Metodyka kształcenia uczniów z zachowaniami ryzykownymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5F-MUR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia uczniów z zachowaniami ryzykownymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 7 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie: 1. przygotowanych przez studentów warsztatów metodycznych dotyczących pracy z uczniem przejawiającym zachowania ryzykowne. 2. obecności na zajęciach 3. aktywności |
Pełny opis: |
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. 3. Praca z uczniem agresywnym , w tym Trening Zastępowania Agresji 4. Praca z uczniem z zaburzeniami w funkcjonowaniu w grupie, w tym Trening Umiejętności Społecznych 5. Praca z uczniem impulsywnym 6. Praca z uczniem prowokującym 7. Praca z uczniem przejawiającym zachowania autodestrukcyjne 8. Praca z uczniem nieśmiałym 9. Praca z uczniem z zespołem deficytu uwagi i nadmiernej aktywności ruchowej 10. Praca z uczniem z symptomami depresji |
Literatura: |
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021 Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019 Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005 Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Rozumie specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej z udziałem dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie i zagrożonej nieprzystosowaniem Zna wybrane metody pracy z uczniami nieprzystosowanymi społecznie i zagrożonymi nieprzystosowaniem Zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie i zagrożonej nieprzystosowaniem społecznym. Umiejętności Potrafi zaprojektować zajęcia z uczniem nieprzystosowanym społecznie lub zagrożonym nieprzystosowaniem Dobierać i dokonać adaptacji środków dydaktycznych do potrzeb ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy pracy do potrzeb uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym Motywować uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonym nieprzystosowaniem, rozwijać ich ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się. Potrafi indywidualizować zadania, dostosowywać treści i metody do potrzeb ucznia nieprzystosowanego społecznie lub zagrożonego nieprzystosowaniem Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem Jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność podczas zajęć - obecność studenta/studentki podczas ćwiczeń - ocena przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć oraz przyswojonej samodzielnie w wyniku analizy zalecanej literatury - ocena przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentkę tematu podczas zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Filip Chrypankowski, Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
POSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - aktywność i obecność na zajęciach. - kolokwium zaliczeniowe |
|
Pełny opis: |
Pojęcia: zachowania ryzykowne, konteksty zachowań ryzykownych, funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gaś, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne; 1. Picie alkoholu, palenie papierosów 2. Wczesne stosunki seksualne; 3. Używanie marihuany i narkotyków; 4. Zażywanie leków psychotropowych; 5. Cyberprzemoc, patostreaming; 6. Nadmierne używanie telefonu, nadmierne granie w gry komputerowe; 7. Hazard; 8. Niekonwencjonalne sposoby odżywiania; 9. Nadmierne korzystanie z interentu (np. scrollowanie tiktoka, youtuba, pornografia, omegle itp.). |
|
Literatura: |
1. Jankowiak B. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 2. Chęć M. Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 3. Pawełek K. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 4. Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 5. Jędrzejko M., Kozłowski T. Patostreaming - wyzwanie profilaktyczne, 2019 6. Pospiszyl I. Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 7. Pospiszyl I. Patologie społeczne, PWN, Warszawa, 2008 8. Bębas S. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 30 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Moleda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Tracz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - aktywność i obecność na zajęciach. - kolokwium zaliczeniowe - udział w zajęciach hospitacyjnych |
|
Pełny opis: |
Pojęcia: zachowania ryzykowne, konteksty zachowań ryzykownych, funkcje zachowań ryzykownych, czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne; 1. Picie alkoholu, palenie papierosów 2. Wczesne stosunki seksualne; 3. Używanie marihuany i narkotyków; 4. Zażywanie leków psychotropowych; 5. Cyberprzemoc, patostreaming; 6. Nadmierne używanie telefonu, nadmierne granie w gry komputerowe; 7. Hazard; 8. Niekonwencjonalne sposoby odżywiania; 9. Nadmierne korzystanie z interentu (np. scrollowanie tiktoka, youtuba, pornografia, itp.). |
|
Literatura: |
1. Jankowiak B. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 2. Chęć M. Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 3. Pawełek K. Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 4. Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 5. Jędrzejko M., Kozłowski T. Patostreaming - wyzwanie profilaktyczne, 2019 6. Pospiszyl I. Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 7. Pospiszyl I. Patologie społeczne, PWN, Warszawa, 2008 8. Bębas S. Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 12 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 5 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak, Filip Chrypankowski, Hubert Iwanicki, Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie: 1. przygotowanych przez studentów warsztatów metodycznych dotyczących pracy z uczniem przejawiającym zachowania ryzykowne. 2. obecności na zajęciach 3. aktywności |
|
Pełny opis: |
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. 3. Praca z uczniem agresywnym , w tym Trening Zastępowania Agresji 4. Praca z uczniem z zaburzeniami w funkcjonowaniu w grupie, w tym Trening Umiejętności Społecznych 5. Praca z uczniem impulsywnym 6. Praca z uczniem prowokującym 7. Praca z uczniem przejawiającym zachowania autodestrukcyjne 8. Praca z uczniem nieśmiałym 9. Praca z uczniem z zespołem deficytu uwagi i nadmiernej aktywności ruchowej |
