Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań [PW-5F-SPD]
Semestr zimowy 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Specjalne potrzeby edukacyjne – metodyka projektowania działań [PW-5F-SPD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/2025 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Rola | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa: Błaszak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Głodkowska, J.(red). (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: podręcznik akademicki. Warszawa: APS. Hattie J. (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Wydawnictwo CEO. Knopik, T. (2018). Diagnoza funkcjonalna Planowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Działania postdiagnostyczne. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Krupa B., Sowa J. (2021). Pedagogika specjalna. Rzeszów : Wydawnictwo Oświatowe Fosze. Marzano R. J. (2012). Sztuka i teoria skutecznego nauczania. Wydawnictwo CEO. Mitchell D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej: strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia Universalis. Moss C. M., Brookhart S. M. (2014) Cele uczenia się. Wydawnictwo CEO. Olechowska A. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J. (2014). Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Trochimiak, B. (2011). Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Uzupełniająca: Filipiak, E. (2018). Badanie potencjału możliwości uczenia się dzieci – eksperyment nauczający. Problemy Wczesnej Edukacji 3(42), 60–71. Gajdzica Z. (2011). Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas Gawron, G. (2015). Universal Design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych. Roczniki Nauk Społecznych, 7(43), 1, 125–144 Oszwa, U., Knopik, T., Domagała-Zyśk, E. (2019). Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno- -pedagogicznej – od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej. Kwartalnik Pedagogiczny, 2(252), 163–175. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami: charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Sterna D. (2016). Uczę się uczyć. Wydawnictwo CEO. Szumski, G. (2013). Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa: WN PWN. Tarkowski Z. (2016). Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Turno M. (2010). Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów. Warszawa: ORE. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Podstawowe zagadnienia dotyczące potrzeb edukacyjnych i specyfiki funkcjonowania w szkole dzieci i uczniów: z niepełnosprawnością intelektualną, dysfunkcją wzroku, dysfunkcją słuchu, chorobą przewlekłą, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania i emocji, zaburzeniami ruchu, niepowodzeniami szkolnymi wynikającymi ze specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeniami komunikacji i sprawności językowych, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi i wyznaniowymi oraz uczniów uzdolnionych. Szkolna ocena funkcjonalna: przebieg procesu w aspekcie oceny aktywności i uczestnictwa. Wybrane narzędzia diagnozy potrzeb edukacyjnych – ich znajomość, ocena przydatności i umiejętność zastosowania. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - współpraca z rodzicami, nauczycielami i innymi specjalistami w tworzeniu IPET. Wybrane metody wspomagające proces kształcenia i wychowania uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi rozwijające kompetencje społeczne, wspomagające zdolności poznawcze, rozwijające sprawność motoryczną i sensoryczną. Sytuacje trudne w procesie nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym planowanie oddziaływań wychowawczych. Ocenianie efektów procesu uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Obszary i metody wsparcia rodziny z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na różnych etapach rozwoju – identyfikowanie potrzeb i planowanie działań wspierających. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania. Podczas zajęć zostanie wykorzystana: • praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami; • praca indywidualna z wykorzystaniem platform edukacyjnych, filmów oraz materiałów dydaktycznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanych zadań realizowanych w czasie zajęć. Tematyka prac: - dostosowanie treści zgodnie z zasadą ETR, - dostosowanie środków dydaktycznych, - opracowanie planu wsparcia ucznia ze SPE zgodnie z oceną funkcjonalna. Sposób pomiarów efektów kształcenia: - aktywność studenta podczas zajęć, - obecność na zajęciach, - wykonanie prac lub projektu edukacyjnego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa V DMPW - moduł korekc. 1 Metody pracy: wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, analiza przypadków, dyskusja, burza mózgów, materiały filmowe, praktyczne działania. Nakład pracy: Liczba godzin kontaktowych:30 Przygotowanie się do zajęć:25 Przygotowanie do zaliczenia:15 sumaryczna liczba godzin aktywności studenta-40 Liczba punktów ECTS- 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.