Metodyka kształcenia uczniów z zachowaniami ryzykownymi [PC-5F-MUR]
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka kształcenia uczniów z zachowaniami ryzykownymi [PC-5F-MUR] | ||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024 [2023Zn]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||
Termin i miejsce:
|
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55
(sala nieznana) |
||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||
Prowadzący: | Urszula Grodzka | ||||||||||
Literatura: |
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021 Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019 Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005 Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007 |
||||||||||
Zakres tematów: |
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. 3. Specyfika planowania pracy wychowawczej z uczniem nieprzystosowanym społecznie i zagrożonym nieprzystosowaniem, cele pracy wychowawczej. 4. Wybrane metody pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem (psychoterapia, socjoterapia, Trening Zastępowania Agresji, Trening Umiejętności Społecznych). 5. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. 6. Picie alkoholu, palenie papierosów. 7. Zachowania agresywne i autoagresywne. Pojęcie agresji i agresywności. Uwarunkowania zachowań agresywnych. Skutki zjawiska. Profilaktyka i przeciwdziałanie. 8. Używanie narkotyków, zażywanie leków psychotropowych. Uzależnienie od dopalaczy. 9. Przemoc w szkole i przemoc rówieśnicza. Cyberprzemoc. Konflikty w klasie i w szkole. 10. Nadmierne używanie telefonu, nadmierne granie w gry komputerowe, Nadmierne korzystanie z Internetu (np. scrollowanie tik-tok, youtube), netoholizm (uzależnienie od komputera i Internetu). |
||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna |
||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność podczas zajęć - obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń - ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć oraz przyswojonej samodzielnie w wyniku analizy zalecanej literatury - ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentkę tematu podczas zajęć |
||||||||||
Uwagi: |
gr.ćwiczeniowa IV ZM/PC-WWR Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta/studentki: liczba godzin kontaktowych 15 przygotowanie się do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się literaturą 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.