Dydaktyka specjalna [PC-5F-DYS1]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 6
Przedmiot: | Dydaktyka specjalna [PC-5F-DYS1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Wałachowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Mindmapping Buzan, T., Buzan, B. (2008). Mapy twoich myśli: mindmapping, czyli notowanie interaktywne. Łódź: Wydawnictwo Aha! Buzan, T. (2008). Mapy myśli. Łódź: Wydawnictwo Aha!. 2. Metoda projektów Chałas, K. (2000). Metoda projektów i jej egzemplifikacja w praktyce: w poszukiwaniu strategii edukacyjnych zreformowanej szkoły. Warszawa: Nowa Era. Wiśniewska, E. (2013). Projekt jako metoda edukacyjna w teorii i praktyce kształcenia elementarnego. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. (IBUK Libra) 3. Techniki szkoły alternatywnej C. Freinet'a Semenowicz, H. (2009). Freinet w Polsce. Próby realizacji koncepcji pedagogicznej C. Freineta w szkole polskiej. Gniezno: Polskie Stowarzyszenie Animatorów C. Freinet’a. Kłosińska, T. (2013). Dziecko-uczeń, droga do edukacji skutecznej: twórcze techniki Celestyna Freineta we wczesnej edukacji. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 4. Gry i zabawy interakcyjne Vopel, K. W. (2009). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Część 1, 2, 3, 4. Kielce: Wydawnictwo „Jedność”. Kania, I. (2010). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Gry szkoleniowe i scenariusze zajęć do pracy z młodzieżą. Warszawa: Difin. 5. Gry dydaktyczne i rozrywki umysłowe Goźlińska, E. (2004). Jak skonstruować grę dydaktyczną. Warszawa: WSiP. Kapica, G. (1986). Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 6. Metody aktywizujące Brudnik, E., Moszyńska, A., Owczarska B. (2011). Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce: Wydawnictwo Jedność. (IBUK Libra) 7. Metoda baśniowych spotkań Głodkowska, J. (2001). Zabawa i nauka w kręgu baśni. Warszawa: APS. 8. Aspekt wychowawczy (praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie zachowań, wzmacnianie) Azrin, N. H., Besalel, V. A. (2000). Jak stosować praktykę pozytywną, autokorekcję i hiperkorekcję. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Striefel, S. (2000). Jak uczyć przez modelowanie i imitację. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. Hall, R. V., Hall, M. L. (2000). Jak stosować wzmocnienia. Gdańsk: Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym. 9. Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" Haring, N. G., Schiefelbusch, R. L. (red.) (1982). Nauczanie specjalne. Warszawa: PWN. 10. Metody rozwijające umiejętność uczenia się: techniki pamięciowe Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie: metody i techniki pamięciowe. Wydawnictwo Aha! Skibska, J. (2012). Mnemotechniki jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 11. Metody rozwijające zdolności twórcze: trening kreatywności Szmidt, K. K. (2013). Trening kreatywności. Gliwice: Wydawnictwo Helion. Biela, A. (2015). Trening kreatywności: jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Edgard. 12. Metody rozwijające zdolności twórcze: drama w nauczaniu i wychowaniu Gudro-Homicka, M. (2015). Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży: drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii. Warszawa: Difin. 13. Metody relaksacyjne: trening wizualizacji Day J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Sposoby pozytywnego oddziaływania na własne zdrowie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Mindmapping (definicja; cel i okoliczności zastosowania; etapy tworzenia mapy myśli; zasady techniki tworzenia map myśli; rodzaje map myśli) 2. Metoda projektów (geneza metody projektów; definicje; rodzaje projektów; wady i zalety metody projektów; walory edukacyjne i wychowawcze; czynności nauczyciela i ucznia w projekcie; etapy realizacji zadania metodą projektów) 3. Techniki szkoły alternatywnej C. Freinet'a (swobodny tekst; gazetka szkolna; książka życia klasy; korespondencja międzyszkolna; technika doświadczeń poszukujących; fiszki kontrolno–badawcze; klasowa biblioteka pracy; referaty; fiszki autokorektywne; praca domowa ucznia; różnorodne formy ekspresji artystycznej i technicznej; spółdzielnia klasowa; gazetka wychowawcza; karnet szkolny ucznia; dyplomy i sprawności) 4. Gry i zabawy interakcyjne (definicje i charakterystyka; metodyka pracy