|
Literatura: |
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021 Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019 Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005 Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta/studentki: liczba godzin kontaktowych 15 przygotowanie się do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się literaturą 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Urszula Grodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie: 1. przygotowanych przez studentów warsztatów metodycznych dotyczących pracy z uczniem przejawiającym zachowania ryzykowne. 2. obecności na zajęciach 3. aktywności |
|
Pełny opis: |
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. 3. Praca z uczniem agresywnym , w tym Trening Zastępowania Agresji 4. Praca z uczniem z zaburzeniami w funkcjonowaniu w grupie, w tym Trening Umiejętności Społecznych 5. Praca z uczniem impulsywnym 6. Praca z uczniem prowokującym 7. Praca z uczniem przejawiającym zachowania autodestrukcyjne 8. Praca z uczniem nieśmiałym 9. Praca z uczniem z zespołem deficytu uwagi i nadmiernej aktywności ruchowej |
|
Literatura: |
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021 Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019 Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005 Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta/studentki: liczba godzin kontaktowych 15 przygotowanie się do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się literaturą 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Iwanicki | |
Prowadzący grup: | Hubert Iwanicki, Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie: 1. przygotowanych przez studentów warsztatów metodycznych dotyczących pracy z uczniem przejawiającym zachowania ryzykowne. 2. obecności na zajęciach 3. aktywności |
|
Pełny opis: |
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. 3. Praca z uczniem agresywnym , w tym Trening Zastępowania Agresji 4. Praca z uczniem z zaburzeniami w funkcjonowaniu w grupie, w tym Trening Umiejętności Społecznych 5. Praca z uczniem impulsywnym 6. Praca z uczniem prowokującym 7. Praca z uczniem przejawiającym zachowania autodestrukcyjne 8. Praca z uczniem nieśmiałym 9. Praca z uczniem z zespołem deficytu uwagi i nadmiernej aktywności ruchowej |
|
Literatura: |
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021 Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019 Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005 Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta/studentki: liczba godzin kontaktowych 15 przygotowanie się do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się literaturą 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie przygotowanej przez studentów prezentacji multimedialnej w PowerPoint na jeden dowolnie wybrany temat, przedstawienie tematu podczas zajęć, obecności i aktywności na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Analiza pojęć: zachowania ryzykowne, zachowania antyspołeczne, zachowania problemowe, ryzykowne. czynniki chroniące, czynniki ryzyka, zachowania internalizacyjne, zachowania eksternalizacyjne. Konteksty zachowań ryzykownych. Funkcje zachowań ryzykownych wg. Z.Gasia. 2. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. Wskazania do pracy z uczniami niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. 3. Specyfika planowania pracy wychowawczej z uczniem nieprzystosowanym społecznie i zagrożonym nieprzystosowaniem, cele pracy wychowawczej. 4. Wybrane metody pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem (psychoterapia, socjoterapia, Trening Zastępowania Agresji, Trening Umiejętności Społecznych). 5. Dostosowanie warunków edukacji do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów nieprzystosowanych społecznie i zagrożonych nieprzystosowaniem. 6. Picie alkoholu, palenie papierosów. 7. Zachowania agresywne i autoagresywne. Pojęcie agresji i agresywności. Uwarunkowania zachowań agresywnych. Skutki zjawiska. Profilaktyka i przeciwdziałanie. 8. Używanie narkotyków, zażywanie leków psychotropowych. Uzależnienie od dopalaczy. 9. Przemoc w szkole i przemoc rówieśnicza. Cyberprzemoc. Konflikty w klasie i w szkole. 10. Nadmierne używanie telefonu, nadmierne granie w gry komputerowe, Nadmierne korzystanie z Internetu (np. scrollowanie tik-tok, youtube), netoholizm (uzależnienie od komputera i Internetu). |
|
Literatura: |
Dobijański M., Metody pracy z uczniem nieprzystosowanym społecznie. Podmiotowość i dialog w relacji resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Majerek B., Domagała-Kręcioch A., Praca z uczniem z zaburzeniami zachowania. Diagnoza i rekomendacje. Wydawnictwo Impuls, Kraków 2021 Jankowiak B., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży: studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2017 Chęć M., Zachowania ryzykowne i problemowe młodzieży: uwarunkowania psychospołeczne i rola aktywności wolnoczasowej, Difin SA, Warszawa, 2020 Pawełek K., Zachowania ryzykowne współczesnej młodzieży szkolnej u progu adolescencji, UAM, Poznań, 2016 Barlińska J., Szuster A. Cyberprzemoc: o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów, UW, Warszawa, 2014 Jędrzejko M., Szwedzik A. (red.), Zagrożone dorastanie. Wyzwania dla wychowania rodzinnego i profilaktyki społecznej. Tom I. Milanówek-Warszawa, 2019 Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Scholar, Warszawa, 2021 Bębas S., Patologie społeczne i zagrożenia w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2020 Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ, 2005 Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ, 2012 Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin, 2007 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: dyskusja, praca w grupie, prezentacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna Nakład pracy studenta/studentki: liczba godzin kontaktowych 15 przygotowanie się do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się literaturą 5 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.