Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań [PW-5F-SPD] Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań [PW-5F-SPD]
Zajęcia: Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z] (w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 8:00 - 9:35
sala 3429/3430
Budynek z aulami C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Beata Rola
Literatura:

Obowiązkowa:

Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS.

Hattie J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Wydawnictwo CEO.

Knopik, T. (2018). Diagnoza funkcjonalna Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Krupa B., Sowa J. (2021). Pedagogika specjalna. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze.

Marzano R. J. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Wydawnictwo CEO.

Mitchell D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej: strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Moss C. M., Brookhart S. M. (2014) Cele uczenia się. Wydawnictwo CEO.

Olechowska A. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Uzupełniająca:

Filipiak, E. (2018). Badanie potencjału możliwości uczenia się dzieci – eksperyment nauczający. Problemy Wczesnej Edukacji 3(42), 60–71.

Gajdzica Z. (2011). Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas

Gawron, G. (2015). Universal Design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych. Roczniki Nauk Społecznych, 7(43), 1, 125–144

Oszwa, U., Knopik, T., Domagała-Zyśk, E. (2019). Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno- -pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(252), 163–175.

Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sterna D. (2016). Uczę się uczyć. Wydawnictwo CEO.

Szumski, G. (2013). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: WN PWN.

Tarkowski Z. (2016). Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Turno M. (2010). Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE.

Zakres tematów:

Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych.

Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania.

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET.

Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną.

Sytuacje trudne w procesie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym planowanie oddziaływań wychowawczych.

Ocenianie efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających.

Metody dydaktyczne:

Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania.

Podczas zajęć zostanie wykorzystana:

• praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami;

• praca indywidualna z wykorzystaniem platform edukacyjnych, filmów oraz materiałów dydaktycznych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych zadań realizowanych w czasie zajęć. Tematyka prac:

- dostosowanie treści zgodnie z zasadą ETR,

- dostosowanie środków dydaktycznych,

- opracowanie planu wsparcia ucznia ze SPE zgodnie z oceną funkcjonalna.

Sposób pomiarów efektów kształcenia:

- aktywność studenta podczas zajęć,

- obecność na zajęciach,

- wykonanie prac lub projektu edukacyjnego.

Uwagi:

grupa ćwiczeniowa V DMPW - moduł korekc. 1

Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania.

Nakład pracy:

Liczba godzin kontaktowych:30

Przygotowanie się do zajęć:25

Przygotowanie do zaliczenia:15

sumaryczna liczba godzin aktywności studenta-40

Liczba punktów ECTS- 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)