dydaktycznej podczas wykorzystania gier i zabaw interakcyjnych; przykłady gier i zabaw do zastosowania) 5. Gry dydaktyczne i rozrywki umysłowe (definicje pojęć: rozrywka umysłowa, zabawa, zagadka, gra; rodzaje gier i ich charakterystyka; dydaktyczne i wychowawcze funkcje gry; metodyka korzystania z gier dydaktycznych; zasady procesu konstruowania gry dydaktycznej; rola zagadki w procesie kształcenia i zasady jej stosowania podczas zajęć; rodzaje rozrywek umysłowych stosowanych na etapie edukacji wczesnoszkolnej) 6. Metody aktywizujące (definicje pojęć: metoda i technika aktywizująca; cechy charakterystyczne metod aktywizujących; rola nauczyciela i ucznia w aktywizującym procesie dydaktycznym; umiejętności uniwersalne ucznia rozwijane podczas pracy z wykorzystaniem metod aktywizujących; przykłady zastosowania technik tj.: myślące kapelusze, drzewo decyzyjne, rybi szkielet, kula śniegowa, kosz i walizeczka) 7. Metoda baśniowych spotkań (definicje pojęć: metoda baśniowych spotkań; etapy pracy metodą; zasady pracy nauczyciela-terapeuty; narzędzie diagnostyczne oraz sposób konstruowania programu rewalidacji pedagogicznej; przykłady zrealizowanych scenariuszy zajęć oraz propozycje ćwiczeń do zastosowania) 8. Aspekt wychowawczy (praktyka pozytywna, autokorekcja, hiperkorekcja, modelowanie zachowań, wzmacnianie) (definicje pojęć; cechy i okoliczności stosowania strategii wychowawczych; etapy, zasady i praktyczne wskazówki dotyczące stosowania strategii wychowawczych; przykłady ćwiczeń praktycznych) 9. Eksperyment pedagogiczny "Szkoła Super" (organizacja eksperymentu pedagogicznego „Szkoła Super”; główne metody nauczania i wychowania „Szkoły Super”; metody zbierania i zapisu danych o uczniu; metody kształcenia nauczycieli) 10. Metody rozwijające umiejętność uczenia się: techniki pamięciowe (definicje pojęć: pamięć i systemy pamięciowe; mechanizm działania pamięci doskonałej; metody skutecznego zapamiętywania) 11. Metody rozwijające zdolności twórcze: trening kreatywności (definicja pojęcia: kreatywność; cechy postawy twórczej i twórczego myślenia; metody rozwijania kreatywności; metodyka treningu kreatywności / etapy treningu; rozgrzewka twórcza - ćwiczenia: myślenia pytajnego, kombinacyjnego, transformacyjnego) 12. Metody rozwijające zdolności twórcze: drama w nauczaniu i wychowaniu (definicje pojęć: drama, psychodrama; uniwersalne cele dydaktyczne dramy; techniki dramy; etapy pracy z techniką dramy; zalecenia metodyczne dla nauczyciela) 13. Metody relaksacyjne: trening wizualizacji (definicja pojęcia: twórcza wizualizacja; schemat przebiegu treningu wizualizacji; zasady przebiegu treningu wizualizacji; okoliczności zastosowania treningu wizualizacji; przykłady ćwiczeń relaksacyjnych dla każdego etapu treningu wizualizacji) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące, gry dydaktyczne, zabawy interakcyjne, miniprojekty grupowe, praca z tekstem, rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy Uwaga: Harmonogram zajęć, prezentacje nauczyciela oraz wybrane materiały dydaktyczne zostaną opublikowane na kanale zajęciowym grupy w aplikacji MS Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywna obecność podczas zajęć (zgodnie z „Regulaminem Studiów” (§32 pkt. 1): „Student ma prawo do usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach w przypadku, gdy nieobecność nie przekracza 15% wymiaru godzin danych zajęć” (§32 pkt. 4): „Warunki uzupełnienia zaległości związanych z realizacją zajęć ustala prowadzący zajęcia”) Zaliczenie dwóch kolokwiów cząstkowych. Opracowanie trzech projektów grupowych: mapa myśli, projekt edukacyjny, scenariusz zajęć reedukacyjnych według założeń Metody Baśniowych Spotkań. Wykonanie dwóch prac zaliczeniowych indywidualnych. Uwaga: Prace zaliczeniowe Student/Studentka umieszcza w indywidualnym folderze w sekcji Pliki na kanale grupy zajęciowej w aplikacji MS Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DMPC 6 Link do zespołu grupy II DMPC 6 na MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AfjlkqxvLu16jSSpW2BbIKBr_yrK5Ey7mnDBc0l2kaqA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=71b98ff1-d9d4-4193-a678-266e8e65ef63&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kontakt z nauczycielem: dr Magdalena Wałachowska (mwalachowska@aps.edu.pl) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.