Teoretyczne podstawy pracy socjalnej [PS-3F-TPS]
Semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoretyczne podstawy pracy socjalnej [PS-3F-TPS] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/2024 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 12 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Anna Kruk |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Beckett C.: Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011. Góra A. W., Początki pracy socjalnej w świecie, „Praca Socjalna” Nr 4/1988. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd. UWM, Olsztyn 2001. Lishman J. Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, „Śląsk’, Katowice 1998. Kanios A.: Praca socjalna z rodziną. Problematyka i perspektywa metodyczna. „Impuls”, Warszawa 2016. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019. Gray M., Webb S. A. red., Praca socjalna. Teorie i metody, redakcja naukowa wyd. polskiego Szmagalski J. , (tłumaczenie Maliszewska B.) Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Uzupełniająca: St. Kawula (red.), Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007. B. Krajewska, Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe „Novum”, Płock 2007. Szczepkowski J.: Praca socjalna. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2010. Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014. Kacprzak A., Kudlińska Chróścicka I.: Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014. Kaszyński H.: Praca socjalna z osobami chorującymi psychicznie. Studium socjologiczne. Wyd. UJ, Kraków 2013. Krasiejko I.: Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. „Praca Socjalna”, 2009, R. 24, nr 3, s. 28 - 38. Zbroszczyk D.: Metody pracy pedagoga ulicy. „Prace Naukowe Pedagogika”,2009, Politechnika Radomska im. K. Pułaskiego, nr 1, s. 156-162. |
Zakres tematów: |
Ćwiczenia: 1. Instruktaż wstępny do ćwiczeń. 2. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami nauki (praca socjalna a socjologia, psychologia, antropologia). 3.Różnice pomiędzy pojęciami opieka społeczna, pomoc społeczna. 4.Potrzeby społeczne obywateli jako źródło tworzenia rozwiązań systemowych z punktu widzenia problemów społecznych. 5. Przedmiot i zakres pracy socjalnej, praca socjalna a pomoc społeczna. 6. Cele i zadania pracy socjalnej- zasada pomocniczości (subsydiarności). 7. Główne pojęcia pracy socjalnej (wsparcie, profilaktyka, kapitał ludzki, kapitał społeczny, empowerment, zasoby i potencjały). 8. Geneza pracy socjalnej jako dyscypliny naukowej oraz wiedzy praktycznej. Idea i rozwój samopomocy. Samopomoc a praca socjalna. 9. Naukowe podstawy pracy socjalnej. Koncepcja prakseologiczna. 10. Teoria eksplanacyjna (teoria stadiów rozwoju społecznego, teoria systemów społecznych, koncepcja przywiązania społecznego, modele psychodynamiczne). 11. Modele pracy socjalnej. Metody i techniki pracy socjalnej. 12.Praca socjalna z różnymi kategoriami wspomaganych - zróżnicowanie w podejściu metodycznym. 13. Metody i techniki pracy socjalnej klasyczne i współczesne. Praca z przypadkiem, z grupą, ze środowiskiem lokalnym. 14. Zasoby jednostki. 15. Korzystanie z potencjału środowiska społecznego oraz grupy społecznej. 16. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach. 17. Projekt socjalny. 18. Konferencja Grupy Rodzinnej. 19. Praca pedagoga ulicy a praca ze środowiskiem lokalnym. |
Metody dydaktyczne: |
metody poszukujące: praca indywidualna oraz w grupach. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach ćwiczeniowych. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Egzamin końcowy w formie pytań opisowych (3 pytania). Ćwiczenia - dr Anna Kruk Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (3 pytania opisowe po 10 punktów, 50 % zalicza, czyli 15 punktów). Dozwolone są maksymalnie 3 nieobecności. Zaliczenie kolokwium stanowi podstawowy sposób pomiaru efektów kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania to 30. Zalicza na ocenę dostateczną 15 punktów czyli 50%. Analiza sposobu wykonywania ćwiczeń i odpowiadania na pytania przez osoby studiujące |
Uwagi: |
grupa ćwiczeniowa II DZPS Nakład pracy osoby studiującej: 60 godzin kontaktowych, 4 ECTS, 105 godzin pracy indywidualnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.