Ustawa z dnia 09 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022 poz.1700). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład- wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. Ćwiczenia: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne- indywidualne i grupowe, prezentacja fragmentów filmów, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącego ćwiczenia. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady i ćwiczenia) - 45g przygotowanie się do zajęć -30g. przygotowanie pracy zaliczeniowej-10g. przygotowanie się do zaliczenia/kolokwium -30g. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta- 115g. Liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Maciątek, Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji prowadzącego ćwiczenia - podana studentom na pierwszych zajęciach i w sylabusie grupy). - Praca zaliczeniowa (forma uzależniona od decyzji prowadzącego ćwiczenia- podana j.w.). - Kolokwium obejmujące materiał wykładów - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym. - Aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cel pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk- rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Jakość życia, formy opieki i pomocy dla seniorów z niepełnosprawnością. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia wzroku dla funkcjonowania dziecka/osoby. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia słuchu dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, uwarunkowania adaptacji społecznej, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (Metoda W.Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji). Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kilian, M. (red.)(2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) Aouill, B., Maliszewski, W. J. (2007). Media- komunikacja: zdrowie i psychologia. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek. Błachnio, A. (2019). Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8. Czechowski, K., Wilmowska-Pietruszyńska, A. (2016). O potrzebie rehabilitacji kompleksowej. Niepełnosprawność- zagadnienia, problemy, rozwiązania, 19. Domagała-Zyśk, E., Wiącek, G., Książek, M. (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme Dykcik, W. (red.)(2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Fiszer, A. (2916). Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych. Studia krytyczne/Critical Studies, 2. Kilian, M., Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2018). Niepełnoprawność w okresie późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. Prysak, D. (2020). Nienasycona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Parezja,2. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna, t.1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.(IBUK Libra). Struck-Pergończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu- zarys zjawiska, Komunikacja społeczna, 4. Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący, głusi głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa: wydawnictwo WSiP. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2017 r. poz. 697, ze zm.). Ustawa z dnia 09 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022 poz.1700). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład- wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Ćwiczenia: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne- indywidualne i grupowe, prezentacja fragmentów filmów, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącego ćwiczenia Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady i ćwiczenia) - 24g przygotowanie się do zajęć -35g. przygotowanie pracy zaliczeniowej-16g. przygotowanie się do zaliczenia/kolokwium -35g. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta- 110g. Liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Kolokwia cząstkowe (dwa) obejmujące materiał ćwiczeń - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym - Praca zaliczeniowa: przygotowanie i przedstawienie prezentacji wybranej metody pracy pedagoga specjalnego - praca grupowa - Kolokwium obejmujące materiał wykładów - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym. - Aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cele, zasady oraz funkcje pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Opieka i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością lub niedostosowaniem społecznym - w aspekcie historycznym. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk; rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Proces starzenia się w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Jakość życia seniorów z niepełnosprawnością. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Znaczenie i warunki dialogu międzypokoleniowego. Formy opieki i pomocy dla osób starszych. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Znaczenie języka towarzyszącego przedstawianiu osób z niepełnosprawnością w mediach dla ich sytuacji społecznej, wytyczne Konwencji praw osób niepełnosprawnych w tym obszarze. - Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Cechy mediów cyfrowych. Rola nowych mediów i nowych technologii w zwiększaniu aktywności i niezależności osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia; wpływ na rozwijanie osobowości. Znaczenie racjonalnego korzystania z nowych mediów przez osoby z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Wrodzone i nabyte uszkodzenie wzroku – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Wrodzone i nabyte uszkodzenie słuchu – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób przewlekle chorych i z niesprawnością ruchową. Pojęcie choroby przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej, klasyfikacje. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności ruchowej – konsekwencje dla funkcjonowania dziecka/osoby.. Edukacja, rehabilitacja, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, z chorobą przewlekłą. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (2 zajęcia). Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów - Programy aktywności, świadomość ciała, kontakt i komunikacja, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością sprzężoną - głuchoniewidomych. Termin osoba głuchoniewidoma. Zróżnicowanie w grupie osób ze współwystępującym uszkodzeniem słuchu i wzroku. Edukacja, rehabilitacja- w tym metody porozumiewania osób głuchoniewidomych, sytuacja społeczna i zawodowa. - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji).Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kilian, M. (red.)(2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) Aouill, B., Maliszewski, W. J. (2007). Media- komunikacja: zdrowie i psychologia. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek. Błachnio, A. (2019). Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8. Czechowski, K., Wilmowska-Pietruszyńska, A. (2016). O potrzebie rehabilitacji kompleksowej. Niepełnosprawność- zagadnienia, problemy, rozwiązania, 19. Domagała-Zyśk, E., Wiącek, G., Książek, M. (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme Dykcik, W. (red.)(2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Fiszer, A. (2916). Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych. Studia krytyczne/Critical Studies, 2. Kilian, M., Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2018). Niepełnoprawność w okresie późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. Prysak, D. (2020). Nienasycona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Parezja,2. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna, t.1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.(IBUK Libra). Struck-Pergończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu- zarys zjawiska, Komunikacja społeczna, 4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2017 r. poz. 697, ze zm.). Ustawa z dnia 09 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022 poz.1700). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład- wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy. Ćwiczenia: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne- indywidualne i grupowe, prezentacja fragmentów filmów, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącego ćwiczenia Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady i ćwiczenia) - 45g przygotowanie się do zajęć -30g. przygotowanie pracy zaliczeniowej-10g. przygotowanie się do zaliczenia/kolokwium -30g. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta- 115g. Liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Paradowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Paradowska, Julia Serwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
- Kolokwium obejmujące materiał ćwiczeń (forma kolokwium uzależniona od decyzji prowadzącego ćwiczenia - podana studentom na pierwszych zajęciach i w sylabusie grupy). - Praca zaliczeniowa (forma uzależniona od decyzji prowadzącego ćwiczenia- podana j.w.). - Kolokwium obejmujące materiał wykładów - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym. - Aktywność podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cel pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk- rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Jakość życia, formy opieki i pomocy dla seniorów z niepełnosprawnością. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. Ćwiczenia - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niewidomych i słabowidzących (tyflopedagogiki). Definicje i klasyfikacje niewidzenia i słabowzroczności. Przyczyny niepełnosprawności wzrokowej. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia wzroku dla funkcjonowania dziecka/osoby. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niewidomych i słabowidzących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niesłyszących i słabosłyszących (surdopedagogiki). Definicje i klasyfikacje dysfunkcji słuchu. Przyczyny uszkodzenia słuchu. Konsekwencje wrodzonego i nabytego uszkodzenia słuchu dla funkcjonowania dziecka/osoby. Metody porozumiewania się z osobami niesłyszącymi. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, sytuacja społeczna i zawodowa osób niesłyszących i słabosłyszących. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną. Niepełnosprawność intelektualna - definicja, klasyfikacja, przyczyny. Charakterystyka funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną - zróżnicowanie. System kształcenia, kierunki rehabilitacji, uwarunkowania adaptacji społecznej, sytuacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Kryteria diagnostyczne aktualnie obowiązujące w Polsce (w okresie przejściowym) - ICD 10/diagnozowanie autyzmu. Charakterystyka funkcjonowania dzieci/osób z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. Wybrane metody terapii autyzmu. Klasyfikacja zaburzeń ze spektrum autyzmu wg. ICD 11- podstawowe różnice/kierunki zmian. Edukacja, adaptacja społeczna osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. - Wybrane metody pracy pedagoga specjalnego. (Metoda W.Sherborne, terapia integracji sensorycznej, metoda M. i Ch. Knilów, Biblioterapia, metoda behawioralna (instrumentalna). Wybrane metody Komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC). - Sieroctwo społeczne jako problem pedagogiki specjalnej. Pojęcie i kryteria sieroctwa społecznego. Przyczyny, stopnie oraz skutki sieroctwa społecznego. Kompensacja sieroctwa społecznego w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej. - Wybrane zagadnienia z pedagogiki osób niedostosowanych społecznie (resocjalizacji). Pojęcie, objawy, przyczyny, stadia, typologie i diagnozowanie niedostosowania społecznego. Pojęcie resocjalizacji, fazy oddziaływań resocjalizacyjnych, modele resocjalizacji, metody pracy resocjalizacyjnej. Resocjalizacja w środowisku otwartym i zamkniętym - wybrane aspekty. Profilaktyka niedostosowania społecznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa (wykład/ćwiczenia) Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Kilian, M. (red.)(2021). Pedagogika specjalna osób w starszym wieku. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Zawiślak, A. (2009). Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. (IBUK Libra) Literatura uzupełniająca (wykład/ ćwiczenia) Aouill, B., Maliszewski, W. J. (2007). Media- komunikacja: zdrowie i psychologia. Toruń: Wydawnictwo: Adam Marszałek. Błachnio, A. (2019). Potencjał osób w starości. Poczucie jakości życia w procesie starzenia się. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Chrąściel, Katarzyna (2007). Sieroctwo społeczne jako skutek dysfunkcjonalności wychowawczej środowiska rodzinnego. Wychowanie na Co Dzień, 7/8. Czechowski, K., Wilmowska-Pietruszyńska, A. (2016). O potrzebie rehabilitacji kompleksowej. Niepełnosprawność- zagadnienia, problemy, rozwiązania, 19. Domagała-Zyśk, E., Wiącek, G., Książek, M. (2017). Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności. Lublin: Wydawnictwo Episteme Dykcik, W. (red.)(2009). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Fiszer, A. (2916). Nowe media jako narzędzia usprawniające życie osób niepełnosprawnych. Studia krytyczne/Critical Studies, 2. Kilian, M., Śmiechowska- Petrovskij, E. (red.) (2018). Niepełnoprawność w okresie późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Obuchowska, I. (red.)(2008). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo WSiP. Prysak, D. (2020). Nienasycona dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Parezja,2. Sękowska, Z.(2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo WSPS. Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna, t.1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.(IBUK Libra). Struck-Pergończyk, M. (2013). Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu- zarys zjawiska, Komunikacja społeczna, 4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. 2017 r. poz. 697, ze zm.). Ustawa z dnia 09 czerwca 2022r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U.2022 poz.1700). |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład- wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Ćwiczenia: praca z tekstem, rozmowa kierowana, ćwiczenia praktyczne- indywidualne i grupowe, prezentacja fragmentów filmów, prezentacja multimedialna w wykonaniu prowadzącego ćwiczenia Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe (wykłady i ćwiczenia) - 24g przygotowanie się do zajęć -35g. przygotowanie pracy zaliczeniowej-16g. przygotowanie się do zaliczenia/kolokwium -35g. Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta- 110g. Liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.