Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej [PE-2M-BPS]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane zagadnienia pedagogiki specjalnej [PE-2M-BPS] | ||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025 [2024Zn]
(w trakcie)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 10:25
(sala nieznana) |
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Paradowska | ||||||||
Literatura: |
- Podana w sylabusie głównym przedmiotu |
||||||||
Zakres tematów: |
Wykład - Pedagogika specjalna jako interdyscyplinarna nauka społeczna. Przedmiot, podmiot, cel pedagogiki specjalnej, relacje z innymi dyscyplinami naukowymi i pedagogiką. Subdyscypliny pedagogiki specjalnej. - Człowiek z niepełnosprawnością. Ewolucja w rozumieniu niepełnosprawności, modele niepełnosprawności - implikacje dla sytuacji osób z niepełnosprawnością. Proces rehabilitacji kompleksowej - charakterystyka zagadnienia. - Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie. Proces adaptacji rodziców do sytuacji niepełnosprawności dziecka, modyfikacja funkcji pełnionych przez rodzinę, znaczenie postaw wychowawczych rodziców dla rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Wsparcie społeczne rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością - rodzaje i znacznie wsparcia. - Andragogika specjalna/dorosłość w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Realizacja zadań rozwojowych w okresie dorosłości przez osoby z niepełnosprawnością- zróżnicowanie sytuacji, jej uwarunkowania. Wybrane formy wsparcia, w tym przykłady dobrych praktyk- rola organizacji pozarządowych. Znaczenie normalizacji życia dorosłych osób z niepełnosprawnością. - Gerontologia (geragogika) specjalna/wiek podeszły w sytuacji niepełnosprawności - wybrane zagadnienia. Starość a niepełnosprawność - tendencje demograficzne i dynamika zmian. Specyfika niepełnosprawności osób starszych. Osoba starsza w rodzinie - status społeczny i przyczyny zmian. Znaczenie i warunki dialogu międzypokoleniowego. Jakość życia, formy opieki i pomocy dla seniorów z niepełnosprawnością. - Media a środowisko osób z niepełnosprawnością. Wizerunek osób z niepełnosprawnością w mediach - tradycyjne i współczesne sposoby ich przedstawiania, konsekwencje dla odbioru społecznego osób z niepełnosprawnością. Nowe media jako narzędzie usprawniające życie osób z niepełnosprawnością. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwencjonalny, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy; prezentacja fragmentów filmów do tematyki wykładów. |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- Kolokwium obejmujące materiał wykładów - test z pytaniami jednokrotnego wyboru i pytaniem otwartym. W przypadku osób wyróżniających się na ćwiczeniach (z oceną śr. 4,5 oraz 5,0- wg. informacji przekazanej przez osobę prowadzącą ćwiczenia) będą doliczone punkty do wyników testu z wykładów (+3 pkt. za ocenę 4,5 z ćwiczeń oraz + 4 pkt. za ocenę 5,0 z ćwiczeń); ocena wynikająca z łącznej liczby punktów (tj. z reguły podwyższona o 0,5 w stosunku do oceny z testu z wykładów)- zostanie wpisana w zaliczeniu przedmiotu w USOS. |
||||||||
Uwagi: |
gr. wykładowa II ZU/PE - moduł B |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.