Etyka zawodu [AK-0F-ETZ]
Semestr letni 2024/2025
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Etyka zawodu [AK-0F-ETZ] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2024/2025 [2024L]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Iwona Stachowska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Maria Ossowska, "Wzór demokraty", Instytut Wydawniczy Daimonion, Lublin 1992. 2. Ija Lazari-Pawłowska, "Etyki zawodowe jako role społeczne", [w:] tejże, „Etyka. Pisma wybrane”, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992, s. 84-91. 3. Tadeusz Kotarbiński, "Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorem naczelnym spolegliwego opiekuna?", "Opiekun spolegliwy", [w:] tegoż, „Pisma etyczne”, Ossolineum, Wrocław 1987. 4. „Wokół etyki zawodowej”, dyskusja redakcyjna, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195. 5. Jacek Hołówka, "O pomocy w potrzebie", [w:] "O wartościach, normach i problemach moralnych", red. M. Środa, PWN, 1994. 6. Kodeksy etyczne różnych zawodów zaufania publicznego (m.in. lekarza, nauczyciela, psychologa, pracownika socjalnego, muzykoterapeuty). 7. Philipe Meirieu, "Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika", Warszawa 2003, wybrane rozdziały. 8. Paweł Czarnecki, "Moralne aspekty pracy wychowawczej", www.psychologia.net.pl.. 9. Alicja Czerkawska, Andrzej Czerkawski, "Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego", KOWEZiU, Warszawa 2005. 10. Audycje radiowe poświęcone problematyce pomocy: http://www.polskieradio.pl/9/29/Artykul/1599314,Bezdomny-boje-sie-zimna-i-starosci http://www.polskieradio.pl/9/5376/Artykul/1711153,Twarze-tajfunow-i-twarze-pomocy |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie metodologiczne – po co etyka zawodowa, specyfika etyk zawodowych, etyki zawodowe jako etyki stosowane, etyka zawodu a deontologia zawodu. 2. Jak dobrze pomagać? - analiza kategorii pomocy w kontekście etycznym. 3. „Dobre praktyki" w zawodzie – krytyczna analiza istniejących kodeksów i próba wypracowania zawodowego kodeksu etycznego dla konkretnej specjalności. 4. Próba wypracowania zawodowego wzoru osobowego dla konkretnej specjalności i jego krytyczna analiza. 5. Aksjologiczny wymiar pracy artystycznej (wolność, odpowiedzialność, wartości w kontekście zawodowym). 5. Specyfika zawodowych dylematów etycznych (studia przypadków). 8. Podsumowanie |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, analiza przypadków, praca w grupach |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań. Pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z zajęć i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa I DZEP- MCM |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.